مشاهده خبر

دو شنبه 22 آبان 1402

کم توجهی وزارت اقتصاد به یک ظرفیت مهم اقتصادی در شرق کشور

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: بخش عظیمی از سیستان و بلوچستان می‌تواند زیر پوشش طرح پرورش میگو برود، ولی فقط 2 هزار تن داریم از گواتر برداشت می‌کنیم.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به این خبرها اشاره کرد: چهارهزار واحد نهضت ملی مسکن چهارمحال و بختیاری در آستانه بهره‌برداری، ایجاد 2 هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در دولت سیزدهم، نیروگاه 546 مگاواتی سبزوار آماده بهره‌برداری است، افتتاح سه طرح آموزشی در خراسان شمالی، توزیع بیش از 2500 سامانه خورشیدی تولید برق بین عشایر استان فارس، افتتاح پارک 4 هکتاری «لاوان» در سنندج، برگزاری اردوی جهادی در روستای سفیدان بجنورد.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع پویانمایی «بچه زرنگ» پرداخته شد و حامد جعفری، تهیه کننده این انیمیشن به عنوان مهمان این بخش از برنامه بود.

 وی گفت: انیمشن سینمایی نیاز به یک فرآیند طولانی دارد و معمولا بین 3 تا پنج سال زمان می برد و یک تیم ساخت حجیم دارد، معمولا به این شکل است که از پیش تولید و قصه شروع می شود تا به فرآیندهای پسا تولید می رسد، نکته مهمی که انیمیشن دارد، خلق آن است. تولید انیمیشن یک کار شرکت محور است.

جعفری افزود: داستان این انیمیشن این است که گروهی به دنبال منقرض کردن حیوانات هستند هو ببر مازندران یکی از آنهاست. حفاظت از جنگل یک قصه جهان شمول است و شاید برای فرهنگ‌های مختلف و گروه‌های مختلف قابل فهم می‌باشد. حوزه کودک اساسا اینطور است داشته هایی که بچه ها دارند برای اینکه یک فیلم و محتوایش را متوجه شوند، داشته های خیلی حجیم و متعدد نیست. این مساله باعث می شود که یک ادبیات بین المللی ناخودآگاه داشته باشیم، البته تفاوت ها و تمایزهای خیلی جدی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یک نکته مهم باید به آن توجه کنیم این است که زمانی یک اتفاق تبدیل به صنعت می شود که گردش مالی مقرون به صرفه درون آن شکل بگیرد و سرمایه گذارها خودشان ترغیب شوند که در آن سرمایه گذاری کنند.

بخش بعدی برنامه به موضوع ظرفیت‌های شیلات در استان سیستان و بلوچستان اختصاص داشت و محمود حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت‌وگو کرد.

وی گفت: یک از ظرفیت های بزرگ در استان سیستان و بلوچستان در نوار ساحلی آن نزدیک به 200 هزار تن از مجموعه آبزیان درشت صید می شود ماهی تن در قوطی کنسرو تن می شود و پنجاه درصد این ماهی فیله می شود و 50 درصد آن اضافات می شود و در بهترین شکل آن به پودر ماهی تبدیل می شود.  قیمت تن ماهی در کشور ما یک بیستم کشورهای دیگر است. تن ماهی، تنها ماهی است که به شکل صنعتی می توان زائدات آن را جمع آوری کرد و میلیاردها تومان از قبل آن در منطقه درآمدزایی کرد.

حافظیه خاطرنشان کرد:  در استان سیستان و بلوچستان، ظرفیت برای 45 هزار تن پرورش ماهی در قفس از قبل پیش بینی شده است که امروز یک تن از آن هم تولید نمیشود. این کار نیاز به سرمایه گذاری سنگین بخش خصوصی و تسهیلات دولت دارد. پیچیدگی های زیادی وجود دارد که سازمان های متعددی هستند که هر کدامشان در یک مقطع زمانی به موقع یک مجوز باید به من سرمایه گذار بدهد که این اتفاق نمی افتد. در پرورش ماهی در قفس نقشه راه درستی برای وجود ندارد و متولی مشخصی ندارد.

وی افزود: مجوز صید براساس مطالعات ذخایر آبزیان صورت می گیرد، موسسه تحقیقات هر ساله از گروه های مختلف آبزیان مطالعات انجام می دهد و یک عدد میزان برداشت بهینه به ذخایر باقی مانده آسیب نرسد به سازمان شیلات اعلام می‌کنیم و سازمان براساس داده های ما مجوز صید را می دهد.

وی افزود: بخش عظیمی از استان می تواند تحت پوشش پرورش میگو برود، میگو تنها محصولی است که کاملا صادرات محور است و بیش از 80 درصد پرورش کشور صادراتی است و دلار وارد کشور می شود. چرا در ظرفیتی که سرمای گذاری مطالعاتی انجام شده و بیش از 40 هکتار مطالعاتشان انجام شده ولی فقط 2 هزار تن داریم از گواتر برداشت می‌کنیم؟! وزارت اقتصاد بخشی که قرار است به وظیفه اشتغال فکر کند، در حوزه کار و  امور اجتماعی متولی صید قاچاق می شود که به مجوز صید تبدیل شود ولی به این مقوله‌ای که توصیه منطقی پشت آن است، توجهی نمی‌کند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها