مشاهده خبر

دو شنبه 8 آبان 1402

ناشنیده‌هایی از ویروس مرموز کرونا

یک پژوهشگر حوزه زیستی در برنامه فرامتن شبکه افق، به مسائل کمتر شنیده شده درباره کووید 19 پرداخت.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن می‌توان به این خبرها اشاره کرد: ایجاد 750 فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار در سمنان، بی‌نیازی کشور از واردات مفصل‌های فیبر نوری، افتتاح هنرستان 18 کلاسه در حاجی‌آباد هرمزگان، بازگشت 42 واحد صنعتی راکد البرز به چرخه تولید.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع وحدت با حضور حجت الاسلام حمیدرضا غریب‌رضا، مدیر موسسه گفت‌وگوی دینی وحدت پرداخته شد.

وی گفت: هر کسی اعتقاد مسلمانی دارد و حتی اگر به زبان شهادتین را بگوید، وارد هویت امت اسلامی می شود و باید نسبت به آن امت حساس شود، اگر کسی آنها را تهدید کرد یا زمینشان را اشغال کرد، باید در مقابل دشمن آن ایستادگی کرد، این همان انتساب به وحدت اسلامیست که همدیگر را مسلمان و برادر خود بدانیم و باهم جنگ و اختلافات مذهبی نداشته باشیم و با هم یک دست علیه دشمن باشیم.

غریب‌رضا افزود: وقتی مقاومت شکل بگیرد، امت اسلامی را متحد می‌کند و چون مقاومت امروز در مقابل دشمن ایستادگی کرده و طوفان الاقصی را علیه صهیونیسم به راه انداخته است، امت اسلامی یک صدا شده‌اند. امروز میدان، میدان عمل است ما به عنوان فعالان فرهنگی باید دست در دست بقیه مسلمانان بگذاریم، پروژه ها و پویش های مشترک داشته باشیم دور هم جمع بشویم، با همدیگر گفت‌وگو کنیم و پویش‌هایی در فضای مجازی داشته باشیم.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع پدافند زیستی و با حضور محمد کریمی‌نیا، پژوهشگر حوزه زیستی به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: ما وقتی در مقابل یک سری تهاجمات طبیعی، عامدانه و یا تصادفی از سرمایه های زیستی مراقبت کنیم در مقوله پدافند زیستی می گنجد، سرمایه‌های هر کشوری از جمله ایران، در حوزه زیستی مهم‌تر از همه انسان است و سپس حوزه‌های کشاورزی، آب، دام، غذا، دارو، محیط زیست و منابع طبیعی در درجات دیگر قرار میگیرند.

اولین وظایف حوزه پدافند زیستی، شناسایی تهدیدات زیستی، دومین وظیفه شناسایی آسیب‌پذیری‌ها، و سومین وظیفه شناسایی نیازها و رسیدن به بخش مطلوب در حوزه دفاع زیستی کشور است.

کریمی‌نیا خاطرنشان کرد: در روزهای آغاز کرونا اعلام می‌شد که این بیماری یک امر طبیعی است و آن را به چیزهای مختلفی از جمله خفاش و... ربط دادند. حتی مقاله‌اش هم کردند تا ذهنیتی برای مردم ایجاد کنند. به مرور زمان گزارش‌هایی آمد که نشان می‌داد این ویروس تصادفی بوده و گروهی روی یک واکسن برای ایدز و روی سویه‌ای از کرونا ویروس کار می‌کردند و به صورت تصادفی این بیماری بیرون آمد. همچنین ظن عامدانه بودن این ویروس با توجه به این که تا به حال هنوز عامل بیماری معلوم نشده است، بیشتر و بیشتر شد.

وی افزود: یکی از چالش‌های بزرگی که در حوزه سلامت داریم، حوزه رصد و پایش است. دیده‌بانی سلامت و زیستی کشور ضعیف شده است. از پاییز 98 بیماری آنفولانزا و یک بیماری تنفسی که انفولانزا منفی بود شناسایی شده بود، بیماری حاد تنفسی و مرگ اما آنفولانزا منفی. وضعیت بیماری در کشور چین، مشاهده می شد. گزارش های از بیمارستان کامکار قم در بهمن 98 بیرون می آمد،که بیماران عفونی با رضایت شخصی برای ادامه درمان، خود را به تهران منتقل می‌کردند. رفت و برگشت های زیادی انجام می شد و ما مشاهده می کردیم وضعیت بیماری را اما هنوز از سوی وزارت بهداشت اصرار میشد که بیماری مشاهده نشده است.

این پژوهشگر زیستی گفت: در دروران پاندمی در زمان سویه دلتا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد 3 دوز واکسن باید تزریق شود و 75 درصد جمعیت باید واکسینه شوند، چیزی حدود 70 میلیون نفر در ایران ، سه دوز آن 225 میلیون واکسن می شود، نزدیک 200 میلیون دوز واکسن وارد کشور می شود. ما جزو معدود کشورهایی هستیم که قادر به تولید واکسن هستیم و قدمت ما خیلی بیشتر از کشورهای دیگر در تولید واکسن است چرا ما باید متوقف بشویم! در همین دوران شرکت‌هایی که در حال تحقیق برای تولید واکسن بودند را متوقف میکنند و فقط 7 شرکت موفق می شوند واکسن تولید کنند.

وی خاطر نشان کرد: 63.5 میلیون دوز واکسن از روسیه و چین خریداری می شود، ایران به معاهده کوکس ملحق می شود 56 میلیون دلار به معاهده می دهند برای اینکه واکسن را تهیه کنند.از این تعداد 3.5 میلیون دوز قرار بود تا پایان اسفند 99 بدهند و ما بقیش را شهریور 1400 ، اما هیچکدام به تعهداتشان عمل نکردند همه اینها باعث شد ما در تزریق واکسن یک تاخیر شدید داشته باشیم. اگر واکسن های داخلی به مرحله تولید نمی رسید، حتی با آن دوز کم، آن تاخیر بیشتر می شد چون واکسن های داخلی وارد صحنه شدند، آقایان اجازه دادند که واکسن وارد کشور بشود.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها