مشاهده خبر

دو شنبه 24 مهر 1402

ارز برای واردات هست ولی تولید کننده باید منتظر بماند!

رئیس انجمن تولید کنندگان شیرخشک نوزاد گفت: برای واردات در عرض یک ماه هم ارز تخصیص داده شد هم واردات انجام شد این در حالیست که ما با این مقدار ارز می توانستیم دو برابر شیرخشک وارد شده، را تولید کنیم ولی یک سال است که ارزی به ما درست تخصیص داده نمی شود!

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن می‌توان به این خبرها اشاره کرد: راه اندازی مجهزترین دستگاه تشخیص بیماری های قلبی در بابل، بهره مندی 33 روستا از گاز طبیعی در نقاط صعب العبور خوزستان، افزایش 25.6 درصدی صادرات محصولات میانی فولاد.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع آموزه های قرآن کریم با حضور حجت الاسلام علی تقی زاده، رئیس سازمان دارالقران کشور پرداخته شد.

وی درباره تاسیس دارالقران گفت: یکی از نهادهای انقلابی که به دستور امام شکل گرفت، سازمان تبلیغات اسلامی بود در دل سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه ای برای تمشیت و راهبری مباحث قرآنی از سال 61 در کشور شکل گرفت. ماموریت های مختلفی داشت، تصحیح و چاپ و نشر قرآن کریم، آموزش های قرآن در سطوح مختلف، حمایت از تشکل های مردمی ، مجموعه های قرآنی و خانه های قرآن .  فعالیت های دارالقرآن گستره زیادی دارد اما تمرکز اصلی بر آموزش همگانی قرآن است.

تقی زاده افزود: یکی از دغدغه هایی که وجود دارد این است که مفاهیم اصلی قرآن در فرهنگ عمومی جامعه وارد بشود. حفظ موضوعی در سازمان دارالقران کریم به شدت روی آن کار می کنیم. آیاتی که متناسب با هر طیف از جامعه باشد را به بسته هایی تعریف کنیم که نیازهای یک فرد را پاسخ میدهد، برای شخص تبیین شود توضیح داده شود و انسی با آن آیات ایجاد شود که منجر به حفظ شود، و آن را یک قالب مناسب برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه امروز می دانیم.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع علت کمبود شیرخشک نوزاد در بازار و با حضور هانی تحویل زاده، رئیس انجمن تولید کنندگان شیرخشک نوزاد و حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمانان برنامه پرداخته شد.

تحویل زاده گفت: کشور 15 سال است که از نظر شیرخشک اطفال به خودکفایی رسیده است و 5 مجموعه تولیدی در کشور داریم که 117 میلیون عدد شیرخشک در سال می توانند تولیدکنند و این در دنیا بی نظیر است. سالیان سال است که از واردات شیرخشک بی نیاز شده ایم و به کشورهایی مثل عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، عربستان و امارات صادرات خیلی خوبی داشتیم.

وی ادامه داد: علت اصلی کمبود شیرخشک اطفال، عدم تخصیص به موقع ارز به مقدار کافی و در زمان مناسب است. تولیدکنندگان طی این مدت به صورت اعتباری و حداقل اسناد و بدون خارج کردن ارز، مواد اولیه را دریافت کردند و تولید کردند.

شهریاری گفت: متاسفانه بانک مرکزی همکاری لازم را با سازمان غذا و دارو ندارد. ایشون مدعی است که به موقع به ما ارز نمی دهد. این مشکل متاسفانه برای دارو هم است متاسفانه برای واردات پول می دهند ولی برای تولید پول نمی دهند، شاید برای فوریت ها یک عده منافعی دارند که صلاح را در این میدانند که آنقدر کمبود به وجود بیاید که سریعا بتوانند ارز را بگیرند. ما جلسات زیادی گذاشتیم با ریاست شورای اسلامی، به گوش ریاست جمهوری رساندیم ولی به نظر می آید که گوش شنوایی برای این مساله وجود ندارد.

تحویل زاده گفت: معاون ارزی بانک مرکزی به ما گقته است که لیست ارزی ما از سازمان غذا و دارو خارج نشده که به بانک مرکزی ارسال شود.

شهریاری در پاسخ به تحویل زاده گفت: معاون ارزی بانک مرکزی این اطلاعات را داده است، اطلاعات درستی نیست و ما اتفاقا از ریاست مجلس حدود دو ماه پیش خواهش کردیم که جلسه ای با رئیس بانک مرکزی بگذاریم و ایشان هم به ما این مساله را گفت که ما ماهی 350 میلیون دلار به سازمان غذا و دارو میدیم و یک و نیم میلیون دلار ارز ترجیحی می دهیم ولی چیزی که گفته میشود با عمل تناقض دارد و تخصیص ارز به موقع انجام نمی شود. خود همکاران سازمان غذا و دارو هم به درستی همکاری نمی کنند و جایی که باید حرفهایشان را نمی زنند.

تحویل زاده درباره قاچاق شیرخشک اطفال گفت: از طرف تولید کننده ها اطمینان صد در صد می دهم که این قاچاق از سمت تولید کننده انجام نمی شود. این مشکل قاچاق باید ریشه ای حل بشود. ما درخواست دادیم که ارز دولتی از صنعتمان حذف شود تا قیمت ها واقعی شود ولی برای اینکه خانواده ها آسیب نبینند، دولت شکل دیگری جبران کند.

ما ارز دولتی را فقط برای ماده اولیه که از خارج کشور وارد می کنیم، می گیریم؛ برای قوطی فلزی، ملزومات بسته بندی، حقوق کارگر، انرژی و راه اندازی کارخانه ما ارزی نمی گیریم بنابراین با هزینه های آزاد حساب می شود.

وی خاطرنشان کرد: مشکل کمبود شیرخشک از بهمن و دی ماه سال گذشته که آخرین ارز را گرفتیم شروع شد و در عرض این سال ارزدهی به صورت نامناسب و بسیار بد و به مقدار کم بوده و ما را به مرحله ای رسانده که تا امروز ما 61 میلیون یورو به تامین کننده های خارجی بدهی داریم و از اعتبارمان استفاده کردیم.

سازمان غذا و دارو اول شهریور فراخوان واردات 30 میلیون عدد شیرخشک را داد، یازدهم فراخوان دادند و گفتند پاکت هایتان را برای این فراخوان بیاورید و 21 شهریور برنده این فراخوان اعلام شد در حالیکه هیچ کس نه از نام شرکت و یا شرکتهای وارد کننده اطلاع داشت. واردات کاملا به صورت مخفیانه انجام شد نه تعدادش مشخص است و نشان و کشورش مشخص بود. برای واردات در عرض یک ماه هم ارز تخصیص داده شد هم واردات انجام شد این در حالیست که ما با این مقدار ارز می توانستیم دو برابر شیرخشک وارد شده را تولید کنیم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها