مشاهده خبر

جمعه 31 شهریور 1402

دروغ‌پراکنی در شبکه‌های اجتماعی چه بلایی سر ما می‌آورد؟

حجم زیاد اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای ما بسیار مضر باشد. اولین ویژگی بمباران اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی، بدون فایده بودن و نادرست بودن بسیاری از اطلاعات است. اکثر این اطلاعات منبع مشخصی ندارد.

0

برنامه 360 درجه با موضوع اطلاعات نادرست و دروغ‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی از شبکه افق پخش شد.

حجم زیاد اطلاعات موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای ما بسیار مضر باشد. اولین ویژگی بمباران اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی، بدون فایده بودن و نادرست بودن بسیاری از اطلاعات است. اکثر این اطلاعات منبع مشخصی ندارد.

بهترین روش برای در امان بودن از بمباران اطلاعاتی، حذف کردن چیزهای به درد نخور است. اولین قدم برای در امان بودن از اطلاعات نادرست، شناخت آن‌ها است.

اطلاعات موجود در فضای مجازی به دو دسته تقسیم می‌شود: دسته اول اطلاعات نادرست و غلطی که به عنوان واقعیت‌های علمی بیان می‌شوند در حالی که هیچ منبع درستی ندارند. دنیای اینرنت پر از اطلاعات غلط و نادرست است.

دسته دوم اطلاعات مربوط به دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای است که اطلاعات این دسته نیز مانند دسته غلط و نادرست است اما کسانی که در این دسته هستند، می‌دانند که اطلاعاتی که ارائه می‌کنند، غلط و دروغ است و عمدا این اخبار را پخش می‌کنند.

سرعت بالای انتقال اطلاعات، یکی از دلایل دروغ پردازی در فضای مجازی است که با توجه به همین سرعت بالا، کسی وقت کامل برای بررسی صحت اخبار منتشر شده را ندارد.

حوادث اجتماعی و سیاسی بهترین بستر برای تولید خبرهای دروغین است. همزمان با جو مشتنج بعد از این حوادث، حجم دروغ پردازی افزایش می‌یابد. ایجاد شایعه درباره موضوعات ناشناخته نیز مانند حوادث سیاسی و اجتماعی به سرعت پخش می‌شود که از جمله این موضوعات ناشناخته می‌توان به کرونا اشاره کرد.

سوار شدن روی موج خشم و عصبانیت مردم یکی دیگر از راه‌های گسترش خبرهای ساختگی است. همچنین یکی دیگر از راه‌های گسترش اخبار دروغین، استفاده از اینفلوئنسرها است. آنان می‌توانند یکی از راه‌های اثرگذار است.

یکی از اهداف اصلی ساخت اخبار ساختگی، مسائل سیاسی است. نزدیک انتخابات تعداد اخبار جعلی به شدت افزایش می‌یابد تا به واسطه آن گروهی، گروه دیگر را از راه به در کند و در انتخابات پیروز شود. برای این کار از هر ابزاری استفاده می‌شود.

اخبار ساختگی و دروغ اگر کنترل نشود به یک سندروم  دنیای کثیف می‌شود که نمایش بیش از حد خشونت و قتل و ... باعث می‌شود در میان مردم طبیعی شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، اخبار ساختگی برای دولت‌ها و کشورهای مختلف به حدود 70 دولت رسیده است و گریبان خود صاحبان رسانه را گرفته است.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها