برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.
در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آنها میتوان به این خبرها اشاره کرد: بهره برداری از معدن سنگ آهن آریز در یزد، انشعابات رایگان برای 34 هزار خانوار نیازمند خراسان جنوبی، اتصال 800 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات در سه ماه گذشته.
بخش میز فرهنگ و هنر این برنامه به موضوع تاثیر پیاده روی اربعین بر سبک زندگی اختصاص داشت و حجت الاسلام و المسلمین محمد سعیدی آریا، کارشناس مذهبی در این خصوص صحبت کرد.
حجت الاسلام سعیدی آریا گفت: فرهنگی واقعی اسلامی این است که در پیاده روی اربعین می بینیم. در این پیاده روی اصلا مهم نیست عرب و عجم باشی چه مذهبی داری یا از کدام قومیتی هستنی. هیچ مرزی شناخته شده نیست و اخوت و دوستی برقرار است. این دقیقا همان چیزی است که پیامبر اسلام آن زمان آن را از میان برداشت.
وی افزود: اصل فرهنگ دینی همان اخوت و کنار هم بودن و بر مبنای دوستی، ایثار و فداکاری زندگی کردن است. در دنیای امروز که پر از ظلم است، همیشه خدا برای ما حجتی دارد، شاید اربعین هم حجت خدا برای ماست. دیدن اربعین مثل یک پنجره برای دیدن حکومت حضرت حجت (عج) است.
وی گفت: خصلت خیمه امام حسین(ع) تغییر کردن و توبه کردن است، حال کردن با خیمه و روضه امام حسین خوب است اما نیت و هدف باید توبه کردن و بهتر شدن آداب و اخلاق است.
بخش بعدی برنامه به موضوع شغل رانندگان ماشین آلات راهسازی، کمپرسی و خاکبرداری اختصاص داشت و سید حسن هاشمی، رئیس اتحادیه ماشین های کمپرسی و راهسازی به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت و گو کرد.
هاشمی درباره وضعیت بیمه رانندگان و کمک رانندگان این مشاغل گفت: پیش از این سایت سازمان تامین اجتماعی باز بود و کسانی که جواز اتحادیه داشتند و عواملی که تحت پوشش افراد مجوز دار بودند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار داشتند. متاسفانه سایت سازمان تامین اجتماعی از سال 93 بسته شد و راننده های جدید ماشین آلات سنگین، بعد از آن سال دیگر بیمه نشدند.
وی افزود: طی پیگیری های متعدد که با استانداری و تامین اجتماعی و سازمان دهیاری و شهرداری داشتیم، به هیچ نتیجه ای نرسیدیم و توجیه تامین اجتماعی طی این پیگیری ها این بود که دولت به ما میلیاردها بدهکار است و چون بودجه اش تامین نیست ما نمی توانیم رانندگان شما را بیمه کنیم.
رئیس اتحادیه ماشین های کمپرسی و راهسازی درباره بحث سوخت این ماشین آلات گفت: بحث سوخت به دو صورت است، بحث سوخت ماشین آلات سنگین و سوخت کامیون های کمپرسی. به دلیل زمانبر بودن دریافت گازوئیل از طریق سامانه هایی که برای راننده های ماشین های سنگین تعبیه شده است، راننده ها مجبور هستند سوخت 300 تومانی را از قاچاقچی با قیمت 7 تا 10 هزار تومان خریداری کنند.
معضل دیگری که نیز وجود دارد، ساعت کار جایگاه هایی که سوخت توزیع می کنند، است. با توجه به محددودیت هایی که راهور برای دارندگان ماشین آلات سنگین در نظر گرفته اند، ساعت 10 شب تا 5 صبح می توانند تردد کنند اما جایگاه های سوخت دقیقا در این ساعات از شب تعطیل هستند.
وی در ادامه درباره حمل بار بیش از حد مجاز یک کامیون توسط برخی گفت: خاک را براساس تر مکعب تهیه کردند و خاک مندرج در ماشین تناج است. یک کامیون 10 چرخ به طور مثال 14 تن بار مجازش است ولی اتاقی که روی کامیون است حدود 12-13 متر مکعب بالای 20 تن بار می زند. پیمان کار هم خاک را براساس متر مکعب از کارفرما می گیرد به همین دلیل برای اینکه ضرر نکند یا سود بکند دو برابر بیشتر از ظرفیت به کامیون بار می دهد. ما بارها درخواست دادیم که وقتی کارفرما کار را تحویل می گیرد او را موظف کنند که خاک را براساس تناج مندرج در کارت ماشین به کامیون دار بدهد، اما متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد.
رئیس اتحادیه ماشین های کمپرسی و راهسازی درباره موضوع تخریب ساختمان های فرسوده گفت: این کار در حوزه تخصص این اتحادیه است اما برخی اتباع بیگانه که هیچ تخصصی ندارند، با ورود به موضوع تخریب ساختمان ها با قیمت ارزان، کارفرما را وسوسه می کنند که این کار را با قیمت ارزانتر انجام بدهد. این موضوع باعث حوادث مالی و جانی می شود که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم.