مشاهده خبر

چهار شنبه 25 مرداد 1402

معضل ریزگردها و تدابیری که کارآمد نیستند

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: تغییر سیاست و راهبرد به معنای عدم موفقیت نیست بلکه سازگار کردن با شرایط موجود است و صحبت‌های ما به معنای انجام نشدن کار نیست. کارهای خیلی خوبی صورت گرفته است اما در مقابل معضلی که داریم یک مقدار عقب هستیم.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز سه شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اول برنامه به آسیب‌شناسی پیاده‌روی اربعین و با حضور سید رسول نریمانی، رییس شواری راهبردی مواکب کشور پرداخته شد.

وی گفت: یکی از کارهایی که از سوی افراد ما در موکب‌ها انجام می‌شود، قدری با سایر مواکب متفاوت است. ما در کار خود به دنبال موکب‌های مختلف عراقی رفته و هر آنچه که در این موکب‌ها ضعف و نقص وجود دارد را برطرف می‌کنیم. از جمله کارهایی که ما انجام می‌دهیم در 14 موضع  و 17 کانکس در مسیر پیاده‌روی اربعین، لباسشویی خواهران و برادران داریم و دو سالی است که به سمت تولید یخ که یکی از مشکلات اساسی در این مدت است رفته‌ایم و روزانه 37 تن یخ تولید می‌کنیم.

در بخش بعدی این برنامه به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در ایران پرداخته شد که از جمله این خبرها می‌توان به این موارد اشاره کرد: پیاده‌سازی سامانه‌ای برای تسهیل سفر اربعین، افتتاح همزمان 20 پروژه بزرگ شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، راه‌اندازی 31 واحد تولیدی در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی در قم

بخش بعدی این برنامه به موضوع ریزگردها و با حضور علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: موضوع ریزگردها معلول چندین علت است و تغییرات اقلیمی در دو دهه اخیر باعث چنین مواردی شده است و طبیعت تا حدی مقاومت می‌کند اما وقتی فشار بیش از حد شود از خود واکنش نشان می‌دهد و یکی از این واکنش‌ها افزایش غبارخیزی است که سالانه 5.2 میلیون تن غبار زیر 10 میکرون تولید می‌شود. همه عوامل طبیعی و انسانی دست به دست هم داده‌اند تا این معضل و مشکل بوجود بیاید.

وی افزود: با توجه به تکرار غیر معمول گرد و غبار چه از ناحیه برون مرزی و چه داخلی، دولت تصمیم گرفت ستادی را تشکیل دهد تا برای این کار چاره‌ای بیندیشند. 15 دستگاه عضو این ستاد ملی هستند که از جمله آن‌ها وزارت جهاد کشاورزی، نیرو، امور خارجه، صمت و... می‌توان نام برد که بر اساس آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد هر کدام یک وظیفه‌ای دارند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار افزود: کشور ما در یک کمربند غبارخیز در دنیا وجود دارد و ما در حاشیه کشور 280 میلیون هکتار منطقه غبارخیز داریم که این موضوع یک بخش قضیه است و بخش دیگر این موضوع این است که تغییر سیاست و راهبرد به معنای عدم موفقیت نیست بلکه سازگار کردن با شرایط موجود است و این حرف‌ها به معنای انجام نشدن کار نیست. کارهای خیلی خوبی صورت گرفته است اما در مقابل معضلی که داریم یک مقدار عقب هستیم.

وی افزود: ما در اطراف خود حدود 280 میلیون هکتار مناطق غبارخیز داریم و حدود 147 میلیون تن در سال گردوخاک زیر 10 میکرون گسیل می‌شود. ما برای تعامل با کشورهایی که نزدیک هستند مقرر شد یک سری اقدامات انجام دهیم. در یک سال گذشته یک برنامه مدونی را برای تعاملات بین‌المللی آغاز کردیم و چندین سفر به کشورهای منطقه شد و منجر شد که یک اجلاس منطقه‌ای با حضور 11 کشور و 6 نهاد بین‌المللی برگزار شد که بیانیه خیلی خوبی داشت و مورد توجه سازمان ملل قرار گرفت و یک روز به عنوان روز مقابله با ریزگردها به پیشنهاد ایران به تصویب رسیده است!

مهمان دیگر این بخش از برنامه، وحید جعفریان، مدیرکل دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی کشور بود. وی گفت: موضوع طوفان‌ها و گردوغبار که یک چالش چند وجهی است که یکی از مهم‌ترین عوامل آن به خشکی محیط یا کاهش سرانه آب باز می‌گردد. اتفاقاتی که جدیدا به وجود آمده است کاملا بی سابقه است و معضلات جدی بوجود آمده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده حداقل در حوزه سلامت، صنعت، حمل و نقل و کشاورزی، سالانه حدود 600 میلیون دلار خسارت ناشی از طوفان‌های ماسه و شن است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها