مشاهده خبر

چهار شنبه 14 تیر 1402
وارونگی

چرا باید سلبریتی‌ها را بهتر بشناسیم؟!

یک فعال رسانه ای در گفت‌وگوی سه‌شنبه برنامه وارونگی گفت: مقایسه رفتار سلبریتی‌های غربی در جریان اعتراضات فرانسه و سلبریتی‌های ایران در اغتشاشات پاییز سال گذشته نشان می‌دهد که مردم ایران باید دست از قهرمان‌سازی بردارند و نسبت به سلبریتی‌ها آگاهی بیشتری داشته باشند.

0

برنامه وارونگی با موضوعات اجتماعی و سیاسی روز سه شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اخبار جعلی این برنامه به اخباری که رسانه‌های بیگانه پوشش داده بودند پرداخته شد . از جمله این اخبار، خبر کمبود 200 قلم دارو در کشور بود که آقای عین اللهی در بیانیه ای این خبر را تکذیب کرد. یکی دیگر از اخبار کذب، خبر رصد اصلاعات کاربران شبکه های ایرانی بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آن را تکذیب کرد و گفت طبق قوانین کشور و فتوای مقام معظم رهبری، اطلاعات افراد جزو حریم خصوصی آنان محسوب می شود.

در بخش شبهه به موضوع تفاوت سلبریتی های ایرانی و غربی در بحث اغتشاشات ایران و اعتراضات فرانسه با حضور مسعود اکبری، فعال رسانه ای پرداخته شد.

وی درباره منشا تفاوت رفتاری در حمایت از اغتشاش یا بازدارندگی از این اغتشاش بین سلبریتی های ایرانی و چهره های هنری و ورزشی غربی گفت: بحث اصلی در این مساله قانون است. در کشورهای غربی، قانونی که وضع می شود خیلی محکم و مستمر اجرا می شود. سال 2019 فرانسه قانون مقابله با نفرت پراکنی بر خط را وضع کرد که ذیل این قانون اگر شبکه های اجتماعی یا سلبریتی هایی که در این شبکه ها در حال فعالیت هستند، از این بستر برای ترویج خشونت یا انتشار اخبار استفاده کنند با این افراد به شدت برخورد می شود. طبق قانون آنها یک ساعت فرصت دارند که آن خبر را از صفحات خود پاک کنند.

در ادامه مصطفی انتظاری، فعال رسانه ای در ارتباط تلفنی در این باره گفت: مهم ترین ریشه این تفاوت را باید در تعریف مسئولیت اجتماعی و منافع ملی جست و جو کنیم که ما متاسفانه در این زمینه کاستی های زیادی داریم.  جامعه ایرانی خود انتقاد است و انتقاد همواره در آن بیشتر از اینکه وجوه مثبت را بیان کند، مطرح بوده است . این مساله بسیار زیاد در سلبریتی ها مشخص است . در یک مقطع انتخاباتی این سلبریتی ها  وارد یک کنشگری می شوند و بلافاصله ابراز پشیمانی می کنند و شروع می کنند که این فضا را در کمتر از چندماه تغییر دادن. این جوزدگی و هیجانزدگی یکی از ویژگی هایست که امروزه با ورود فضای مجازی در کشور زیاد شده است.

انتظاری خاطر نشان کرد: بحث فرهنگی خیلی ریشه دار در این مساله وجود دارد. ما جامعه قهرمان سازی داریم و قهرمان های زیادی را در فرهنگ خود داریم. مسیر قهرمان سازی ضد خودش عمل می کند. ما با سلبریتی ها اینطور عمل می کنیم که فکر می کنیم چون به چهره معروفی تبدیل شده است واجد شرایط است که درباره شرایط به وجود آمده در هر زمانی صحبت کند.

وی افزود: در بحران اجتماعی،  چهره موزیسین یا ورزشی الزما نمی تواند نسخه شفا بخشی برای ملت بپیچد. و اتفاقات از جنس پاییز سال گذشته، یک تلنگر فرهنگی خیلی خوبی به جامعه ماست که اتفاقا در این مسیر قرهمان سازی تجدید نظر بکنند.

اکبری در ادامه گفت: در بحث سلبریتی ها حاکمیت و ساختار با مسامحه رفتار کرده است و از اول مانند کشورهای غربی روی قوانینش محکم نایستاد. ما در ایران درباره تشویش اذهان عمومی و تحریک افکار عمومی، قانون داریم اما مشکل اصلی اجرای قانون است . مساله مسامحه است و شاید یک ملاحظاتی برای برخورد با این افراد وجود دارد.  مردم انتظار دارند برخورد خیلی قاطع تر باشد.

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین الملل مهمان دیگر برنامه بود و درباره تفاوت های سلبریتی های ایرانی و غرب گفت:  ما شاهد دغدغه های گوناگونی در تحولات فرانسه هستیم. بحث رفتار شخصیت های خاص یا سلبریتی ها در فرانسه نسبت به اعتراضات است. نکته ای که وجود دارد این است که از یک سو خشونت سیستامیک پلیس، کاخ الیزه، نیروهای امنیتی و دستگاه و ساختار قضایی فرانسه را در قبال آنچه که در این کشور رخ می دهد را کتمان نمی کنند و اعلام میکنند که چنین خشونتی وجود دارد پلیس در قالب این خشونت دست به جنایات می زند و اقرار می کند اما قانونی برای مواجهه با این مساله وجود ندارد.

اما یک خط قرمزی نیز وجود دارد و آن حفظ ثبات اجتماعیست. یعنی شاهد هستیم اکثر سلبریتی ها متفق القول، خشونت، ناآرامی و به آتش کشیدن اماکن عموی را محکوم می کنند و خواستار نوعی ثبات و آرامش در کشورشان خصوصا در فضای اجتماعی و امنیتی هستند. اما متاسفانه برخی از سلبریتی های ما در جریان اغتشاشاتی که در کشور اتفاق افتاد و در صورتی که خشونتی سیتماتیک مانند اتفاقی که در فرانسه می افتد در کشور ما وجود نداشت، خود عامل اصلی برای تحریک خشونت و اغتشاش و قتل و هتاکی بودند. آدرس های اشخاص مختلف و حتی مردم که معترض این مساله بودند را به اغتشاشگران برای برهم زدن امنیت مردم می دادند.

 

آخرین اخبار

روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها