مشاهده خبر

دو شنبه 12 تیر 1402
فرامتن

با بادهای 120 روزه سیستان چه کنیم؟

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در برنامه فرامتن شبکه افق گفت: ضروری است از تجربه کشورهای پیشرو در زمینه کنترل و مدیریت ریزگردها برای حل مشکل سیستان و بلوچستان استفاده کنیم.

0

برنامه فرامتن با موضوع بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش این برنامه به خبرهایی از جمله  آغاز عملیات اجرایی احداث آب شیرین کن لیردف جاسک، ایجاد اشتغال برای 90 نفر بانوی کارآفرین همدانی و تولید غلات 22 درصد رشد تهران، پرداخته شد.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان و مشکلات به وجود آمده، با حضور صادق ضیائیان، رییس مرکز مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشاسی کشور، پرداخته شد.

ضیائیان درباره علت خشکسالی سیستان و بلوچستان گفت: بادهای سیستان و بلوچستان قدمت 2 هزار ساله دارند و جزو اولین منطقه دنیا است که از انرژی باد استفاده کرده است. اقلیم این منطقه وزش باد به ویژه با شروع فصل تابستان است . این استان در چندین سال پیاپی دچار خشکسالی شده است، متوسط بارش باران در این منطقه 100 میلی متر در سال است که امسال تا به امروز 40 میلی متر نسبت به سال های گذشته بارش باران کم تر شده است. اساسا بارشی که در این منطقه اتفاق می افتد نه به لحاظ تامین آب چون تبخیر آب بالا است به لحاظ پوشش جزئی گیاهی که ایجاد میکرد، مهم بود. چون با وزش باد شدید این پوشش جزئی مانع به وجود آمدن گرد و خاک می شد. طی دو سال گذشته به علت تغییر اقلیم این باده های 120 روزه به بیش از 200 روز تغییر یافته است.

علی محمد طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی گرد و غبار کشور، مهم تلفنی این گفت وگو بود و در این باره گفت: در بحث سیستان بحث هجوم ماسه های روان در منطقه سیستان  به ویژه شهر زابل تاریخی است. در سایر مناطق این استان مساله به این شدت نیست . بله گرد و غبار با غلظت بالا داریم ولی این طور نیست که شهر یا روستا کاملا مدفون و خالی از سکنه بشوند.

وی درباره چاه های حفاری شده و احتمال خشک شدن این چاه ها گفت: تعدادی چاه حفر شده که متاسفانه آنها با یک املاحی مواجه هستند و مجددا یک پالایشی نیاز دارند ضمن اینکه این حجم از آب هم هزینه های بسیار گزافی دارد در مقابل مقدار آبی که استئصال می شود برای تامین آب مورد نیاز مردم کافی نیست. واقعیت این است به جز بهره برداری و پیگیری حق آبه از طریق رودخانه مشترک با کشور افغانستان فکر نمی کنم هیج راه جایگزینی وجود داشته باشد که برای تامین آب مورد نیاز این استان چاره ساز باشد.

ضیائیان در ادامه گفت: گرد و خاک در سیستان و بلوچستان 1190 نفر را در طی 8 روز راهی بیمارستان کرده و از این تعداد 171 نفر بستری شدند. همچنین میدان دید در سیستان به کمتر  10 – 20 متر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات و آمایش سرزمینی باید در این استان انجام شود همچنین ضروری از تجربه کشورهای پیشرو در زمینه مدیریت و کنترل ریزگردها استفاده کنیم.

وی با درباره چگونگی استفاده از فرصت های کشور برای جاذبه های گردشگری گفت: صنعتی شدن و گردشگری از راه حل های کنترل گرد و خاک در شهرها است و باید از دیگر کشورها مانند امارات برای ساخت جاذبه الهام بگیریم.

در بخش فرهنگ و هنر این برنامه به موضوع راهیان نور با حضور سردار مجید سوری، دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج پرداخته شد.

سردار سوری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره راهیان نور گفت: حضرت اقا می فرمایند که راهیان نور فناوری نوینی برای استخراج طلای دفاع مقدس و گنج تمام نشدنی است. بنابراین اگر ما نتوانیم این گنج عظیم را استخراج کنیم زیر خاک مدفون می شود و اشاره می کنند که در محصول راهیان نور شهید حججی ها هستند.

وی افزود: راهیان نور گردشگری تعالی بخش و گردشگری جنگ است که این گردشگری در دیگر کشورها وجود دارد اما بحث معنویت و معنویت حاکم جغرافیای دفاع مقدس بسیار متفاوت از جاهای دیگر است .

سردار سوری با اشاره به همایش تجلی اخلاصگفت: به واسطه حرکتی که سال گذشته در حوزه راهیان نور انجام شد ؛ بنا بر این شد که از فعالان و دست اندرکاران و عزیزانی که در این حوزه فعال بودند، تجلیل کنیم و در خدمت این عزیزان باشیم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها