مشاهده خبر

جمعه 24 آذر 1402

روایت‌های زنانه از جنگ غزه

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، جمعه شب با موضوع روایت رسانه‌ای و روایت زنانه از جنگ غزه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، مهدی صالح (فعال رسانه‌ای فلسطینی) مهمان سید حسین حسینی بود؛ او با بیان اینکه پدرش اوایل این جنگ به شهادت رسیده است گفت: شهادت کم چیزی نیست، نعمتی است که فرصت آن فقط یک بار در زندگی به وجود می‌آید و ممکن است اصلا نصیب آدمی نشود.

صالح افزود: در غزه، هم مفهوم شهادت و هم خود شهادت امری معمول است، هر خانواده‌ای را ببینید، حداقل یک نفر شهید، جانباز یا اسیر دارد.

چرا مردم غزه از بمباران نمی‌ترسند؟

این فعال رسانه‌ای اهل فلسطین گفت: مردم غزه ترس آن چنانی از بمباران و صدای موشک‌ها ندارند، چون آنها خود را در راه مقاومت و فداکاری برای آزادی آماده‌ کرده‌اند.

فرق اصلی بین رزمندگان مقاومت با سربازان اسرائیلی

او ادامه داد: صبر و استقامتی که بین نیروهای مقاومت وجود دارد، در سربازان اسرائیلی اصلا دیده نمی‌شود و بر عکس، ترس محسوس بین آنها، بین رزمندگان مقاومت وجود ندارد.

این فعال رسانه‌ای اهل فلسطین با بیان اینکه در جنگ ویتنام، تعداد کشته‌های ویتنامی‌ها خیلی بیشتر از آمریکایی‌ها بود عنوان کرد: در نهایت، آنها بودند که پیروز شدند؛ پیروزی نهایی هیچ وقت بر اساس ملاک‌هایی مثل تعداد کشته‌ها و حتی خرابی خانه‌ها نیست.

صالح افزود: یکی از دوستان وضعیت غزه را اینگونه نقل می‌کرد که آرد تمام شده و با چشم خودش دیده مردی مجبور شده یک الاغ را برای سیر کردن شکم آوارگان، ذبح کند.

به گفته او، وضع مردم غزه به جایی رسیده که دیگر خیلی از آنها ممکن است به خاطر گرسنگی و نداشتن امکانات به شهادت برسند و فقط بمباران دلیل آن نیست.

راهکار یک فعال رسانه‌ای فلسطینی برای کمک‌رسانی به غزه از راه دریا

این فعال رسانه‌ای فلسطینی خاطرنشان کرد: اگر فشار سیاسی کافی از سوی کشورهای مختلف وارد شود، می‌توان از راه دریا، کمک‌های انسان‌دوستان را به مردم غزه رساند؛ البته این کار حتما نیازمند فشار بر رژیم صهیونیستی در عرصه بین‌المللی است.

سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین هم اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ اصول انسانی پایبند نیست و ممکن است این مسیر را زیر آتش بگیرد البته همچنان می‌توان روی آن فکر کرد.

آنچه امروز در جنوب لبنان و سرزمین‌های اشغالی گذشت

ارتباط با حسن عظیم‌زاده - خبرنگار اعزامی به لبنان – بخش بعدی برنامه به افق فلسطین بود؛ اهم موضوعاتی که او مطرح کرد شامل موارد زیر بود:

  • ساعتی قبل، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان حمله کردند و توپخانه ارتش هم هفت نقطه در جنوب این کشور را مورد هدف قرار دارد.
  • از سوی دیگر آژیر خطر در شمال سرزمین‌های اشغالی به گوش رسید؛ 30 موشک از جنوب لبنان به این مناطق شلیک شده و عملیات تهاجمی حزب الله موجب قطع برق در برخی مناطق شد.
  • امروز پیکر یکی دیگر از شهدای حزب‌الله لبنان تشییع شد آن هم در جایی که به طور مستقیم زیر آتش صهیونیست‌ها قرار دارد.

در بخش بعدی، حسن قائدی - عکاس جنگ – در برنامه حضور یافت؛ او با نمایش چند تصویر از اتفاقات مهم قرن بیستم اظهار کرد: دو عکس از جنگ ویتنام، سبب شد این جنگ تمام شود به طوری که یکی از مقامات آمریکایی گفته بود قبل از اینکه به ویت‌کنگ‌ها ببازیم، جنگ را به رسانه‌های خودمان باختیم.

به گفته او، عکس‌ها خود به تنهایی یک سند تاریخی هستند و می‌توانند مفاهیم و اطلاعات زیادی را منتقل کنند.

قائدی خاطرنشان کرد: سال‌ها قبل گفته بودم دوست دارم دو ماه با سردار حاج قاسم سلیمانی باشم و لحظه لحظه حضور و فرماندهی او را عکاسی کنم، جایی که کف میدان است؛ و این حسرت در دل من و خیلی‌های دیگر ماند که حالا بعد از چند سال که از شهادت ایشان می‌گذرد، سند تصویری از آن روزها نداریم.

او ادامه داد: در سوریه لحظاتی را ثبت کردم که مدافعان حرم، وقتی درگیری در خط نبود، می‌رفتند و کار عمرانی، فرهنگی و اجتماعی انجام می‌دادند؛ اینها لحظاتی است که باید ثبت می‌شد.

روایت عکاس ایرانی جنگ از یک جنایت وحشتناک داعش

قائدی گفت: روستایی در سوریه بود که زمانی پیش پای مدافعان حرم ایرانی، قربانی کرده بودند، آن روستا به تصرف داعش درآمد و آنها به تلافی، به تعداد هر قربانی، از اعضای هر خانواده کشتند و در همانجا دفن کردند؛ وقتی آن روستا دوباره آزاد شد، هیچ کس جرأت نمی‎‌کرد در خانه‌اش را به روی ایرانی‌ها باز کند.

بعدها حضور مدافعان حرم ایرانی در آنجا را ثبت کردم که داشتند بین مردم و بچه‌ها، نان توزیع می‌کردند.

این عکاس جنگ خاطرنشان کرد: بارها شده که اجازه نداده‌اند از خیلی اتفاقات عکس بگیریم، در حالیکه گفته‌ام بگذارید مستندسازی انجام شود ولی فعلا اجازه انتشار ندهید.

در بخش انتهایی برنامه، فاطمه محمدی - پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس – با سید حسین حسینی به گفت‌وگو نشست.

او گفت: زنان راویان به شدت موثقی در اتفاقاتی مانند جنگ غزه هستند که تاثیر آنها را در همین روزها و هفته‌ها و البته در دوران دفاع مقدس شاهد هستیم.

روایت‌های زنانه از شروع طوفان الاقصی تا امروز

محمدی خاطرنشان کرد: در واقع زن‌ها راوی صادق جنگ مردانه‌ای هستند که تصویری متفاوت از آنچه آنها می‌گویند، در ذهن بسیاری نقش بسته است.

این پژوهشگر مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: از ابتدای عملیات طوفان الاقصی، آنچه تداعی‌کننده آن حماسه شد، هلهله زنان ساکن غزه بود و بعد از آن هم این زنان بودند که اقتدار همسران و برادرانشان را به تصویر کشیدند و صلابت آنها را فریاد زدند.

وقتی زنان پرچم حمایت از فلسطین را بلند می‌کنند

به گفته او، در همه جنگ‌ها، زن‌ها نقش مهمی داشته و روایت‌های زنانه از جنگ، همیشه وجود دارد و به چشم می‌آید.

محمدی با بیان اینکه در بیشتر تجمعات ضد صهیونیستی در کشورهای مختلف که برخی از آنها اصولا حول محور دین گردهم هم نیامده بودند، باز هم زنان در اکثریت بودند و فریاد حمایت از مظلومان فلسطینی سر می‌دادند عنوان کرد: در شبکه‌های اجتماعی هم روایت‌گری زنانه از جنگ غزه و محکومیت اسرائیل مشهود است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها