مشاهده خبر

دو شنبه 6 آذر 1402

جریمه سنگین و پرونده قضایی در انتظار واحدهای آلاینده متخلف

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ساده‌ترین مرحله مقابله با واحدهای آلاینده، عوارض آلایندگی است؛ در مراحل بعدی واحدهای آلاینده، مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شده و برای انها پرونده‌های قضایی تشکیل می‌شود.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب ۲۴ ساعت گذشته در ایران، به این خبرها پرداخته شد: افتتاح ۱۱۰ پروژه شهری در غرب تهران، اجرای ۱۶۰۰ طرح محرومیت‌زدایی توسط بسیجیان مشهد، ۷ طرح مهم آب و فاضلاب در البرز آماده بهره‌برداری شد، ۴۱ معدن در آذربایجان غربی به طور کامل احیا شده است، ارائه خدمات رایگان پزشکی  در ۱۰ شهرستان خوزستان.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع نهضت کمک‌های مؤمنانه بسیج با حضور سرهنگ رضا رضاپور، دبیر نهصت کمک‌های مؤمنانه بسیج کشور پرداخته شد.

وی گفت: قرارگاه کمک‌های مؤمنانه در واقع پاسخگوی فوری نیازهای بخشی از نیازهای محرومین و مردم است. قرارگاه محرومیت‌زدایی به زیرساخت‌ها توجه می‌کند. در قرارگاه کمک‌های مؤمنانه به نیازهای فوری و ضروری، فورا پاسخ دهیم.

رضاپور افزود: از سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا این قرادگاه شکل گرفت، ابتدا با مبارزه با ویروس کرونا شروع کردیم، تولید ماسک و مسائلی ضدعفونی ‌کننده و خدمات درمانی مطرح شده بود، اما با مرور زمان تعداد مولفه‌های خدماتی ما افزایش پیدا کرد، متناسب با زمان و نیازی که در جامعه وجود داشت، مسکن، ازدواج، معیشت، آزادسازی زندانیان، توجه به دانش‌آموزان بی‌بضاعت و محروم و موضوعات دیگر در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: اصل و اساس این قرارگاه حضور گسترده و علاقه بسیار زیاد مردم خیر به نهضت خدمت مؤمنانه است، اکثر برنامه‌های ما با مشارکت مردم انجام می‌شود و این طرح مبنای آن حضور مردم بود.

دبیر نهضت کمک‌های مؤمنانه بسیج کشور خاطرنشان کرد: ۴۴ هزار واحد مسکن محرومین توسط گروه‌های جهادی بسیج مرمت و بازسازی شد، ۱۰۵ هزار سری کامل جهیزیه با کمک خیرین جمع‌اوری شد و توزیع شد، تا این لحظه ۴ میلیون بسته لوازم تحریر کامل بر دانش‌آموزان بی‌بضاعت توزیع شد.

در بخش میز سیاسی و اقتصادی به موضوع مالیات سبز و با حضور احمد طاهری، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست پرداخته شد.

وی گفت: قانون و مصوبه‌ای که مشمول عوارض آلایندگی یا عوارض سبز است، چیزی که قانون به آن اشاره می‌کند، واحدهای صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی که به تشخیص سازمان حفاظت محیط‌زیست، حدود مجاز و استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، در صورتی که در مهلتی که به آنها داده می‌شود رفع آلایندگی‌شان را انجام ندهند، بنا به شدت و نوع آلایندگی‌شان در سه سطح به ترتیب، نیم، یک و یک و نیم درصد از میزان فروش کالاهایشان از آن‌ها عوارض سبز اخذ می‌گردد.

وی افزود: برای کلانشهر‌ها منبع اصلی آلایندگی، ناوگان حمل و نقل است. مساله تشخیص میزان پرداخت عوارض بر اساس قانون بر عهده سازمان محیط زیست است که مشخص می‌کند چه واحدهایی بر اساس چه نوع آلاینده‌هایی تا چه سطحی مشمول عوارض شوند که در راستای این قانون وظیفه‌ای که به سازمان محول شده است، یک سامانه‌ای تحت عنوان سامانه محیط زیست ایجاد شود.

طاهری ادامه داد: تعداد واحدهایی که باید پایش شوند فراتر از توان محیط زیست است، ما در فاز اول ۱۰ هزار واحد مشمول را شناسایی کردیم که طبق قانون این‌ها باید مورد سنجش قرار بگیرند. ۳۲۰ آزمایشگاه معتمد محیط زیست نمونه‌ها را بررسی میکنند و این فرآیند تحت نظارت این سازمان انجام می‌شود. در حال حاضر در هر فصل بیش از ۱۱ هزار پایش صنایع در کشور انجام می‌شود. حدودا از این تعداد ۳ هزار واحد به صورت رسمی و قانونی شناسایی شده و به سازمان امور مالیاتی کشور معرفی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این قانون بعد از ۱۵ سال به روز رسانی شده است و نگاه قانون نسبت به قانون قبل تفاوت‌های زیادی دارد، یکی از موارد واحدهای خدماتی را به مجموعه واحدهای مورد پایش قرار داده است و این نشان می‌دهد که طیف زیادی از واحدها مشمول این عوارض می‌شود.

وی ادامه داد: این قانون یک قانون جدید است، در گام اول تمرکزمان را بر کلانشهرها قرار دادیم، ادارات کل به صورت روال اداری معمول این نظارت را انجام می‌دهند. این فرایند باید یک فرآیند سیستماتیک باشد و سازمان حفاظت محیط زیست در حال ایجاد زیرساخت‌های آن است.

طاهری گفت: طبق قانون وظیفه سازمان محیط زیست شناسایی این واحدها و اعلام آنها به سازمان امور مالیاتی است. طبق اطلاعاتی که داریم، مبالغی حتی در سه ماه اول سال جاری واریز شده است. مبالغ قابل توجهی توسط واحدها پرداخت شده است. واحدهای صنعتی بزرگ مثل خوزستان و بوشهر استان‌های شاخصی هستند.

مدیر کل دفتر پایش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اخذ عوارص آلایندگی یکی از اقداماتی است که در قانون پیش‌بینی شده است و سازمان انجام می‌دهد، ساده‌ترین مرحله مقابله با واحدهای الاینده، عوارض آلایندگی است، ما بحث جرایم را داریم که بسیار شدیدتر از عوارض است که به واحدهایی که انتشار آلایندگی‌شان ممتد باشد تعلق می‌گیرد حتی اگر این آلایندگی از مقداری فراتر باشد، بحث تشکیل پرونده قضایی و پیگیری قضایی در دستور کار است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها