برنامه وارونگی با موضوعات اجتماعی و فرهنگی و با هدف پاسخگویی به شبهات مطرح شده، روز شنبه از شبکه افق پخش شد.
در بخش اول این برنامه به اخبار جعلی منتشر شده در 24 ساعت گذشته از سوی رسانههای معاند پرداخته شد که از جمله این خبرها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: مهاجرت عبدالحسین مختاباد خواننده و عضو اسبق شهر تهران، پیش بینی وضع هوا و وقوع بارش های سیل آسا در 10 روز آینده، سقوط پل عابر در تهران و تلاش برای تغییر مرزها منجر به ورورد نظامی ایران خواهد شد.
در بخش بعدی این برنامه به موضوع نوع روایت رسانه های معاند در ایام اغتشاشات با حضور محمد قادری، کارشناس رسانه مهمان این بخش پرداخته شد.
وی درباره تکنیک های رسانه های معاند در ایام اغتشاشات گفت: طی یک سال گذشته چند کلید واژه در فضای رسانه ای به صورت فراوان تکرار شده است، جنگ شناختی، جنگ ادراکی، عملیات روانی، جنگ های موج چهارمی جنگ رسانه که الگو گرفته از یک تئوری است. این تئوری می گوید که وقتی می خواهی یک جبهه را فتح کنی، تمام مسیرهای موجود را می روی مثل جنگ میدانی، مسیر تحریم، فشار اقتصادی اما نمیتوانی آن جبهه را فتح کنی بنابراین باید ذهن و درک جامعه هدف را به گونه ای مدیریت و مهندسی کنی که افکار عمومی آن جامعه را نسبت به محیط پیرامون خود دچار شناخت تحریف شده وغلط کنی.
به این معنا آنچه که دارد می بیند را باور نکند و فقط حرف هایی که در رسانه های تو گفته می شود را باور کند. این دشمن از تکنینک های متعددی استفاده می کند تا در واقع بتواند اعتماد فرد نسبت به نظام حاکم و در راس را مخدوش کند.
قادری درباره تکنیک های استفاده شده توسط رسانه های معاند در ایام اغتشاشات گفت: تکنیک دروغ بزرگ، تکنیگ پله دوم و تکنیک تکرار در حجم بالا، تکنیک های مورد استفاده دشمن برای این جنگ شناختی است. میزان هجمه رسانه های معاند در این ایام بی سابقه بوده است. این حجم از فضای جنگ رسانه ای که علیه ما انجام داده بود؛ عملا یک جنگ جهانی رسانه ای بود.
این کارشناس رسانه درباره نحوه باورپذیر شدن روایت های دروغ دشمن خاطرنشان کرد: باورپذیر شدن روایت های دروغ یا همان سناریوی بحران سازی از طرف غرب به ویژه ایالات متحده یک برنامه ریزی است. برنامه ریزی آنها بر یک بستر زماندار و طولانی مدت است. در چنین شرایطی آنها تب جامعه را می سنجند، مشکلات را شناسایی میکنند و سپس روی این مشکلات موج سواری میکنند. این تب سنجی ها از طریق اطلاعات پایه شبکه های اجتماعی که در دسترس ما نیست ، انجام می گیرد. آنها از بیگ دیتاهایی که دائما روی این شبکه ها قرار میگیرد استفاده می کنند و دائما آنها را آنالیز، بررسی و تحلیل می کنند و فضای عمومی داخل کشور را می سنجند و سپس براساس آن برنامه ریزی می کنند.
منطبق با آن بحث چند مورد طراحی میکنند و آن خود یک کبریتی می شود که قرار است کشیده شود و یک انباری را منفجر کند. به عبارتی روایت اول یک پخت و پز کالا هوشمندانه و مطالعه شده و یهویی اتفاق نمی افتد . بلافاصله با یک دروغ بزرگ و یک کلیدواژه به عنوان قتل مهسا امینی و نکته جالب توجه از تکنیک حرکت از پله دوم استفاده میکنند.
قادری گفت: هدف گزاری نظام سلطه در جریان اغتشاشات سال گذشته روی نسل دهه 70 وو 80 بود که خوراکش آن شبکه های اجتماعی بود. این رسانه ها باتوجه به اطلاعاتی که در دسترس داشتند این انفکاک و انفصالی که بین بخشی از این نسل و نظام ایجاد شده را میدانستند، بنابراین خوراک مناسب این اشخاص را از طریق این شبکه ها به خوردشان میدادند. اما همین دهه 70 و 80 امسال حضور فعالانه در راهپیمای 22 بهمن، روز قدس، اربعین و نماز عید فطر داشت. این مساله نشان دهنده این است که دشمن که روی این نسل نتوانست به طور حداکثری و تام اثرگذاری کند، البته تلفات در این جنگ شناختی داشتیم.
وی گفت: تصویری که در مواجهه حکومت فرانسه و ایالات متحده دولت و حاکمیت و دستگاه قضایی با متعرضین به امنیت عمومی مشاهده میکنیم برای نمونه شورشی که در کنگره ایالات متحده توسط طرفداران ترامپ سه سال پیش انجام شد، بعد از سه سال همچنان محاکمه معترضین در حال انجام است و احکام سنگینی آنها اجرا شده است. این در حالیست که آنها ما را به اموری متهم م یکنند که خودشان برای محاکمه و برخورد با معترضان انجام میدهند. آنها نه تنها در امور اجتماعی و فرهنگی و آزادی های مدنی بلکه در اتفاقات و اعتراضات مدنی کاملا دارند برعکس چیزی که نشان می دهند، برخورد میکنن. اما در قاب رسانه های یا بایکوت میشود یا به شکلی فقط خوبی و لطافت خودشان را برای مردم به نمایش می گذارند. اما در نقطه مقابلش برای ما به دروغ تولید محتوا، ادبیات سازی و کلیدوازه می سازند، هشتگ می سازند و بعد به شکلی القا می کنند که شما در بدترین و حقارت بارترین شرایط در زمین دارید زندگی می کنید. به گونه ای که فرد نسبت به اطرافش کور می شود.