مشاهده خبر

سه شنبه 15 خرداد 1403

ورود دوباره ایران به فضا با روی کار آمدن دولت رئیسی

ویژه برنامه تلویزیونی «شهید جمهور» سه‌شنبه شب 15 خردادماه با محوریت تحول صنعت فضایی کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

1

در این برنامه، حسن سالاریه - رئیس سازمان فضایی ایران – به عنوان مهمان حضور داشت؛ او اظهار کرد: دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور فقید، همه هم و غم خود را بر احیا و شتاب‌دهی به دانش فضایی ایران گذاشتند و همه ظرفیت‌ها را برای این منظور بسیج کردند.

سالاریه افزود: شخص آیت الله رئیسی کمتر از سه ماه بعد از تشکیل دولت، شورای عالی فضایی را که 11 سال هیچ وقت با حضور شخص رئیس جمهور برگزار نشده بود را تشکیل داد و در همان روز نخست، از صبح زود بازدید خود را از صنایع فضایی ایران شروع کرد.

برنامه‌ریزی 10 ساله دولت سیزدهم برای صنعت فضایی ایران

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه هدف‌گذاری برای 10 سال آینده برنامه فضایی ایران طی دوره‌های سه ساله در دولت سیزدهم صورت گرفته است گفت: همگی آنها در قالب شورای عالی فضایی با حضور شخص رئیس جمهور شهید آیت الله رئیسی محقق شده‌اند ضمن اینکه شروع این برنامه از سال 1401 بوده و تا 1410 ادامه دارد.

پیشرفت فضایی ایران، نیازمند ادامه مسیر دولت سیزدهم است

او ادامه داد: برنامه‌های راهبردی درازمدت، نیازمند ساختاری مستحکم بین همه دولت‌هاست که همه باید به آن پایبند باشند، مثل برنامه‌های توسعه؛ برنامه‌های فضایی هم اینگونه هستند و در طولانی‌مدت به نتیجه می‌رسند بنابراین دولت‌های جدید باید برنامه‌ی دولت قبلی را ادامه دهند.

به سرانجام رسیدن پروژه‌های متعدد فضایی در 3 سال دولت رئیسی

سالاریه خاطرنشان کرد: پروژه‌های مختلف فضایی در دولت سیزدهم تعریف و در همین دولت به سرانجام رسید، ضمن اینکه پروژه‌های مربوط به دولت‌های قبلی هم به خصوص در حوزه طراحی، تولید و پرتاب ماهواره هم به اتمام رسیدند.

رئیسی چگونه امید را به صنعت فضایی ایران بازگرداند؟

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پیگیری‌های شخص رئیس جمهور و وزیر ارتباطات و نیز حمایت آنها، در پیشرفت صنعت فضایی ایران تاثیرگذار بود؛ ما هر سه ماه یک بار گزارشی از مصوبات این حوزه را به رئیس جمهور ارائه می‌دادیم و بازخورد هم می‌گرفتیم که نشان می‌داد شخص اول اجرایی کشور پیگیر ماجراست.

وقتی ایران مرزهای صنعت فضایی را در نوردید

او با بیان اینکه در سال 1401 چند اتفاق بزرگ در حوزه فضایی رخ داد که نخستین مورد، پرتاب ماهواره خیام بود، آن هم با موانعی زیادی که پیش روی این پروژه قرار داشت عنوان کرد: در این زمینه شاهد پیگیری‌های فراوان شخص رئیس جمهور، وزیر ارتباطات و شهید امیرعبداللهیان بودیم که در نهایت خیام توسط ماهواره‌بر سایوز پرتاب شد.

سالاریه افزود: پرتاب دیگر ماهواره‌های ایرانی توسط موشک‌های ایرانی هم در همان سال رخ داد که جزو پیشرفت‌های چشمگیر صنعت فضایی ایران به خصوص در افزایش بلوک مداری محسوب می‌شود.

نگاه ویژه شهید رئیسی برای شروع پروژه پایگاه فضایی چابهار

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: پروژه فضایی چابهار، یکی از مهمترین طرح‌هایی است که در دولت رئیسی شروع شد و بهره‌برداری از سکوهای سوخت جامد آن هم در سال جاری صورت می‌گیرد و نخستین پرتاب از آن انجام خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: پایگاه چابهار مزیت‌های مختلفی دارد که یکی از آنها، امکان قرار دادن ماهواره‌ها در شیب‌های مداری مختلف است که به آن خورشیدآهنگ گفته می‌شود.

تاکید شهید رئیسی بر ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی ایران

سالاریه با بیان اینکه شخص آیت‌الله رئیسی بارها تاکید کردند برای توسعه صنعت فضایی باید بخش خصوصی را فعال کرد عنوان کرد: این سیاست همچنان وجود دارد و ما هم خود را متعهد به ادامه آن می‌دانیم.

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: امکان اجرای برنامه 10 ساله فضایی ایران هم بدون حضور شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی وجود ندارد.

او ادامه داد: مجموعه قراردادهایی که در این زمینه طی سه سال دولت رئیسی به امضا رسیده و عدد آن به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد در طول همه این سال‌ها بی نظیر است.

همکاری 20 شرکت خصوصی با سازمان فضایی ایران

سالاریه با بیان اینکه حدود 20 شرکت خصوصی در حوزه فضایی در ایران وجود دارند که سازمان فضایی در حال کار با آنهاست خاطرنشان کرد: چندین ماهواره در حال ساخت داریم که بدون حضور بخش خصوصی این حجم از کار امکان‌پذیر نیست.         

دولت سیزدهم چگونه با وجود تحریم رونق صنعت فضایی را رقم زد؟

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: تمام صنایع با فناوری بالا در ایران چه نظامی و چه غیر نظامی، تحت تحریم هستند و شکی هم در این نیست که تحریم کار را مشکل می‌کند ولی اراده انجام کار، می‌توان همه چیز را به پیش ببرد.

او ادامه داد: ابرقدرت‌ها همواره به دنبال این است که مالکیت فناوری فضایی را در اختیار خود داشته باشند به همین دلیل دانش فضایی را حتی به کشورهای غیر تحریمی هم منتقل نمی‌کنند؛ در این بین بخش خصوصی عاملی برای خنثی کردن تحریم‌هاست، دولت‌های موفق دولت‌هایی هستند که بخش خصوصی را به نحو احسن به کار بگیرند چون آنها با خلاقیت و ابتکار خود شامل تولید و واردات، تحریم‌ها را خنثی می‌کنند و دولت سیزدهم همین رویه را در پیش گرفت.

توسعه صنعت فضایی به چه درد مردم می‌خورد؟

سالاریه افزود: بدون توسعه صنعت فضایی، حکمرانی هم در آینده نزدیک دچار مشکل خواهد شد، صنعتی که امکان ارسال و دریافت اطلاعات را با سرعت بالا و از طریق ماهواره‌ها امکان‌پذیر می‌کند، داده‌هایی در مورد محیط زیست، کشاورزی، منابع طبیعی و دیگر امور که شاید به طور مستقیم با مردم در ارتباط نباشد ولی در مدیریت و تصمیم‌گیری‌های کلان تاثیرگذار است.

وعده‌های شیرین رئیس سازمان فضایی ایران برای سال 1410

او ادامه داد: توسعه ماهواره‌های مخابراتی و پرتاب‌گرهای بومی زمین آهنگ، زیست فضا و اکتشافات فضایی و ایجاد ظرفیت برای انجام پرتاب‌های بین‌المللی سنگین‌ وزن در برنامه ده ساله فضایی ایران دیده شده‌اند البته با توجه به توسعه در دیگر بخش‌ها، امکان اصلاح بخشی از این برنامه وجود دارد.

در بخش پایانی برنامه هم سخنرانی همسر شهید آیت‌الله رئیسی در دانشگاه فردوسی مشهد پخش شد.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها