مشاهده خبر

یک شنبه 8 بهمن 1402

پای اسرائیل همچنان در این پرونده گیر است

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» شنبه شب با موضوع شکایت حقوقی آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی و دستاوردهای رأی اولیه دادگاه لاهه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، گزارش اختصاصی شبکه افق از وضعیت آوارگان فلسطینی در غزه پخش شد و سپس حجت‌الاسلام حجت‌الاسلام امیرحسین عرفان - کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی - در استودیو حضور یافت.

تقابل اسلام و غرب کی تمام می‌شود؟

او گفت: تقابل میان اسلام و غرب و صهیونیسم تمام نمی‌شود مگر اینکه هر یک از این دو تمدن، از مواضع‌شان دست بردارند یا شکست بخورند.

عرفان خاطرنشان کرد: موضوع درگیری تمدن اسلام و صهیونیسم، تقابل دو «دعوت» است، دعوای میان خداپرستی و دنیاپرستی و تضاد میان دستگاه الهی و دستگاه شیطانی است.

درگیری انقلاب اسلامی با صهیونیسم یک تقابل تمدنی است

این کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی افزود: درگیری میان انقلاب اسلامی و تمدن غرب و صهیونیسم جهانی، باید با خوانش تمدنی مورد بررسی قرار بگیرد، چون کلان‌نگر و جهان‌اندیش است و به آینده نظر دارد.

فرصت بزرگی که در تقابل تمدنی با غرب داریم

به گفته او، تمام تلاش تمدن غرب این است که بشر در دستگاه محاسباتی خود دچار خطا شود، یعنی فهمش از آزادی و حقوق بشر، همان چیزی باشد که غرب می‌خواهد.

عرفان با بیان اینکه رسالت ایرانیان مسلمان در این ستیزش تمدنی، امید تمدنی است خاطرنشان کرد: هر چند دستگاه شیطان عمق زیادی داشته باشد چون به گفته قرآن، فریب شیطان ضعیف است.

او ادامه داد: فتنه محاسباتی تمدن غرب فقط ظاهری عقلانی دارد بنابراین سرخوردگی بشر از تمدن مادی غرب، یک فرصت برای ما محسوب می‌شود زیرا تفکر تمدنی اسلام، خردورز و خردآفرین است.

چند نکته مهم درباره رأی اولیه دادگاه لاهه

در ادامه مهدی آقا موسی طهرانی به مرور آخرین اخبار و تحولات جنگ غزه پرداخت و سپس محمد هادی ذاکر حسین - عضو هیئت علمی دانشگاه تهران – در برنامه حضور یافت.

او درباره رأی اولیه دادگاه لاهه درباره شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل گفت: در این مرحله هنوز نسل‌کشی توسط رژیم صهیونیستی تایید نشده ولی دستور تعهد به پیشگیری از نسل‌کشی، نشان‌دهنده این است که اتهام متوجه اسرائیل دانسته شده و نشانه‌های نسل‌کشی وجود دارد.

ذاکر حسین خاطرنشان کرد: مکانیسم نظارتی که دادگاه لاهه ایجاد کرده، گویای این است که ممکن است یک ماه دیگر، قضات دادگاه از توضیحات و اقدامات رژیم صهیونیستی قانع نشوند.

بعد از یک ماه، چه نتیجه‌ای از رأی اولیه دادگاه لاهه به دست می‌آید؟

این حقوقدان گفت: اگر قضات دادگاه لاهه بعد از یک ماه از توضیحات و مستندات رژیم صهیونیستی قانع نشوند، ممکن است نظر شدیدتری راجع به نشانه‌های نسل‌کشی اسرائیل بدهند.

ذاکر حسین با بیان اینکه فرآیند دادرسی نهایی چندین سال طول می‌کشد و ممکن است به این زودی منجر به صدور رأی نشود تصریح کرد: ضمانت اجرایی رأی دادگاه لاهه، شورای امنیت است ولی این نهاد بین‌المللی نشان داده عملکرد درستی در این گونه موارد نخواهد داشت، نیاز به اصلاح مکانیسم شورای امنیت در حال حاضر کاملا احساس می‌شود.

آیا رأی اولیه دادگاه لاهه کافی بود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: رأی صادر شده در این مرحله توسط دادگاه لاهه، ناگفته‌هایی هم دارد چون آفریقای جنوبی در شکایت خود، خواستار توقف عملیات نظامی رژیم صهیونیستی بود البته اگر دیوان می‌توانست این رأی را صادر کند و نکرده، جای تعجب بود.

به گفته او، بحث توقف یا ادامه جنگ، در محدوده صلاحیت دادگاه لاهه نیست بلکه فقط می‌تواند نسل‌کشی را احراز کند بنابراین اعلام تعهد رژیم صهیونیستی به عدم نسل‌کشی، مهمترین کاری است که می‌توانست انجام دهد و انجام داد.

آیا ایران می‌تواند وارد پرونده حقوقی شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل شود؟

ذاکرحسین افزود: ابتکار عمل در به راه انداختن جنگ حقوقی علیه رژیم صهیونیستی توسط آفریقای جنوبی قابل تقدیر است، اینک وظیفه همه کشورهای اسلامی از جمله ایران، حمایت از این روند است چون این حق را دارند که به عنوان کشور ثالث ورود تفسیری به پرونده داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: اینکه ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، تضادی با ورود تفسیری به این پرونده حقوقی ندارد.

او ادامه داد: حقیقت این است که در زمینه دیپلماسی حقوقی، آن طور که باید، وارد عرصه حمایت از فلسطین نشده‌ایم به خصوص اینکه مواد حقوقی داخلی برای این کار هم داریم.

برای اولین بار یک اتفاق بزرگ حقوقی علیه اسرائیل رخ داده است

ذاکر حسین گفت: برای اولین بار در تاریخ حقوق بین‌الملل، رژیم صهیونیستی ملزم به پاسخگویی نسبت به رفتارهایش شده و قضات دیوان دادگستری بین‌المللی، همان مواردی را که آفریقای جنوبی مطرح کرد، عنوان کرده‌اند که در مشروعیت‌زدایی از اسرائیل نزد افکار عمومی جهانی و همچنین ثبت واقعیت تاثیرگذار است.

او بیان کرد: جالب اینکه این اتفاق در سالگرد گرامیداشت هولوکاست رخ داده، همان رویدادی که رژیم صهیونیستی بر سر سفره آن نشسته و به نام آن نسل‌کشی، خودش ماشین کشتار دیگری به راه انداخته است.

رأی دادگاه لاهه دهان آمریکا را هم می‌بندد!

در پایان ارتباط زنده اینترنتی با یوسف الفروی - خبرنگار سوری – برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری برنامه به افق فلسطین اظهار کرد: بعد از حکم اولیه دادگاه لاهه، بر اسرائیل و موافقان و مخالفانش آشکار شد که این رأی علیه رژیم صهیونیستی است.

الفروی خاطرنشان کرد: از معدود دفعاتی بود که رسانه‌های غربی پشت رأی دادگاه لاهه علیه اسرائیل قرار گرفتند و حتی اتحادیه اروپا هم حمایت ضمنی از آن داشت؛ دیگر آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند بگویند حکم این دادگاه سیاسی است.

آخرین اخبار

مزد خدمت یک خادم کافه مستند به صرف یک فنجان تحلیل «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟ زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها