مشاهده خبر

پنج شنبه 21 دی 1402

وقتی پای اسرائیل هم به دادگاه باز می‌شود

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب 21 دی ماه با موضوعاتی همچون جنگ رسانه‌ای صهیونیسم با محور مقاومت و موضوع شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، سخنرانی نماینده آفریقای جنوبی در جلسه دیوان دادگستری بین‌المللی‌‌ پخش شد.

بخش‌هایی از سخنرانی او شامل موضوعات زیر است:

  • اسناد جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین آشکار است و بر همین اساس کشور من درخواست شکایت خود را به دیوان دادگستری بین‌المللی ارائه داده است.
  • تجاوز اسرائیل به اراضی مردم فلسطین، موجب شده اعتقاد داشته باشیم این رژیم مستحق محاکمه بین‌المللی است چون تمامیت ارضی فلسطین را زیر پا گذاشته است.
  • باید از همه ابزارهای قانونی بهره گرفت و اسرائیل را به خاطر جرمی که انجام داده‌اند محاکمه کرد؛ دیگر کشورها هم می‌توانند و باید در این دادگاه طرح شکایت کنند.
  • بر اساس مدارک موجود، دادخواستی 84 صفحه‌ای ارائه داده‌ایم تا اسرائیل به خاطر پاکسازی نژادی و نسل‌کشی در این دادگاه محاکمه شود.

چرا ما شبکه عبری‌ زبان برای مردم اسرائیل نداریم؟

در ادامه، سید محمد علی غمامی - مدیر گروه مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم - در استودیو حضور یافت؛ او با بیان اینکه 40 سال است که ذهن انسان ایرانی با موشک‌های رسانه‌ای فارسی زبان بمباران می‌شود ولی شاهد مقاومت ملت ایران هستیم اظهار کرد: سوال این است که چند شبکه عبری زبان تاسیس کرده‌ایم که مخاطب آن، مردم اسرائیل باشند؟ در حالیکه صدها رسانه فارسی‌زبان از آن سوی آب‌ مدیریت می‌شوند.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم سرزمین‌های اشغالی هم فریب خورده‌اند و تفاسیر تحریف‌شده‌ای از تورات به آنها ارائه شده به همین دلیل همچنان از سیستم حاکمیتی خود دفاع می‌کنند.

جلسه کنگره هر چه باشد جلسه استماع نیست!

او اضافه کرد: برکناری روسای دانشگاه‌های مهم آمریکا به خاطر حمایت دانشجویانشان از مردم فلسطین، اتفاق عجیبی بود، آنچه در کنگره ایالات متحده رخ می‌دهد، هر چیزی باشد استماع نیست چون اصولا اجازه نمی‌دهند کسی حرف بزند.

به گفته غمامی، در جلسه استماع، امکان گفت‌وگو به وجود نمی‌آید بلکه از آنها می‌خواهند با «بله» یا «خیر» جواب بدهند.

پارادوکس آشکار غرب در دین‌زدایی و یهودیت‌گرایی

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: غرب برای پیشرفت جهان اسلام، به این کشورها توصیه می‌کند دست از مکه بردارند و به مکانیزاسیون روی آورند ولی می‌بینیم خودشان پشت دولتی جعلی ایستاده‌اند که یک سرزمین را مقدس می‌داند و در پی اشغال آن است و در راه این حمایت، روسای دانشگاه‌های مشهور خود را برکنار می‌کند.

غمامی افزود: این تفکرات در ایران و ترکیه توسط رضاخان و آتاتورک دنبال شد و در دانشگاه‌ها با مظاهر دینی مخالفت می‌کردند، ولی امروز غرب پشت رژیمی ایستاده که هویت خود را کاملا دینی توصیف می‌کند.

چرا دکترین واحد رسانه‌ای برای حمایت از فلسطین نداریم؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما کنشگران خوبی در فضای مجازی داریم و خرده‌کنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، تاثیری مثل عملیات چریکی در میدان داشته گفت: این مسئله توانسته است فضاهایی را برایمان باز کند که در گذشته نبودند.

او ادامه داد: امروز می‌بینیم دروغ‌های شبکه‌های آمریکایی در مورد قتل عام کودکان اسرائیلی توسط حماس برای مردم ایالات متحده قابل باور نیست.

غمامی خاطرنشان کرد: البته فارغ از این خرده کنش‌ها، نیازمند دکترین واحد رسانه‌ای هم هستیم که در حال حاضر وجود ندارد، یعنی باید تعیین کنیم فلسطین با چه نگاهی در رسانه‌ها و سطح جهان معرفی شود؛ اسرائیلی‌ها بر اساس الهیات صهیونیستی، دکترین رسانه‌ای خود را مشخص کرده‌اند و در حال فعالیت‌های گسترده هستند.

شورای امنیت فقط شکل امنیت دارد!

در ادامه با سندس الاسعد - خبرنگار لبنانی ارتباط زنده اینترنتی برقرار شد؛ او در گفت وگو با حسین حسینی اظهار کرد: هیچ وقت به شورای امنیت و قطعنامه‌هایش اعتماد نداشته‌ایم و قطعنامه اخیر این شورا هم علیه مقاومت یمن، از همین دست است چون می‌دانیم آنها هم از سیاست‌های آمریکا پیروی می‌کنند.

الاسعد با بیان اینکه مردم کشورهای عربی در کنار مقاومت مشروع حماس و ملت فلسطین ایستاده‌اند و همه تلاش‌هایی که برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل صورت گرفته با شکست مواجه شده است عنوان کرد: افکار عمومی کشورهای عربی با اقدام جدید شورای امنیت علیه انصارالله هم موافق نبوده و کنار مقاومت می‌ایستند چون اعتقاد دارند شورای امنیت تنها برای تامین منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

بعد از پخش بخش اخبار و مرور مهمترین اتفاقات منطقه طی 24 ساعت گذشته، ارتباط زنده تصویری با محمد هادی ذاکر حسین – حقوقدان برقرار شد.

شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل چه تاثیری دارد؟

او با بیان اینکه درست در زمانی که رژیم صهیونیستی بی وقفه همه جنایات را مرتکب شده و نظام حقوقی بین‌المللی را نادیده می‌گیرد اظهار کرد: ابتکار عمل آفریقای جنوبی برای طرح شکایت علیه این رژیم در دیوان دادگستری بین‌المللی، روح تازه‌ای به کالبد این نظام دمید.

ذاکر حسین خاطرنشان کرد: تحولات حقوقی در نظام بین‌المللی ناظر به قدرت هستند و نمی‌توان نتیجه این دادگاه را پیش‌بینی کرد ولی فارغ از نتیجه، اینکه در این سطح اتهام نسل‌کشی به رژیم صهیونیستی زده شده اهمیت زیادی دارد.

به گفته او، مهمترین اثر این کار آفریقای جنوبی، کنش‌گری در جنگ رسانه‌ای میان رژیم صهیونیستی و جبهه مقاومت است؛ استناداتی که به دادگاه ارائه شده، ادعای مقاومت مشروع اسرائیل را زیر سوال برده است.

بالاخره پای اسرائیل به دادگاه باز شد

ذاکر حسین با بیان اینکه پیوستن کشورهای دیگر به دعوای حقوقی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد که از حیث سیاسی می‌تواند این پیام را داشته باشد که ادله آفریقای جنوبی مورد حمایت و قبول سایر کنشگران جامعه جهانی قرار دارد افزود: این نخستین بار است که رژیم صهیونیستی مجبور شده در مقابل یک محکمه بین‌المللی از خودش دفاع کند چون می‌داند رأی دیوان به نفع آفریقای جنوبی، تبعات سیاسی زیادی خواهد داشت.

او خاطرنشان کرد: باختن اسرائیل در این دعوای حقوقی، سرآغازی خواهد بود بر شکایت‌های بعدی و همچنین شکایت از کشورها و شرکت‌های حامی این رژیم.

سیاست کج دار و مریز جو بایدن تا کجا جواب می‌دهد؟

ارتباط زنده تصویری با رابرت فانتینا – استاد دانشگاه از کانادا – برقرار شد؛ این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در زمان جنگ عربستان با یمن، آمریکایی‌ها حملات پراکنده‌ای علیه حوثی‌ها داشتند اظهار کرد: آنها حالا به دنبال راهکاری قانونی برای حمله هستند و بهانه‌های زیست محیطی برای توجیه حملات بعدی می‌آورند.

این استاد دانشگاه افزود: بایدن هیچ نگرش درستی در مورد بسیاری از مسائل بین‌المللی ندارد؛ او بخش زیادی از حمایت مردمی خود را از دست داده و برنامه‌ای هم برای جنگ غزه نداشته و تنها به حمایت از اسرائیل پرداخته است.

فانتینا خاطرنشان کرد: او می‌خواهد در مدت باقیمانده تا انتخابات، هم صهیونیست‌ها را راضی نگه دارد و هم ژست حمایت از مردم فلسطین را بگیرد.

دشمنان فلسطین و ایران هم نمی‌توانند جنایات اسرائیل را توجیه کنند

پس از آن پرویز فلاحی‌پور بازیگر سینما و تلویزیون در استودیوی به افق فلسطین حضور یافت؛ او اظهار کرد: به نظرم هر کس که دشمن ایران و فلسطین هم باشد، نمی‌تواند آنچه امروز در غزه اتفاق می‌افتد را تایید کند چون صهیونیست‌ها هیچ قانونی را رعایت نمی‌کنند و دست به هر جنایتی می‌زند؛ کودکان هیچ گناهی ندارند جز اینکه به دنیا آمده‌اند، حالا همین کودکان در غزه کشته می‌شوند.

جنایات صهیونیست‌ها اقدامات هیتلر را به فراموشی سپرده است

این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: صهیونیست‌ها امروز کارهایی انجام می‌دهند که جنایات هیتلر فراموش می‌شود، آنها خودشان به یهودی‌ستیزی دامن می‌زنند و افکار عمومی را علیه خودش شورانده است.

به گفته او، استفاده از بمب 2 تنی علیه مردم غزه، نشان می‌دهد قصد و نیتی فراتر از دفاع از خود وجود دارد.

نگاه متفاوت بازیگر تلویزیون به تاثیرگذاری رسانه‌ها بر مردم ایران

فلاحی‌پور عنوان کرد: رسانه‌های غربی کاری کرده‌اند که مردم ایران و ایرانیان ساکن خارج، هیچ وقت دولت آمریکا و دولت‌های غربی را مقصر نمی‌دانند؛ مثلا کسی به آمریکا اعتراض نمی‌کند که چرا ایران را تحریم می‌کند.

او با بیان اینکه به خاطر اتهام ساخت سلاح هسته‌ای، ایران را تحریم می‌کنند خاطرنشان کرد: ولی کسی نمی‌پرسد چرا آمریکا و فرانسه و دیگر کشورهای غربی باید بمب اتمی داشته باشند؟

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: آمریکا می‌گوید جنگ باید متوقف شود ولی ناوگان دریایی ایالات متحده به دریای سرخ اعزام شده، این تناقض است.

چرا فیلم خوب درباره مقاومت نمی‌سازیم؟

او افزود: خیلی از کارگردانان خوب ما خانه‌نشین هستند، یا از آنها استفاده نمی‌شود یا اینکه نمی‌توانند ترغیبشان کنند که کاری انجام دهند.

فلاحی‌پور با بیان اینکه برای ساخت فیلم‌های خوب حول محور مقاومت رغبت هست به شرطی که فیلمنامه خوب وجود داشته باشد عنوان کرد: دوستی دارم که به حکومت اعتقاد چندانی ندارد ولی می‌گوید اگر کار خوب راجع به فلسطین باشد، همکاری می‌کنم.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها