مشاهده خبر

جمعه 1 دی 1402

آیا مواضع ایران در مورد جنگ غزه کافی بود؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با محوریت مواضع مجلس و دولت جمهوری اسلامی در قبال جنگ غزه، جمعه شب روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، حسن عظیم‌زاده - خبرنگار اعزامی صدا و سیما به جنوب لبنان – در ارتباط زنده تصویری با برنامه گفت: حزب الله لبنان از صبح امروز تاکنون 6 بیانیه صادر و از انجام 6 عملیات شامل هدف قرار دادن چهار تجمع نظامیان، یک پادگان و یک مرکز کنترل ارتش صهیونیستی خبر داده است.

افزایش درگیری‌ها در جنوب لبنان و شمال اراضی اشغالی

عظیم‌زاده افزود: استحکامات پادگان نظامی شومیرا از جمله اهدافی بوده که حزب الله لبنان با راکت و موشک‌های هدایت‌شونده، هدف گرفته است.

به گفته خبرنگار اعزامی صدا و سیما، در شمال اراضی اشغالی، صدای ممتد آژیر خطر در شهرک‌ها و شهرهای مختلف به گوش می‌رسد؛ رادیوی ارتش اسرائیل هم خبر داده که 24 موشک از جنوب لبنان به الجلیل غربی شلیک شده است.

او ادامه داد: دبیرکل حزب الله بارها گفته است صحبت‌های سیاسی یک چیز است و آنچه در میدان رخ می‌دهد، چیز دیگر؛ و حالا حزب الله حملات تهاجمی خود را علیه مواضع صهیونیستی افزایش داده و نمی‌توان با توجه به این مسائل، در مورد آتش‌بس نظری داد.

چرا مجلس کمتر در مورد غزه اظهار نظر کرده است؟

در بخش بعدی، حسینعلی شهریاری - رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی – مهمان برنامه بود؛ او گفت: مسائل خاصی در کشور ما وجود دارد که نمی‌توان غیر از موضع سیاسی به آن وارد شد بنابراین نمایندگان مجلس سعی کردند در سالی که به انتخابات منتهی می‌شود، کمتر در این زمینه اظهار نظر کنند.

شهریاری خاطرنشان کرد: سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین: سال گذشته و در بحبوحه اغتشاشات، با خیلی از نمایندگان تماس گرفته شد تا اظهار نظری کنند و در برنامه‌ای حضور یابند، برخی گفتند هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم! گویا در مورد فلسطین هم هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

نماینده مجلس از عملکرد مجلس راضی نیست!

او گفت: پزشکان حاضر در بین نمایندگان مجلس و همینطور اعضای کمیسیون بهداشت و درمان، از نخستین روزهای جنگ غزه اعلام کردند حاضرند به غزه بروند یا اینکه در مرز مصر با این باریکه، بیمارستان صحرایی راه‌اندازی کنند ولی این اجازه به آنها از سوی دولت مصر داده نشد.

در اینجا سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین پرسید: آیا از عملکرد و موضع‌گیری مجلس راجع به مسئله غزه راضی هستید؟ که شهریاری گفت: نه! فلسطین به یک ماه حقوق نمایندگان مجلس نیاز ندارد و اصولا نیاز آنها با این چیزها حل نمی‌شود؛ درست است که وزارت امور خارجه ما هم اقداماتی را انجام داده ولی به نظر کافی نمی‌رسد و باید اقدامی علمی و جدی انجام داد چون امکانات و توانایی‌هایی داریم که جبران فاصله جغرافیایی را می‌کند؛ هم در مورد مسائل نظامی هم کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان.

چرا مجالس کشورهای اسلامی در مورد غزه اقدامی نکردند؟

شهریاری خاطرنشان کرد: جلسه‌ بین المجالس کشورهای اسلامی در مورد جنگ غزه برگزار شد، نمایندگان ما هم شرکت کردند ولی نتیجه‌ی خاصی به دست نیامد، مثل همان اجلاسی که روسای جمهوری کشورهای اسلامی و عربی برگزار کردند چون حکام کشورهای اسلامی حرف آخر را می‌زنند و مجالس خیلی از آنها هم نمایشی است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: شاید بتوان مقامات رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایاتشان در دادگاه لاهه مورد تعقیب قرار داد ولی تا وقتی شورای امنیت با این ساختار فعالیت می‌کند و پنج کشور، حق وتو دارند و می‌توانند تصمیم همه کشورها را نقض کنند، اتفاقی نخواهد افتاد البته بارها گفته شده باید یک کشور به نمایندگی از کشورهای اسلامی هم در شورای امنیت چنین حقی داشته باشد ولی هنوز تغییری حاصل نشده است.

ایران باید تکلیف خود را در قبال مواضع دوگانه روسیه مشخص کند

او همچنین در مورد موضع اخیر روسیه در مورد جزایر سه گانه تصریح کرد: روسیه ادعای همراهی با ایران را دارد ولی برای دومین بار است که در جلسات حکام کشورهای عربی، علیه ایران رأی می‌دهد، به نظرم جمهوری اسلامی باید به صورت قاطع، تکلیف خود را با کشورهایی که یک روز به میخ و یک روز به نعل می‌کوبند را مشخص کند.

شهریاری تاکید کرد: نمی‌شود ادعای دوستی با جمهوری اسلامی را داشت و آن وقت در جایی دیگر، علیه حاکمیت ملی ایران رأی داد.

بعد از پخش گزارش اختصاصی برنامه به افق فلسطین از غزه، عباس خامه‌یار - رایزن پیشین فرهنگی ایران در لبنان – در برنامه حضور یافت.

از هشتم اکتبر، مدیریت اصلی جنگ غزه بر عهده آمریکا بود

او گفت: سازمان ملل ابزار اجرایی برای کمک‌‌رسانی به مردم غزه دارد و دادگاه‌های بین‌المللی برای محکومیت رژیم صهیونیستی وجود دارد ولی آمریکایی‌ها از حق وتوی خود سوء استفاده کرده و جلوی این کار را گرفته‌اند و اگر هم امشب به قطعنامه شورای امنیت رأی ممتنع داده‌اند، به خاطر فشار افکار عمومی است.

خامه‌یار خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه آمریکا چهار بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با بیان اینکه یک یهودی است، در اتاق جنگ اسرائیل شرکت کرده است؛ در واقع مدیریت جنگ از هشتم اکتبر توسط ایالات متحده صورت گرفته است.

شاید حماس حمایت این چنینی آمریکا از اسرائیل را پیش‌بینی نمی‌کرد

رایزن فرهنگی پیشین ایران در لبنان گفت: عواقب طوفان الاقصی قابل پیش‌بینی بود، ولی سوال اساسی این است که آیا بعد از 75 سال، راه دیگری بود؟

او تصریح کرد: شاید حماس فکر نمی‌کرد آمریکا و دنیای غرب، تا این سطح پشت رژیم صهیونیستی قرار بگیرند.

حماس بعد از طوفان الاقصی چه به دست آورد؟

خامه‌یار با بیان اینکه یاسر عرفات شاخه زیتون به دست گرفت و خواستار صلح شد و انور سادات هم در اقدامی بی سابقه به دنبال صلح با آمریکا و صهیونیست‌ها بود عنوان کرد: آنها حتی راهکار دو دولتی را هم پذیرفتند که به معنای پذیرش اشغالگری بود، ولی نتیجه چه شد؟ عرفات به طرز مشکوکی کشته شد و حتی اجازه تشریح جنازه‌اش را هم ندادند؛ فلسطینی‌ها واقعا چه راه دیگری جز طوفان الاقصی داشتند؟

رایزن فرهنگی پیشین ایران در لبنان گفت: بسیاری از شهرک‌های امروز در سرزمین‌های اشغالی، مناطقی بودند که بر اساس معاهدات بین‌المللی، باید به فلسطینی‌ها و حتی مصری‌ها بر می‌گشت.

او تصریح کرد: آنچه به دست آمد، شکست هیمنه ساختگی رژیم صهیونیستی بود ضمن اینکه اسرائیل به هیچ کدام از اهدافش از جنگ دست نیافت.

ماجرای سفر یحیی سنوار به ایران برای بهبود روابط حماس با جمهوری اسلامی

خامه‌یار در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بعد از قضایای سوریه، افرادی که کمترین نقش را در رهبری حماس داشتند، مواضع خوبی نگرفتند و تسلیم جو حاکم شدند؛ بعضی افراد در داخل حماس هم به تکفیری‌ها و داعش پیوستند؛ آنجا بود که روابط بین ایران با حماس با وقفه مواجه شد.

به گفته او، یحیی سنوار از جمله افرادی بود که به خاطر علاقه به ایران به ایران آمد و روابط را بهبود بخشید که این سفر در اوج بحران سوریه انجام شد؛ او و هنیه اقدامات زیادی انجام دادند و روابطشان را سوریه را هم بهتر کردند.

حماس مهاجم است یا مدافع؟

در بخش بعدی، گرگ سیمون - استاد دانشگاه در سوئد – در ارتباط زنده تصویری با برنامه به افق فلسطین اظهار کرد: حماس واقعا در حال مقاومت است چون آنچه در مقابل می‌بینیم، تهاجم یک رژیم به سرزمین فلسطینی‌هاست.

او افزود: عادی‌سازی روابط بین کشورهای اسلامی  با رژیم صهیونیستی به واسطه طوفان الاقصی متوقف شده که تاثیر آن را نشان می‌دهد البته دولت آمریکا هم چهره واقعی خود را در جریان این جنگ نشان داده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: به نظرم صهیونیست‌ها با حمایت آمریکایی‌ها، نسل‌کشی در فلسطین را ادامه می‌دهند که البته از نظر اقتصادی و نظامی، روش درستی هم نیست.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها