مشاهده خبر

سه شنبه 11 مهر 1402

کریدورهای پول‌ساز در راه ایران

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: به دلیل اینکه حدود 10 تا 30 درصد هزینه تمام شده یک کالا را حمل و نقل تشکیل می‌دهد. بنابراین مساله کریدورها بسیار حائز اهمیت است.

0

برنامه نقش جهان با موضوعات سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش میز بین‌الملل به موضوع کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی با حضور شهریار افندی‌زاده، معاون حمل و نقل وزارت راه پرداخته شد.

وی گفت: کریدورها در واقع دالان‌هایی هستند که میان چند کشور ایجاد می‌شوند و چون حمل و نقل بر هزینه تمام شده تاثیر می‌گذارد، بنابراین موضوع کریدورهای ترانزیتی مطرح می‌شوند. حداقل این کریدورها باید سه کشور را در بر بگیرد. محورهای اصلی که وجود دارند یا از سمت شرق به غرب یا از سمت شمال به جنوب هستند. در محور شرق چین یک قطب بزرگ است و محورهای شمال کشورهایی مثل هندوستان و روسیه و سایر کشورهای مطرح قطب‌های دیگر هستند. به دلیل اینکه حدود 10 تا 30 درصد هزینه تمام شده یک کالا را حمل و نقل تشکیل می‌دهد. بنابراین مساله کریدورها بسیار حائز اهمیت است.

افندی زاده افزود: کریدور می تواند دریایی، جاده‌ای، ریلی و یا ترکیبی باشد. به دلیل هزینه بر بودن حمل و نقل هوایی معمولا برای کالا صورت نمیگیرد.

وی درباره مزایای کریدورها برای ایران گفت: ایران با توجه به اینکه در میان آسیا و اروپا قرار دارد یکی از کشورهاییست که میتواند نقش عمده و مهمی هم در کریدورهای شما و جنوب مثل کشورهایی مثل روسیه و هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و کسورهای آسیای مرکزی و هم در مسیر چین به اروپا هم میتواند نقش به سزایی را ایفا کند. به همین دلیل است که از قدیم ایران را به عنوان چهارراه از مسیر ترانزیت عنوان می کردند.

 وی افزود: کریدور شمال و جنوب سه کشور موسس ایران، هند و روسیه است و نظر بر این بوده است که کالایی که از هند به روسیه می‌رود از طریق این کریدور بوده است. به تدریج کشورهای دیگر نیز به این کریدور پیوستند و در حال حاضر 13 عضو دارد. در کریدور به دنبال شبکه ریلی هستیم زیرا سرعت آن بیشتر است، مخاطرات کمتری دارد، بازرسی‌ها سریع‌تر است.

معاون حمل و نقل وزارت راه گفت: حدود 40 تا 42 ماه این پروژه به طول خواهد انجامید و از بندرعباس به سمت شمال اروپا دارای خط ریلی خواهیم داشت.

وی افزود: امروزه دنیا حمل و نقل ترکیبی مهم است که ما می‌توانیم مسیر دریا را نزدیک به 40 کیلومتر به رشت متصل کنیم که حوزه دریای خزر را به سیستم حمل و نقل ریلی متصل کنیم که تا 2 تا 3 ماه آینده امیدواریم تکمیل شود.

افندی‌زاده گفت: کارهای ترانزیتی، بلند مدت است و ما باید تلاش کنیم قوانین بلند مدت‌تری را برای تاجران خارجی وضع کنیم که با اطمینان بیشتری بتوانند سرمایه‌گذاری کنند و باید کاری کرد که کالا در مرزهای ما توقف نداشته باشد و تنها محل عبور باشد. همگرایی و تسهیل قوانین می‌تواند برای این مسیر، کم هزینه، امن و قابل استفاده خواهد بود.

در بخش میز فلسطین به موضوع مناسبات رژیم پهلوی و صهیونیستی و با حضور علی‌رضا سلطان شاهی، کارشناس مسائل  فلسطین به عنوان مهمان پرداخته شد.

وی گفت: ما مانند موساد هیچ سازمان اطلاعاتی نداریم که درباره آن و عملیات‌ها و داستان‌های درباره آن صحبت شود. هدف این کار نیز اعلام پیام قدرت به همه کشورهای جهان است تا به مخاطبین بگویند ما هرکاری می‌توانیم انجام دهیم. دوران پس از انقلاب ما و اظهارنظرهای شاوید، از روسای موساد نشان می‌دهد که جایگاه برجسته‌ای نداشته است و باید گفت موضع‌گیری‌های او درباره نظم منطقه و تغییر مرزها هیچ کدام عملی نشد.

در بخش میز منطقه نیز به موضوع عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل و با حضور داریوش درویشی، کارشناس مسائل عربستان به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: بنیان عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل از سال 2002 از سوی ملک عبدالله بیان شد و ایده سرزمین در مقابل صلح را پادشاه سعودی پذیرفت و اگر ایده دو دولت محقق شود، می‌تواند این روابط ایجاد شود.

درویشی افزود: با روی کار آمدن بن سلمان، شاهد رفتارهای قبیحانه و سفر به سرزمین‌های اشغالی از سوی سعودی‌ها هستیم و تلاش شده است تا نگاه مردم عربستان به اسرائیل عادی شود. شرایط به نحوی پیش رفت که این عادی‌سازی به صورت علنی بیان شود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: بن سلمان رویایی در سر دارد و آن هم توسعه عربستان با رویکرد جدید است و برای رسیدن به این رویا، بن سلمان هر کاری را انجام خواهد و عادی‌سازی روابط با اسرائیل یکی از این امور است.

آخرین اخبار

سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها