برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد. در بخش میز هنر و فرهنگ به موضوع همایش بین المللی نوجهان حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان مهمان برنامه بود.
وی در این باره گفت: نوجهان تلاش می کند که دانش آموزان و نوجوانان در سراسر کشور را با یک میدانی فراتر از مدرسه آشنا بکند. در میدان تحولاتی که پیرامون ما در حال وقوع است ما در حال ورود به یک عرصه جدید و نو در نظام منطقه و نظم جهان هستیم. محور این همایش، افول ابرقدرتها به ویژه امریکا، انتقال قدرت از غرب به شرق و بررسی روحیه مقاومت و ایستادگی ملت هاست.
در این همایش از پژوهشگران و دست اندر کاران حوزه پژوهشی دعوت کردیم که دستاوردهایشان را در این حوزه ارائه کنند. مشارکت در این همایش فقط مختص نوجوانان مقطع متوسطه دوم هستند ولی در تولید محتوا از پژوهشگران کشور دعوت به عمل آمده است.
در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آنها میتوان به این خبرها اشاره کرد: ایجاد 77 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر آبادان، بهره برداری از 25 واحد آموزشی جدید در گیلان، افزایش 2.6 برابری صادرات از آذربایجان شرقی به روسیه، آغاز ساخت بیمارستان 450 تختخوابی رازی در تهران .
بخش بعدی برنامه به موضوع پشت پرده کمبود و گرانی لاستیک در بازار اختصاص داشت و جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت و گو کرد.
میرزایی گفت: درخواست افزایش نرخ براساس افزایش قیمت تمام شده است و گرانی نداریم؛چاره ای جز اصلاح نرخ نداریم. 80 درصد قیمت تمام شده لاستیک مربوط به مواد اولیه است. که این مواد اولیه تابع چند پارامتر است، نفت، شرایط سیاسی و نرخ ارز است. نرخ ارز تاثیرش را در تمام فعالیت های صنعت تایر می گذارد و تورمی که داریم روی تایر هم اثر میگذارد.
منظور از شرایط سیاسی، شرایط و بحران هایی که در منطقه اتفاق می افتد، است که در نرخ های جهانی تاثیر می گذارد مثلا جنگ اوکراین خیلی از مواد اولیه را افزایشی کرد و خصوصا مواد شیمیایی خیلی رشد کرد مثلا موادی که از 1 دلار به 9 دلار افزایش پیدا کرد. تایر مستقیمی روی قیمت تایر دارد.
وی افزود: سیاست دولت حذف یارانه از تولید کنندگانی که می تواند در جهت مصرف کننده نهایی نباشد و یا رانت هایی را در مسیر خودش ایجاد کند، بسیار خوب است و به نظر من اگر قرار است دولت حمایتی کند باید مستقیم به مردم کمک کند تا این وسط از هرگونه رانت و ایجاد فضاهای غیررسمی جلوگیری کند.
وی درباره افزایش نرخ تایر در طی یک سال گفت: سال 1400 درخواست تعدیل نرخ داشتیم. ما در زیان بودیم همه شرکت های صنعت تایر زیانده بود. این مساله گذشت در خرداد 1401 حدود 77 درصد درخواست افزایش نرخ داشتیم به دلیل اینکه مواد اولیه بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته ولی نهایتا سازمان حمایت 30درصد افزایش نرخ دادند که در بازار التهاب ایجاد نشود. این روند ادامه پیدا کرد تا برج 10 مشکل بازار نداشتیم چون تولید ما در خیلی از سایزها بیشتر از نیاز بود ولی قاچاق معکوس باعث شد که موجودی کم شد و کم کم تایر نایاب شد. از برج 10 تا برج 12 فضا تغییر کرد نرخ خرید و فروش در بازار داخل افزایش پیدا کرد تقاضا برای تایر افزایش پیدا کرده بود در حالیکه تایر وجود نداشت بعضا شاهد بودیم که یک کیلو تایر بیش از 3.5 دلار بیشتر از نرخ جهانی خرید و فروش می شود. این مساله باعث شد که لاستیک تبدیل بشود به یک کالای سرمایه ای!
محمد علی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مهمان تلفنی برنامه بود و در این باره گفت: لاستیک ها تاریخ تولید و نگهداری آنها از ارزششان می کاهد لذا احتکار لاستیک را قبول نداریم و اگر چنین انبارک های وجود دارد ، گزارش شود تا برخورد کنیم.
وی افزود: با حضور در جلسات مربوط به تامین تایر کامیون و اتوبوس ها در جلسات متوجه شدم که معمولا تمام گله این انجمن ها، کم بودن عرضه بوده به نحوی که میزان تقاضا را پوشش نمیدهد. به علاوه اینکه لاستیک معمولا از یک شبکه مخصوصی با استفاده از کد ملی از طرف انجمن ها واتحادیه توزیع می شود و تخلف عرضه خارج از شبکه در قالب احتکار مقداری تصور بعیدی است.