مشاهده خبر

دو شنبه 27 شهریور 1402

لاستیک هم کالای سرمایه‌ای شد!

رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: قاچاق معکوس تایر باعث شد که موجودی لاستیک کم شود و کم کم تایر نایاب و به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز چهارشنبه از شبکه افق پخش شد. در بخش میز هنر و فرهنگ به موضوع همایش بین المللی نوجهان حسین تاریخی، دبیر کل اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان مهمان برنامه بود.

وی در این باره گفت: نوجهان تلاش می کند که دانش آموزان و نوجوانان در سراسر کشور را با یک میدانی فراتر از مدرسه آشنا بکند. در میدان تحولاتی که پیرامون ما در حال وقوع است ما در حال ورود به یک عرصه جدید و نو در نظام منطقه و نظم جهان هستیم. محور این همایش، افول ابرقدرتها به ویژه امریکا، انتقال قدرت از غرب به شرق و بررسی روحیه مقاومت و ایستادگی ملت هاست.

در این همایش از پژوهشگران و دست اندر کاران حوزه پژوهشی دعوت کردیم که دستاوردهایشان را در این حوزه ارائه کنند. مشارکت در این همایش فقط مختص نوجوانان مقطع متوسطه دوم هستند ولی در تولید محتوا از پژوهشگران کشور دعوت به عمل آمده است.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به این خبرها اشاره کرد: ایجاد 77 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بنادر آبادان، بهره برداری  از 25 واحد آموزشی جدید در گیلان، افزایش 2.6 برابری صادرات از آذربایجان شرقی به روسیه، آغاز ساخت بیمارستان 450 تختخوابی رازی در تهران .

بخش بعدی برنامه به موضوع پشت پرده کمبود و گرانی لاستیک در بازار اختصاص داشت و جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر به عنوان مهمان برنامه در این باره گفت و گو کرد.

میرزایی گفت: درخواست افزایش نرخ براساس افزایش قیمت تمام شده است و گرانی نداریم؛چاره ای جز اصلاح نرخ نداریم. 80 درصد قیمت تمام شده لاستیک مربوط به مواد اولیه است. که این مواد اولیه تابع چند پارامتر است، نفت، شرایط سیاسی و نرخ ارز است. نرخ ارز تاثیرش را در تمام فعالیت های صنعت تایر می گذارد و تورمی که داریم روی تایر هم اثر میگذارد.

منظور از شرایط سیاسی، شرایط و بحران هایی که در منطقه اتفاق می افتد، است که در نرخ های جهانی تاثیر می گذارد مثلا جنگ اوکراین خیلی از مواد اولیه را افزایشی کرد و خصوصا مواد شیمیایی خیلی رشد کرد مثلا موادی که از 1 دلار به 9 دلار افزایش پیدا کرد. تایر مستقیمی روی قیمت تایر دارد.

وی افزود: سیاست دولت حذف یارانه از تولید کنندگانی که می تواند در جهت مصرف کننده نهایی نباشد و یا رانت هایی را در مسیر خودش ایجاد کند، بسیار خوب است و به نظر من اگر قرار است دولت حمایتی کند باید مستقیم به مردم کمک کند تا این وسط از هرگونه رانت و ایجاد فضاهای غیررسمی جلوگیری کند.

وی درباره افزایش نرخ تایر در طی یک سال گفت: سال 1400 درخواست تعدیل نرخ داشتیم. ما در زیان بودیم همه شرکت های صنعت تایر زیانده بود. این مساله گذشت در خرداد 1401 حدود 77 درصد درخواست افزایش نرخ داشتیم به دلیل اینکه مواد اولیه بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته ولی نهایتا سازمان حمایت 30درصد افزایش نرخ دادند که در بازار التهاب ایجاد نشود.  این روند ادامه پیدا کرد تا برج 10 مشکل بازار نداشتیم چون تولید ما در خیلی از سایزها بیشتر از نیاز بود ولی قاچاق معکوس باعث شد که موجودی کم شد و کم کم تایر نایاب شد. از برج 10 تا برج 12 فضا تغییر کرد نرخ خرید و فروش در بازار داخل افزایش پیدا کرد تقاضا برای تایر افزایش پیدا کرده بود در حالیکه تایر وجود نداشت بعضا شاهد بودیم که یک کیلو تایر بیش از 3.5 دلار بیشتر از نرخ جهانی خرید و فروش می شود. این مساله باعث شد که لاستیک تبدیل بشود به یک کالای سرمایه ای!

محمد علی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مهمان تلفنی برنامه بود و در این باره گفت:  لاستیک ها تاریخ تولید و نگهداری آنها از ارزششان می کاهد لذا احتکار لاستیک را قبول نداریم و اگر چنین انبارک های وجود دارد ، گزارش شود تا برخورد کنیم.

وی افزود: با حضور در جلسات مربوط به تامین تایر کامیون و اتوبوس ها در جلسات متوجه شدم که معمولا  تمام گله این انجمن ها، کم بودن عرضه بوده به نحوی که میزان تقاضا را پوشش نمیدهد. به علاوه اینکه لاستیک معمولا از یک شبکه مخصوصی با استفاده از کد ملی از طرف انجمن ها واتحادیه توزیع می شود و تخلف عرضه خارج از شبکه در قالب احتکار مقداری تصور بعیدی است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها