مشاهده خبر

سه شنبه 2 خرداد 1402

ماجرای مهلت 48 ساعته ناو دنا به نیروی دریایی فرانسه

فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش گفت: به هواپیمای فرانسوی اعلام کردم آماده هستیم مانور مشترکی با نیروی دریایی شما داشته باشیم و 48 ساعت فرصت دارید جواب ما را بدهید که البته قبول نکردند.

ویژه برنامه تلویزیونی «جهان آرا»، دوشنبه شب یکم خردادماه به صورت زنده و از روی ناوشکن ایرانی دنا در آب‌های ساحلی بندرعباس روی آنتن شبکه افق سیما رفت.

در این برنامه امیرحسین ثابتی با دریادار دوم ستاد فرهاد فتاحی، فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو پیرامون مأموریت اخیر این ناوشکن به دور دنیا و پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش پرداخت.

دریادار فتاحی در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دنا، ناوشکنی صد در صد ایرانی است اظهار کرد: به طوری که در اوایل سفر، موتور آن دچار مشکل شد ولی به اندازه کافی قطعه داشتیم و جایگزین کردیم اما دیگر نتوانستیم از هیچ کشوری قطعه مشابه پیدا کنیم زیرا کاملا ایرانی بود و فقط در کشورمان تولید می‌شود.

وی افزود: در میانه سفر، اورهال موتور ناوشکن دنا را انجام دادیم، زیرا ناوشکنی کاملا ایرانی است و پشتیبانی از آن هم توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به مرحله‌ای رسیده‌ایم که هواپیمای کشورهای غربی برای نزدیک شدن به ناوشکن‌های ما در آب‌های بین‌المللی اجازه می‌گیرند تا گشت معمول خود را بزنند در حالیکه ما پیش از این از آنها اجازه می‌گرفتیم.

وی گفت: 232 روز در آب‌های بین‌المللی و با ناوشکن دنا سفر کردیم و به لحاظ سخت‌افزاری، به همین میزان امکان ادامه سفر را داشتیم.

ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش توان انواع رزم در شرایط گوناگون را دارد

فتاحی گفت: فرمانده ناوشکن فرانسه در مانوری که در هند داشتیم، جایزه بالاترین امتیاز را به من داد در حالیکه ناوگروه کشور خودش هم در این رزمایش حضور داشت.

وی ادامه داد: زمانی که وارد اقیانوس آرام شدیم، نیروهای فرانسوی بسیار نگران بودند و قصد داشتند یک اشتباه از ما بگیرند ولی فکر همه اینها را کرده بودیم و طی یک سال قبل، تمام مسیرها را شناسایی و تمرین کرده بودیم.

فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تمام قوانین دریانوردی بین‌المللی را آموزش دیده بودیم و برای هر نوع شرایط هم آماده بودیم تصریح کرد: به هواپیمای فرانسوی اعلام کردم آماده هستیم مانور مشترکی با نیروی دریایی شما داشته باشیم و 48 ساعت فرصت دارید جواب ما را بدهید که البته قبول نکردند.

وی گفت: در مسیر حرکتمان، یکی از کشورها از سامانه سونوبوی استفاده کرد، سوناری متحرک که برای کشف زیردریایی استفاده می‌شود، در واقع گمان می‌کردند ما زیردریایی هم همراهمان داریم.

فتاحی افزود: با یک سری تاکتیک‌های از پیش تمرین شده، کاری کردیم که اگر اطلاعاتی هم از ناوشکن دنا به دست آورده‌اند، قطعا اشتباه است.

وی با بیان اینکه فرماندهان نیروی دریایی برزیل به ما گفتند فکر نمی‌کردیم با یک ناوشکن هزار تنی، به این مأموریت بین‌المللی بیایید عنوان کرد: به دنا می‌گفتند قایق ایرانی زیرا برای چنین مأموریتی، باید حداقل وزن ناوشکن 8 هزار تن باشد

تمام مناسبت‌های مذهبی و ملی، روی ناوشکن دنا برنامه داریم

فتاحی تصریح کرد: ماه رمضان در کیپ تاون آفریقای جنوبی بودیم و در مسجدی به نام اهل بیت(ع) حضور پیدا کردیم، روحانی همراه ما آنجا سخنرانی کرد و کار به پرسش و پاسخ هم رسید، نوعی جهاد تبیین هم داشتیم.

وی گفت: بچه مسجدی‌های آنجا سرود سلام فرمانده را هم برایمان اجرا کردند. آدمیرال‌های نیروی دریایی آفریقای جنوبی باورشان نمی‌شد ما با ناوشکن دنا، به چنین مأموریتی آمده باشیم.

فرمانده ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سختی‌های مأموریت دور دنیا خاطرنشان کرد: در تنگه اریک، دما و ارتفاع امواج بسیار بالاست و حتی ناوشکن‌های آمریکایی هم از آن نمی‌گذرند؛ از این تنگه به سلامت گذشتیم و تجربه موفقی داشتیم.

وی ادامه داد: دماغه امیدنیک هم منطقه خطرناکی است و همواره دریا در آنجا وضعیت نامناسبی دارد؛ وقتی به این منطقه رسیدیم به ما گفتند 24 ساعت دیگر دریا طوفانی خواهد شد که دقیقا به همان مرحله هم رسیدیم و امواج 7 متری را دیدیم اما به خاطر تجربه‌های قبلی در اقیانوس، بسیار راحت از آن عبور کردیم.

فتاحی افزود: تیم پزشکی همراه ناوگروه، طی هشت ماه روی دریا و اقیانوس، سه عمل جراحی موفقیت‌آمیز انجام دادند. مجموعه‌ی پرسنل، سه ماه دوره آمادگی و 8 ماه مأموریت را پشت سر هم گذراندند و عملا 11 ماه از خانواده دور بودند.

آخرین اخبار

مزد خدمت یک خادم کافه مستند به صرف یک فنجان تحلیل «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟ زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق