مشاهده خبر

سه شنبه 3 بهمن 1402

چرا واردات خودروهای برقی اجتناب‌ناپذیر است؟

مجله خبری «فرامتن» دوشنبه دوم بهمن ماه با موضوع ضرورت ورود خودروهای برقی به کشور، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

بخش نخست برنامه و در میز سیاسی و اقتصادی، به موضوع خودروهای برقی و ضرورت به کارگیری آنها در ایران پرداخته شد؛ در این بخش، حسین کریمی سنجری (مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت) مهمان برنامه بود و با اشاره به واردات خودروهای برقی اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی در این زمینه دخیل هستند و در مجموع، واردات این نوع خودروها در بخش‌های صنایع و اقتصاد و همچنین حوزه اجتماعی ایران مسئله جدیدی محسوب می‌شود

او افزود: در حال حاضر بخشی از خودروهای برقی البته به تعداد کم وارد شده‌اند و در هفته اخیر، یکی از مهمترین ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در تهران به بهره‌برداری رسید.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از محموله این نوع اتومبیل‌ها روی آب و در حال حرکت به سمت ایران و بخشی هم در گمرک هستند گفت: پروژه حاضر اهمیت و اثرگذاری زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا و ناترازی مصرف و تولید بنزین دارد و اینکه در آبان محقق نشده و چند ماه تاخیر در آن افتاده نمی‌تواند اصل آن را زیر سوال ببرد.

او ادامه داد: دو عامل اصلی موجب شده ورود و به کارگیری خودروهای برقی در ایران ضروری باشد؛ نخست ناترازی تولید و مصرف بنزین که تعادلی میان قیمت تمام شده تولید و فروش آن وجود ندارد در حالیکه می‌توان برق را بدون یارانه و البته سودآور به دارندگان خودروهای برقی ارائه داد ؛ عامل دوم هم نقش خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هواست.

سنجری با تاکید بر تغییر ریل‌گذاری تولید و بکارگیری نوع خودروها در ایران با توجه به این دو عامل عنوان کرد: کشوری مانند چین هم با این مشکلات مواجه بود و امروز شاهد حضور پر تعداد خودروهای برقی در شهرهای مختلف این کشور هستیم.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ناترازی تولید برق در کشور هم وجود دارد که البته مربوط به زمان پیک مصرف است به همین دلیل برای ورود خودروهای برقی به ایران، فازهای مختلفی تعریف شده؛ فاز نخست مربوط به حمل و نقل عمومی و شهری است که بیشترین تردد در سطح شهرها از این طریق صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: تاکسی‌ها قابلیت شارژ در شب را دارند تا روزها به شهروندان سرویس بدهند ضمن اینکه توسعه امری است که باید به سمت آن برویم و برای تحقق آن تنها یک دستگاه دخیل نیست.

سنجری با بیان اینکه صنایع در ساعت‌های پیک مصرف دچار قطعی برق می‌شوند گفت: شب‌ها ناترازی مثبت وجود دارد بنابراین ایستگاه‌های شارژ در مناطقی که قابلیت تامین وجود دارد جانمایی خواهند شد؛ خودروهایی که در نیمه شب شارژ می‌شوند حداقل 300 تا 350 کیلومتر در روز به ارائه سرویس می‌پردازند.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: کشور در شرایط مضیقه ارزی به سر می‌برد بنابراین برای واردات نوع خودروها هم باید دست به بهترین انتخاب بزنیم؛ امروز در تمام کشورها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، خودروهای برقی را در اولویت قرار داده‌اند.

او گفت: خودروهای بنزینی (به خصوص تاکسی‌های فرسوده) به طور متوسط 8 لیتر و بالاتر از آن مصرف می‌کنند ولی یک خودروی برقی با همان میزان پیمایش، 13 تا 15 کیلووات مصرف برق دارند به این ترتیب تغییر یکصد هزار دستگاه تاکسی از بنزینی به برقی، موجب ذخیره یک میلیارد دلار خواهد شد.

سنجری با بیان اینکه مدل توسعه چینی، تامین ابتدایی خودروها و تامین ایستگاه‌های شارژ به تدریج بوده است خاطرنشان کرد: در ایران قصد داریم همزمان هر دو پروژه را جلو ببریم.

مدیر پروزه خودروهای برقی وزارت صمت افزود: آن یک میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

او ادامه داد: حتی نیازی نیست یارانه‌ای به برق مصرفی خودروهای برقی تخصیص داده شود چون قیمت تمام شده هر کیلووات برق در کشور حدود 800 تومان است و خودروهای برقی برای پیمایش یکصد کیلومتر به 15 کیلوات برق نیاز دارند؛ هزینه تمام شده بنزین در کشور 25 هزار تومان است که اختلاف این رقم‌ها قابل توجه است.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها