بخش نخست برنامه و در میز سیاسی و اقتصادی، به موضوع خودروهای برقی و ضرورت به کارگیری آنها در ایران پرداخته شد؛ در این بخش، حسین کریمی سنجری (مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت) مهمان برنامه بود و با اشاره به واردات خودروهای برقی اظهار کرد: دستگاههای مختلفی در این زمینه دخیل هستند و در مجموع، واردات این نوع خودروها در بخشهای صنایع و اقتصاد و همچنین حوزه اجتماعی ایران مسئله جدیدی محسوب میشود
او افزود: در حال حاضر بخشی از خودروهای برقی البته به تعداد کم وارد شدهاند و در هفته اخیر، یکی از مهمترین ایستگاههای شارژ تاکسیهای برقی در تهران به بهرهبرداری رسید.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از محموله این نوع اتومبیلها روی آب و در حال حرکت به سمت ایران و بخشی هم در گمرک هستند گفت: پروژه حاضر اهمیت و اثرگذاری زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا و ناترازی مصرف و تولید بنزین دارد و اینکه در آبان محقق نشده و چند ماه تاخیر در آن افتاده نمیتواند اصل آن را زیر سوال ببرد.
او ادامه داد: دو عامل اصلی موجب شده ورود و به کارگیری خودروهای برقی در ایران ضروری باشد؛ نخست ناترازی تولید و مصرف بنزین که تعادلی میان قیمت تمام شده تولید و فروش آن وجود ندارد در حالیکه میتوان برق را بدون یارانه و البته سودآور به دارندگان خودروهای برقی ارائه داد ؛ عامل دوم هم نقش خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هواست.
سنجری با تاکید بر تغییر ریلگذاری تولید و بکارگیری نوع خودروها در ایران با توجه به این دو عامل عنوان کرد: کشوری مانند چین هم با این مشکلات مواجه بود و امروز شاهد حضور پر تعداد خودروهای برقی در شهرهای مختلف این کشور هستیم.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ناترازی تولید برق در کشور هم وجود دارد که البته مربوط به زمان پیک مصرف است به همین دلیل برای ورود خودروهای برقی به ایران، فازهای مختلفی تعریف شده؛ فاز نخست مربوط به حمل و نقل عمومی و شهری است که بیشترین تردد در سطح شهرها از این طریق صورت میگیرد.
او ادامه داد: تاکسیها قابلیت شارژ در شب را دارند تا روزها به شهروندان سرویس بدهند ضمن اینکه توسعه امری است که باید به سمت آن برویم و برای تحقق آن تنها یک دستگاه دخیل نیست.
سنجری با بیان اینکه صنایع در ساعتهای پیک مصرف دچار قطعی برق میشوند گفت: شبها ناترازی مثبت وجود دارد بنابراین ایستگاههای شارژ در مناطقی که قابلیت تامین وجود دارد جانمایی خواهند شد؛ خودروهایی که در نیمه شب شارژ میشوند حداقل 300 تا 350 کیلومتر در روز به ارائه سرویس میپردازند.
مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: کشور در شرایط مضیقه ارزی به سر میبرد بنابراین برای واردات نوع خودروها هم باید دست به بهترین انتخاب بزنیم؛ امروز در تمام کشورها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، خودروهای برقی را در اولویت قرار دادهاند.
او گفت: خودروهای بنزینی (به خصوص تاکسیهای فرسوده) به طور متوسط 8 لیتر و بالاتر از آن مصرف میکنند ولی یک خودروی برقی با همان میزان پیمایش، 13 تا 15 کیلووات مصرف برق دارند به این ترتیب تغییر یکصد هزار دستگاه تاکسی از بنزینی به برقی، موجب ذخیره یک میلیارد دلار خواهد شد.
سنجری با بیان اینکه مدل توسعه چینی، تامین ابتدایی خودروها و تامین ایستگاههای شارژ به تدریج بوده است خاطرنشان کرد: در ایران قصد داریم همزمان هر دو پروژه را جلو ببریم.
مدیر پروزه خودروهای برقی وزارت صمت افزود: آن یک میلیارد دلار صرفهجویی میتواند برای توسعه زیرساختها مورد استفاده قرار بگیرد.
او ادامه داد: حتی نیازی نیست یارانهای به برق مصرفی خودروهای برقی تخصیص داده شود چون قیمت تمام شده هر کیلووات برق در کشور حدود 800 تومان است و خودروهای برقی برای پیمایش یکصد کیلومتر به 15 کیلوات برق نیاز دارند؛ هزینه تمام شده بنزین در کشور 25 هزار تومان است که اختلاف این رقمها قابل توجه است.
مخاطبان شبکه افق میتوانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئلهای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.
فرامتن را میتوانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیامرسانهای «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.