مشاهده خبر

سه شنبه 3 بهمن 1402

چرا واردات خودروهای برقی اجتناب‌ناپذیر است؟

مجله خبری «فرامتن» دوشنبه دوم بهمن ماه با موضوع ضرورت ورود خودروهای برقی به کشور، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

بخش نخست برنامه و در میز سیاسی و اقتصادی، به موضوع خودروهای برقی و ضرورت به کارگیری آنها در ایران پرداخته شد؛ در این بخش، حسین کریمی سنجری (مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت) مهمان برنامه بود و با اشاره به واردات خودروهای برقی اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی در این زمینه دخیل هستند و در مجموع، واردات این نوع خودروها در بخش‌های صنایع و اقتصاد و همچنین حوزه اجتماعی ایران مسئله جدیدی محسوب می‌شود

او افزود: در حال حاضر بخشی از خودروهای برقی البته به تعداد کم وارد شده‌اند و در هفته اخیر، یکی از مهمترین ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در تهران به بهره‌برداری رسید.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از محموله این نوع اتومبیل‌ها روی آب و در حال حرکت به سمت ایران و بخشی هم در گمرک هستند گفت: پروژه حاضر اهمیت و اثرگذاری زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا و ناترازی مصرف و تولید بنزین دارد و اینکه در آبان محقق نشده و چند ماه تاخیر در آن افتاده نمی‌تواند اصل آن را زیر سوال ببرد.

او ادامه داد: دو عامل اصلی موجب شده ورود و به کارگیری خودروهای برقی در ایران ضروری باشد؛ نخست ناترازی تولید و مصرف بنزین که تعادلی میان قیمت تمام شده تولید و فروش آن وجود ندارد در حالیکه می‌توان برق را بدون یارانه و البته سودآور به دارندگان خودروهای برقی ارائه داد ؛ عامل دوم هم نقش خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هواست.

سنجری با تاکید بر تغییر ریل‌گذاری تولید و بکارگیری نوع خودروها در ایران با توجه به این دو عامل عنوان کرد: کشوری مانند چین هم با این مشکلات مواجه بود و امروز شاهد حضور پر تعداد خودروهای برقی در شهرهای مختلف این کشور هستیم.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ناترازی تولید برق در کشور هم وجود دارد که البته مربوط به زمان پیک مصرف است به همین دلیل برای ورود خودروهای برقی به ایران، فازهای مختلفی تعریف شده؛ فاز نخست مربوط به حمل و نقل عمومی و شهری است که بیشترین تردد در سطح شهرها از این طریق صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: تاکسی‌ها قابلیت شارژ در شب را دارند تا روزها به شهروندان سرویس بدهند ضمن اینکه توسعه امری است که باید به سمت آن برویم و برای تحقق آن تنها یک دستگاه دخیل نیست.

سنجری با بیان اینکه صنایع در ساعت‌های پیک مصرف دچار قطعی برق می‌شوند گفت: شب‌ها ناترازی مثبت وجود دارد بنابراین ایستگاه‌های شارژ در مناطقی که قابلیت تامین وجود دارد جانمایی خواهند شد؛ خودروهایی که در نیمه شب شارژ می‌شوند حداقل 300 تا 350 کیلومتر در روز به ارائه سرویس می‌پردازند.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: کشور در شرایط مضیقه ارزی به سر می‌برد بنابراین برای واردات نوع خودروها هم باید دست به بهترین انتخاب بزنیم؛ امروز در تمام کشورها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، خودروهای برقی را در اولویت قرار داده‌اند.

او گفت: خودروهای بنزینی (به خصوص تاکسی‌های فرسوده) به طور متوسط 8 لیتر و بالاتر از آن مصرف می‌کنند ولی یک خودروی برقی با همان میزان پیمایش، 13 تا 15 کیلووات مصرف برق دارند به این ترتیب تغییر یکصد هزار دستگاه تاکسی از بنزینی به برقی، موجب ذخیره یک میلیارد دلار خواهد شد.

سنجری با بیان اینکه مدل توسعه چینی، تامین ابتدایی خودروها و تامین ایستگاه‌های شارژ به تدریج بوده است خاطرنشان کرد: در ایران قصد داریم همزمان هر دو پروژه را جلو ببریم.

مدیر پروزه خودروهای برقی وزارت صمت افزود: آن یک میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

او ادامه داد: حتی نیازی نیست یارانه‌ای به برق مصرفی خودروهای برقی تخصیص داده شود چون قیمت تمام شده هر کیلووات برق در کشور حدود 800 تومان است و خودروهای برقی برای پیمایش یکصد کیلومتر به 15 کیلوات برق نیاز دارند؛ هزینه تمام شده بنزین در کشور 25 هزار تومان است که اختلاف این رقم‌ها قابل توجه است.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

سیاست خارجی جمهوری اسلامی و منافع ملی مردم ایران کشورها برای تامین منافع مردم خود، چگونه فضای مجازی را مدیریت می‌کنند؟ چرا این مقدار ناترازی انرژی داریم؟ مسئولیت‌های محوله رهبر انقلاب به خبرگان در دیدار اخیر چه بود؟ نمایش دموکراسی یا دموکراسی نمایشی؟ ملزومات جنگ روایت‌ها در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی حقوق بین‌المللی و احترام از آن کشور قوی است گستاخی رژیم صهیونیستی در تعرض به ایران بزرگ توطئه‌های آمریکایی به روایت مجموعه مستند «سفارت کودتا» شبکه افق با مستندهای ویژه مقاومت «ریشه در خون» در آدینه آبان ماه «اراده یک مرد» کره‌ای را در افق ببینید مستند «نبرد امواج»، روایتی از پدافند هوایی ایران «غیبت موجه» با روایتی از دانش آموز شهید با «جهان به افق فلسطین» به پویش شاد بپیوندید مزایده انگشتر سیدحسن نصرالله به نفع مردم لبنان + فیلم افشای دروغ‌های صهیونیستی برای نسل نو مزد خدمت یک خادم کافه مستند به صرف یک فنجان تحلیل «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟ زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها