مشاهده خبر

سه شنبه 3 بهمن 1402

چرا واردات خودروهای برقی اجتناب‌ناپذیر است؟

مجله خبری «فرامتن» دوشنبه دوم بهمن ماه با موضوع ضرورت ورود خودروهای برقی به کشور، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

بخش نخست برنامه و در میز سیاسی و اقتصادی، به موضوع خودروهای برقی و ضرورت به کارگیری آنها در ایران پرداخته شد؛ در این بخش، حسین کریمی سنجری (مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت) مهمان برنامه بود و با اشاره به واردات خودروهای برقی اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی در این زمینه دخیل هستند و در مجموع، واردات این نوع خودروها در بخش‌های صنایع و اقتصاد و همچنین حوزه اجتماعی ایران مسئله جدیدی محسوب می‌شود

او افزود: در حال حاضر بخشی از خودروهای برقی البته به تعداد کم وارد شده‌اند و در هفته اخیر، یکی از مهمترین ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در تهران به بهره‌برداری رسید.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از محموله این نوع اتومبیل‌ها روی آب و در حال حرکت به سمت ایران و بخشی هم در گمرک هستند گفت: پروژه حاضر اهمیت و اثرگذاری زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا و ناترازی مصرف و تولید بنزین دارد و اینکه در آبان محقق نشده و چند ماه تاخیر در آن افتاده نمی‌تواند اصل آن را زیر سوال ببرد.

او ادامه داد: دو عامل اصلی موجب شده ورود و به کارگیری خودروهای برقی در ایران ضروری باشد؛ نخست ناترازی تولید و مصرف بنزین که تعادلی میان قیمت تمام شده تولید و فروش آن وجود ندارد در حالیکه می‌توان برق را بدون یارانه و البته سودآور به دارندگان خودروهای برقی ارائه داد ؛ عامل دوم هم نقش خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هواست.

سنجری با تاکید بر تغییر ریل‌گذاری تولید و بکارگیری نوع خودروها در ایران با توجه به این دو عامل عنوان کرد: کشوری مانند چین هم با این مشکلات مواجه بود و امروز شاهد حضور پر تعداد خودروهای برقی در شهرهای مختلف این کشور هستیم.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ناترازی تولید برق در کشور هم وجود دارد که البته مربوط به زمان پیک مصرف است به همین دلیل برای ورود خودروهای برقی به ایران، فازهای مختلفی تعریف شده؛ فاز نخست مربوط به حمل و نقل عمومی و شهری است که بیشترین تردد در سطح شهرها از این طریق صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: تاکسی‌ها قابلیت شارژ در شب را دارند تا روزها به شهروندان سرویس بدهند ضمن اینکه توسعه امری است که باید به سمت آن برویم و برای تحقق آن تنها یک دستگاه دخیل نیست.

سنجری با بیان اینکه صنایع در ساعت‌های پیک مصرف دچار قطعی برق می‌شوند گفت: شب‌ها ناترازی مثبت وجود دارد بنابراین ایستگاه‌های شارژ در مناطقی که قابلیت تامین وجود دارد جانمایی خواهند شد؛ خودروهایی که در نیمه شب شارژ می‌شوند حداقل 300 تا 350 کیلومتر در روز به ارائه سرویس می‌پردازند.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: کشور در شرایط مضیقه ارزی به سر می‌برد بنابراین برای واردات نوع خودروها هم باید دست به بهترین انتخاب بزنیم؛ امروز در تمام کشورها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، خودروهای برقی را در اولویت قرار داده‌اند.

او گفت: خودروهای بنزینی (به خصوص تاکسی‌های فرسوده) به طور متوسط 8 لیتر و بالاتر از آن مصرف می‌کنند ولی یک خودروی برقی با همان میزان پیمایش، 13 تا 15 کیلووات مصرف برق دارند به این ترتیب تغییر یکصد هزار دستگاه تاکسی از بنزینی به برقی، موجب ذخیره یک میلیارد دلار خواهد شد.

سنجری با بیان اینکه مدل توسعه چینی، تامین ابتدایی خودروها و تامین ایستگاه‌های شارژ به تدریج بوده است خاطرنشان کرد: در ایران قصد داریم همزمان هر دو پروژه را جلو ببریم.

مدیر پروزه خودروهای برقی وزارت صمت افزود: آن یک میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

او ادامه داد: حتی نیازی نیست یارانه‌ای به برق مصرفی خودروهای برقی تخصیص داده شود چون قیمت تمام شده هر کیلووات برق در کشور حدود 800 تومان است و خودروهای برقی برای پیمایش یکصد کیلومتر به 15 کیلوات برق نیاز دارند؛ هزینه تمام شده بنزین در کشور 25 هزار تومان است که اختلاف این رقم‌ها قابل توجه است.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

رأی این دادگاه چقدر اعتبار دارد؟ شبکه افق با مستند‌هایی از شهید جمهور رئیسی، استاد برجسته حوزه علمیه و مرد خستگی‌ناپذیر کار جهادی مردان دیپلماسی و میدان انتخاب مردم شخصی مثل رئیسی است او مردم را باور داشت و مردم او را همسویی دیپلماسی و میدان در دولت سیزدهم زندگی شهدا تجلی شهادتشان است نقش گردان شناسایی در آزادسازی خرمشهر با مستند «تنها نترس بدون سلاح» مردم دیگر تفاوت رئیس جمهور مردمی با دیگران را فهمیده‌اند شهید رئیسی و جدیت در خدمت راز شهادت آن مرد که اهل خدمت بود روایتی دیگر از شهادت آیت‌الله رئیسی از زبان فرماندهان سابق نظامی در شبکه افق کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید «میدان دیپلماسی» روایتی از حضور شهید رئیسی در سفر به نیویورک ویژه برنامه شهید جمهور از شبکه افق سیما او که شهید خدمت بود و خادم جمهور او به تک تک ایرانیان توجه دارد «میدون خراسون» برنامه‌ای با حضور ستارگان موسیقی در مدح امام رضا (ع) سرمایه اجتماعی در ایران و میزان مشارکت در انتخابات مجلس خبرنگار انگلیسی: آسانژ 23 ساعت در روز شکنجه می‌شد کشورهای حوزه بالکان و جنگ غزه هفته جمعیت همراه با مستندهای شبکه افق مستند «رویای بزرگ» از قاب شبکه افق تولید کوچک مقیاس؛ پیشنهادی برای مردمی‌سازی اقتصاد در افق تمدن اسلامی نگاهی نو به اعتراضات دانشجویی در آمریکا کتابی درباره تنها شهید اروپایی دفاع مقدس مقاومت نبرد رسانه‌ای را هم بُرده است از نمایشگاه کتاب تا نظارت بر فیلم‌های سینمایی در گفت‌وگو با وزیر ارشاد حضور یمنی‌ها با دست پُر در نمایشگاه کتاب تهران مستند «سلام به آینده» روایتی از سبک تربیتی مهارت‌ محور رازهای زندگی مرد موشکی ایران نگاهی به مستند «غیر رسمی ۶» / همراه با رهبری در راهروهای کتاب «میدون خراسون» برنامه‌ای با حضور ستارگان موسیقی سریالی از کره جنوبی به افق رسید! پخش مستندهایی با محوریت جمعیت در شبکه افق ساترا نگهبان پناهگاه‌های فرهنگی بازدارندگی؛ ویژگی اصلی قانون عفاف و حجاب گفت‌وگوی به افق فلسطین با خانواده‌ای که از غزه آمده‌اند «شب بخیر آمریکا» روایتی از اعتراضات دانشجویی در غرب گرامی‌داشت روز هلال احمر با «نشان امید» آنهایی که باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند! سرانجام اعتراضات دانشجویی در آمریکا چه خواهد شد؟ نقش انسان – رسانه‌ها در پوشش واقعیت‌ها هفته‌ای پر از مستندهای جذاب در شبکه افق امر به معروف و نهی از منکر؛ فریضه‌ای دو سویه در جامعه اسلامی چرا اعتراضات دانشجویی آمریکا به خشونت کشیده شد؟ از احیای معاونت پرورشی تا راهکار دولت برای جبران کمبود 203 هزار معلم پیش‌بینی فیلسوف مشهور روس از آینده جنگ غزه «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود/ چالش‌هایی که گاهی از دست مهمان برنامه در می‌رود

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها