مشاهده خبر

سه شنبه 3 بهمن 1402

چرا واردات خودروهای برقی اجتناب‌ناپذیر است؟

مجله خبری «فرامتن» دوشنبه دوم بهمن ماه با موضوع ضرورت ورود خودروهای برقی به کشور، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

بخش نخست برنامه و در میز سیاسی و اقتصادی، به موضوع خودروهای برقی و ضرورت به کارگیری آنها در ایران پرداخته شد؛ در این بخش، حسین کریمی سنجری (مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت) مهمان برنامه بود و با اشاره به واردات خودروهای برقی اظهار کرد: دستگاه‌های مختلفی در این زمینه دخیل هستند و در مجموع، واردات این نوع خودروها در بخش‌های صنایع و اقتصاد و همچنین حوزه اجتماعی ایران مسئله جدیدی محسوب می‌شود

او افزود: در حال حاضر بخشی از خودروهای برقی البته به تعداد کم وارد شده‌اند و در هفته اخیر، یکی از مهمترین ایستگاه‌های شارژ تاکسی‌های برقی در تهران به بهره‌برداری رسید.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت با بیان اینکه بخشی از محموله این نوع اتومبیل‌ها روی آب و در حال حرکت به سمت ایران و بخشی هم در گمرک هستند گفت: پروژه حاضر اهمیت و اثرگذاری زیادی در زمینه کاهش آلودگی هوا و ناترازی مصرف و تولید بنزین دارد و اینکه در آبان محقق نشده و چند ماه تاخیر در آن افتاده نمی‌تواند اصل آن را زیر سوال ببرد.

او ادامه داد: دو عامل اصلی موجب شده ورود و به کارگیری خودروهای برقی در ایران ضروری باشد؛ نخست ناترازی تولید و مصرف بنزین که تعادلی میان قیمت تمام شده تولید و فروش آن وجود ندارد در حالیکه می‌توان برق را بدون یارانه و البته سودآور به دارندگان خودروهای برقی ارائه داد ؛ عامل دوم هم نقش خودروهای شخصی و عمومی در آلودگی هواست.

سنجری با تاکید بر تغییر ریل‌گذاری تولید و بکارگیری نوع خودروها در ایران با توجه به این دو عامل عنوان کرد: کشوری مانند چین هم با این مشکلات مواجه بود و امروز شاهد حضور پر تعداد خودروهای برقی در شهرهای مختلف این کشور هستیم.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت گفت: ناترازی تولید برق در کشور هم وجود دارد که البته مربوط به زمان پیک مصرف است به همین دلیل برای ورود خودروهای برقی به ایران، فازهای مختلفی تعریف شده؛ فاز نخست مربوط به حمل و نقل عمومی و شهری است که بیشترین تردد در سطح شهرها از این طریق صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: تاکسی‌ها قابلیت شارژ در شب را دارند تا روزها به شهروندان سرویس بدهند ضمن اینکه توسعه امری است که باید به سمت آن برویم و برای تحقق آن تنها یک دستگاه دخیل نیست.

سنجری با بیان اینکه صنایع در ساعت‌های پیک مصرف دچار قطعی برق می‌شوند گفت: شب‌ها ناترازی مثبت وجود دارد بنابراین ایستگاه‌های شارژ در مناطقی که قابلیت تامین وجود دارد جانمایی خواهند شد؛ خودروهایی که در نیمه شب شارژ می‌شوند حداقل 300 تا 350 کیلومتر در روز به ارائه سرویس می‌پردازند.

مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت صمت تاکید کرد: کشور در شرایط مضیقه ارزی به سر می‌برد بنابراین برای واردات نوع خودروها هم باید دست به بهترین انتخاب بزنیم؛ امروز در تمام کشورها که با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند، خودروهای برقی را در اولویت قرار داده‌اند.

او گفت: خودروهای بنزینی (به خصوص تاکسی‌های فرسوده) به طور متوسط 8 لیتر و بالاتر از آن مصرف می‌کنند ولی یک خودروی برقی با همان میزان پیمایش، 13 تا 15 کیلووات مصرف برق دارند به این ترتیب تغییر یکصد هزار دستگاه تاکسی از بنزینی به برقی، موجب ذخیره یک میلیارد دلار خواهد شد.

سنجری با بیان اینکه مدل توسعه چینی، تامین ابتدایی خودروها و تامین ایستگاه‌های شارژ به تدریج بوده است خاطرنشان کرد: در ایران قصد داریم همزمان هر دو پروژه را جلو ببریم.

مدیر پروزه خودروهای برقی وزارت صمت افزود: آن یک میلیارد دلار صرفه‌جویی می‌تواند برای توسعه زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

او ادامه داد: حتی نیازی نیست یارانه‌ای به برق مصرفی خودروهای برقی تخصیص داده شود چون قیمت تمام شده هر کیلووات برق در کشور حدود 800 تومان است و خودروهای برقی برای پیمایش یکصد کیلومتر به 15 کیلوات برق نیاز دارند؛ هزینه تمام شده بنزین در کشور 25 هزار تومان است که اختلاف این رقم‌ها قابل توجه است.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت فلسفه رویکرد آزمون و خطا در کنکور هر سال چیست؟ ادبستان آل طاها؛ الگویی برای تربیت نسل آینده مستندهای ویژه افق در هفته پایانی تابستان بررسی «عملیات دماوند» در کافه مستند فیلم‌های سینمایی آدینه شبکه افق بازپخش مستند «سرزمین ستاره ها» با نگاهی به جلسات خانگی قرآن روایتی متفاوت از بافتار اجتماعی و سیاسی زمانه امامین عسکریین «کنشگری عفاف و حجاب در فضای مجازی» با حضور سعیدیسم در افق برنامه مورد علاقتو گوش کن! بازپخش پرده خوانی سینمای جنگ از دریچه افق سیما «جعبه سیاه» آدم‌ها رو می‌شود نوشت افزار ایرانی و مسئله هویت‌یابی نسل فردا صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند!

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها