مشاهده خبر

یک شنبه 24 دی 1402

حکمی قانونی که معترضان زیادی دارد!

مجله خبری «فرامتن» شنبه 23 دی ماه با موضوعاتی همچون رأی دیوان عدالت اداری در مورد افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان، نخستین دوره جایزه با هم وطن و وضعیت عشایر ایران، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، دیوان عدالت اداری اخیرا حکمی جنجالی صادر کرده که یکی از آنها مربوط به افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان است؛ بر این اساس افراد تا 40 سالگی می‌توانند با مدرک پایین‌تر از دکتری به دانشگاه فرهنگیان وارد شوند.

این حکم با شکایت یک فرد و با استناد به قانون مدیریت خدمات کشوری صادر شده ولی وزارت آموزش و پرورش در پذیرش 1402 به این حکم تمکین نکرده و همان سن 24 سالگی را ملاک قرار داده است البته کمبود زمان و دیر صادر شدن حکم را دلیل این کار عنوان کرده ولی در نهایت به نظر می‌رسد این وزارتخانه می‌خواهد شرایطی را برای جاماندگان در نظر بگیرد و به حکم تن دهد.

منتقدان معتقدند افراد 45 تا 50 ساله توان آموزش مبانی و توانمندی‌های آموزشی را ندارند و نمی‌توانند معلمان خوبی برای کودکان و نوجوانان باشند چون معلم بودن به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد.

به نظر می‌رسد بهتر بود دیوان عدالت اداری بین کادر اجرایی و دانشجو – معلمان، تفکیک قائل شود.

جایزه‌ای ویژه حرکت‌های مردمی برای مردم

در میز فرهنگی برنامه، شاهد حضور حسام اسماعیلی (دبیر اجرایی جایزه ویژه با هم وطن) بودیم؛ او درباره این جایزه اظهار کرد: این رویداد، سکویی برای انعکاس فتوحات مردمی است و قرار شده در قالب‌های مختلف مثل مستند، کلیپ و برنامه‌های تلویزیونی، کارهایی که مردم برای مردم می‌کنند را روایت کند.

به گفته اسماعیلی، ضریب دادن و ایجاد ویترینی برای این نوع حرکت‌های مردمی و عمومی، الگونمایی و معرفی گسترده آنها اولویت اصلی رویداد با هم وطن است.

او خاطرنشان کرد: قرار است اختتامیه این رویداد برای نخستین بار، 27 دی ماه در سینما فلسطین و در مشارکت با جشنواره مردمی فیلم عمار برگزار شود.

دبیر اجرایی جایزه ویژه با هم وطن با بیان اینکه 200 اثر در قالب‌های مختلف به دبیرخانه این رویداد ارسال شده است گفت: 95 درصد این آثار مستند هستند و بقیه در سایر قالب‌ها تولید شده‌اند.

او عنوان کرد: چهارشنبه این هفته 3 اثر به عنوان آثار برتر معرفی و جوایزی به صاحبان آنها اهدا می‌شود.

تولید 25 درصد گوشت قرمز توسط عشایر ایرانی

در میز اقتصادی برنامه، مهدی میزبان (معاون زیربنایی سازمان امور عشایر کشور) با اشاره به ویژگی‌های عشایر ایرانی اظهار کرد: عشایر کوچ‌نشین ایرانی حدود 1.4 جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد در حالیکه 25 درصد گوشت قرمز و فرآورده‌های دامی ایران و 35 درصد صنایع دستی و سنتی کشور توسط آنها تامین می‌شود.

او افزود: 8200 نوع گیاهان دارویی، صنعتی و تزئینی در مناطق عشایری وجود دارد و از نظر تنوع قومی هم 104 ایل و 552 طایفه مستقل در ایران زندگی می‌کنند؛ 69 کشور از فضای جغرافیایی کشور در مسیر کوچ عشایر قرار دارد که می‌توان گفت تقریبا در همه استان‌های کشور شاهد حضور عشایر هستیم.

گردشگری عشایر و جاذبه‌ای جدید برای صنعت توریسم در ایران

سید مصطفی فاطمی فیروزآبادی (مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) دیگر مهمان این بخش هم به مسئله گردشگری عشایری اشاره و ابراز کرد: مزیت رقابتی ما در حوزه گردشگری، وجود فرهنگ و قومیت‌های مختلف است که جاذبه‌ی مهمی محسوب می‌شود.

او افزود: آنچه گردشگران خارجی را شگفت‌زده می‌کند، فرهنگ‌های مختلفی است که مردمان ایرانی با دارا بودن آن در کنار هم زندگی می‌کنند.

مدیرکل گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه 49 عنوان گردشگری در این وزارتخانه احصا شده است گفت: گردشگری عشایر یکی از این موارد است و از آنجا شروع شد که برخی توریست‌ها به خصوص خارجی‌ها خواستار حضور در بین ایلات و عشایر کوچ‌نشین شدند ولی تاکنون ساختار و شبکه‌ای برای آن وجود نداشت.

او ادامه داد: واقعیت امر این است که در معرفی اماکن و جاذبه‌های گردشگری ایران، دچار ضعف هستیم که به خاطر کمبود بودجه‌ هم هست.

فاطمی فیروزآبادی با بیان اینکه تبلیغات به شکل‌های مختلف ظهور و بروز دارد گفت: در قالب جشنواره‌های مختلف، به معرفی اقوام و عشایر ایرانی پرداخته‌ایم همچنین در بیشتر رویدادهای فرهنگی و هنری که تعداد آنها به 1700 مورد در سال 1402 می‌رسد، این موضوع مورد توجه قرار گرفته است.

 

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها