ناهید پارسافر (کارشناس مسائل آموزشی) کارشناس این برنامه بود؛ او در پاسخ به این سوال که عدالت آموزشی به چه معناست و چگونه محقق میشود اظهار کرد: برای اینکه به این سوال جواب دهیم، باید ابتدا به زمینههای شکلگیری مدارس دولتی و خصوصی توجه کنیم.
او افزود: مدارس خصوصی پیش از انقلاب هم وجود داشتند ولی روند تاسیس آنها در سال 1358 متوقف شد، اما بعد از آن به خاطر افزایش جمعیت و تعداد دانشآموزان، دوباره این ایده مطرح شد که برخی خانوادهها که توان مالی دارند، هزینه تحصیل را بپردازند و دولت هم بتواند خدماترسانی بیشتر و بهتری در مدارس دولتی داشته باشد.
این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش جمعیت مواجه هستیم و تعداد دانشآموزان هم کمتر شده ولی در عین حال تعداد مدارس غیر انتفاعی هم زیاد است گفت: بنابراین اگر استدلال مطرحکنندگان ایدهی تشکیل مدارس غیر دولتی را بپذیریم، باید به این نتیجه برسیم که مدارس دولتی در حال حاضر کیفیت بالایی داشته باشند.
او ادامه داد: سوال این است که آیا خانوادهها این اطمینان خاطر را دارند که فرزندانشان را به مدرسه دولتی نزدیک محل تحصیلشان بسپارند و از آموزش و تربیت او مطمئن باشند؟ واقعیت این است که بسیاری تلاش میکنند هر طور شده بچههایشان را به مدرسه غیرانتفاعی بفرستند تا کیفیت آموزشی و پرورشی بهتری دریافت کنند.
پارسافر با بیان اینکه خصوصیسازی مدارس با رشد زیادی همراه بود گفت: در عین حال مدارس دولتی ما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و حتی برخی مدارس غیر دولتی هم با این مشکل مواجه هستند.
این کارشناس مسائل آموزشی عنوان کرد: افت کیفیت آموزشی مسئلهای نیست که کسی منکر آن شود و به نظرم حتی وزیر آموزش و پرورش هم چنین عقیدهای دارد.
او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رشد کیفی آموزش در مدارس دولتی گفت: حقیقت این است که همچنان منتظر اقدامات موثر در این زمینه هستیم و نمیتوانم بگویم کاری صورت گرفته که چند سال دیگر، شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.
پارسافر تصریح کرد: انتخاب مدرسه غیر انتفاعی برای تحصیل فرزندان، امری شخصی است و هر خانواده باید متناسب با دانشآموز خود و امکاناتی که مدارس محل زندگی آنها ارائه میکنند، دست به انتخاب بزند.
این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه بی عدالتی آموزشی بارها مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از سادهترین کارها برای ارتقا عدالت آموزشی باید محتوای درسی را تغییر داد و برنامهریزیهای آموزشی را هم مورد بازنگری قرار داد وگرنه چه مدارس بالای شهر پایتخت و چه مدارس روستاها، بار علمی لازم را به دانشآموزان منتقل نمیکنند.
او خاطرنشان کرد: سیاستگذاران کتابهای درسی، روش درستی برای تغییر محتوا در پیش نگرفتهاند و برخی کتابها آن قدر سطح علمی نازلی دارند که به هیچ وجه متناسب با دوره تحصیلی مربوطه نیستند.
پارسافر افزود: لازم است اعضای پروژه ملی نظام سنجش و تضمین کیفیت آموزش عمومی به بحث تغییر کتابهای درسی ورود کرده و علل و نتایج آن را بررسی کنند.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه در عین اینکه کتابهای درسی سالهای انتهایی تحصیلات عمومی از محتوا تهی شدهاند گفت: به همین مقدار، شاهد افزایش شدید حجم و بار علمی کتابهای مربوط به سالهای ابتدایی تحصیل هستیم که اصلا متناسب با سن بچهها نیست حتی به نظر من، این کتابها شبیه کتاب کار معلمان است.
مجله خانوادگی «خونه خودتونه» شنبه تا چهارشنبه با اجرای علی یگانه و مریم شهرامپور، ساعت 17 و تکرار آن ساعت 10 روز بعد از شبکه افق پخش میشود.