مشاهده خبر

جمعه 15 دی 1402

راهکارهایی برای ارتقاء کیفی و توسعه عدالت آموزشی

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» با موضوع عدالت آموزشی، پنجشنبه 14 دی ماه از شبکه افق پخش شد.

0

ناهید پارسافر (کارشناس مسائل آموزشی) کارشناس این برنامه بود؛ او در پاسخ به این سوال که عدالت آموزشی به چه معناست و چگونه محقق می‌شود اظهار کرد: برای اینکه به این سوال جواب دهیم، باید ابتدا به زمینه‌های شکل‌گیری مدارس دولتی و خصوصی توجه کنیم.

او افزود: مدارس خصوصی پیش از انقلاب هم وجود داشتند ولی روند تاسیس آنها در سال 1358 متوقف شد، اما بعد از آن به خاطر افزایش جمعیت و تعداد دانش‌آموزان، دوباره این ایده مطرح شد که برخی خانواده‌ها که توان مالی دارند، هزینه تحصیل را بپردازند و دولت هم بتواند خدمات‌رسانی بیشتر و بهتری در مدارس دولتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه در حال حاضر با کاهش جمعیت مواجه هستیم و تعداد دانش‌آموزان هم کمتر شده ولی در عین حال تعداد مدارس غیر انتفاعی هم زیاد است گفت: بنابراین اگر استدلال مطرح‌کنندگان ایده‌ی تشکیل مدارس غیر دولتی را بپذیریم، باید به این نتیجه برسیم که مدارس دولتی در حال حاضر کیفیت بالایی داشته باشند.

او ادامه داد: سوال این است که آیا خانواده‌ها این اطمینان خاطر را دارند که فرزندانشان را به مدرسه دولتی نزدیک محل تحصیلشان بسپارند و از آموزش و تربیت او مطمئن باشند؟ واقعیت این است که بسیاری تلاش می‌کنند هر طور شده بچه‌هایشان را به مدرسه غیرانتفاعی بفرستند تا کیفیت آموزشی و پرورشی بهتری دریافت کنند.

پارسافر با بیان اینکه خصوصی‌سازی مدارس با رشد زیادی همراه بود گفت: در عین حال مدارس دولتی ما از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و حتی برخی مدارس غیر دولتی هم با این مشکل مواجه هستند.

این کارشناس مسائل آموزشی عنوان کرد: افت کیفیت آموزشی مسئله‌ای نیست که کسی منکر آن شود و به نظرم حتی وزیر آموزش و پرورش هم چنین عقیده‌ای دارد.

او با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رشد کیفی آموزش در مدارس دولتی گفت: حقیقت این است که همچنان منتظر اقدامات موثر در این زمینه هستیم و نمی‌توانم بگویم کاری صورت گرفته که چند سال دیگر، شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.

پارسافر تصریح کرد: انتخاب مدرسه غیر انتفاعی برای تحصیل فرزندان، امری شخصی است و هر خانواده باید متناسب با دانش‌آموز خود و امکاناتی که مدارس محل زندگی آنها ارائه می‌کنند، دست به انتخاب بزند.

این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه بی عدالتی آموزشی بارها مورد توجه قرار گرفته است گفت: یکی از ساده‌ترین کارها برای ارتقا عدالت آموزشی باید محتوای درسی را تغییر داد و برنامه‌ریزی‌های آموزشی را هم مورد بازنگری قرار داد وگرنه چه مدارس بالای شهر پایتخت و چه مدارس روستاها، بار علمی لازم را به دانش‌آموزان منتقل نمی‌کنند.

او خاطرنشان کرد: سیاستگذاران کتاب‌های درسی، روش درستی برای تغییر محتوا در پیش نگرفته‌اند و برخی کتاب‌ها آن قدر سطح علمی نازلی دارند که به هیچ وجه متناسب با دوره تحصیلی مربوطه نیستند.

پارسافر افزود: لازم است اعضای پروژه ملی نظام سنجش و تضمین کیفیت آموزش عمومی به بحث تغییر کتاب‌های درسی ورود کرده و علل و نتایج آن را بررسی کنند.

این کارشناس آموزشی با بیان اینکه در عین اینکه کتاب‌های درسی سال‌های انتهایی تحصیلات عمومی از محتوا تهی شده‌اند گفت: به همین مقدار، شاهد افزایش شدید حجم و بار علمی کتاب‌های مربوط به سال‌های ابتدایی تحصیل هستیم که اصلا متناسب با سن بچه‌ها نیست حتی به نظر من، این کتاب‌ها شبیه کتاب کار معلمان است.

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» شنبه تا چهارشنبه با اجرای علی یگانه و مریم شهرام‌پور، ساعت 17 و تکرار آن ساعت 10 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها