مشاهده خبر

یک شنبه 10 دی 1402
گفت و گو با کارگردان مستند «پاشو بریم»؛

بازدید از اماکن فرهنگی و تفریحی تهران در مستند « پاشو بریم» | خانواده‌ای که به دیدار تهران می‌روند

مستند «پاشو بریم» داستان گشت‌وگذار یک خانواده تهرانی در این شهر است. آنها هر بار به یکی از مکان‌های فرهنگی یا تفریحی تهران سر می‌زنند و بیننده را با این اماکن و رویداهای فرهنگی تهران آشنا می‌کنند.

0

به گزارش روابط عمومی شبکه افق سیما، مستند «پاشو بریم» به کارگردانی محسن اردستانی و تهیه‌کنندگی مریم کثیری با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری تهران ساخته شده و به زودی پخش این مجموعه ۲۶ قسمتی از شبکه افق آغاز خواهد شد. مریم کثیری، ‌ دکترای روانشناسی دارد و تهیه کننده و کارگردان تلویزیون، سردبیر فصل نهم برنامه تلویزیونی کام شیرین از شبکه دوم و مستند شش قسمتی آه و آیینه برای بنیاد روایت فتح را که از شبکه افق پخش شده است، در کارنامه دارد. در این گفت وگو او در باره مستند پاشو بریم بیشتر توضیح می‌دهد:

در باره مستند پاشو بریم برایمان توضیح بدهید. در این مجموعه چه می‌بینیم؟

مجموعه مستند پاشو بریم خانواده‌ای را نشان می‌دهد که قرار است در فصل‌ها و زمان‌های متخلف از اماکن فرهنگی و تفریحی تهران بازدید کنند. هدف مستند این است که به خانواده‌های تهرانی بگوییم چطور می‌توانند تفریح کنند. می‌خواهیم آنها را مطلع کنیم که چه رویدادهای فرهنگی در شهر شما اتفاق می‌افتد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. چه از نظر مسیر دسترسی، چه قیمت بلیت و معرفی اماکن مختلف.

این خانواده را چطور برای این مستند انتخاب کردید؟

ما فراخوانی منتشر کردیم و از میان ۲۰ خانواده داوطلب، این خانواده را انتخاب کردیم.

این خانواده چه ویژگی‌هایی دارند که آنها را در این مستند دنبال می‌کنیم؟

این خانواده زمینه فرهنگی و مذهبی دارند. پدر علاوه بر این که روی سکوی نفتی کار می‌کند، ‌ خطاط است و مادر تذهیب کار می‌کند. افراد دیگر خانواده هم هرکدام یک مهارت هنری دارند. مثلا پسر خانواده موسیقی کار می‌کند. با این ویژگی‌هاست که سراغ اماکن فرهنگی تهران می‌روند. ضمن این که تلاش کردیم خانواده ای را پیدا کنیم که که از نظر مالی مثل بیشتر مردم باشد.

در این مستند چه اماکن فرهنگی را می‌بینیم؟

چهار دسته از اماکن در این مستند وجود دارد. یکی اماکن فرهنگی مثل موزه‌ها که خیلی در تهران مغفول هستند، موزه‌هایی مثل موزه ملک که شاید مردم کمتر سراغ آنها می‌روند. دسته دیگر اتفاقات و رویدادهای فرهنگی هستند. مثلا نمایشی مثل کلنل که در تئاتر وحدت اجرا می‌شود. یعنی اتفاقاتی که مقطعی و کوتاه مدت در تهران رخ می‌دهند.

دسته سوم اماکن تفریحی هستند که ثابتند و دسته بعدی هم رویدادهای مذهبی است.

به عنوان تهیه کننده در ساخت این مستند چه مشکلاتی داشتید؟

بیشترین مسئله محیط اجتماعی و معذورات پخش است. ما نمی‌خواستیم این خانواده را در محیط ایزوله خانه نشان دهیم. باید آنها را در همین جامعه و خیابان‌ها نشان می‌دادیم که این کار ما را از نظر پخش دچار مشکل می‌کرد. مجبور بودیم با سه یا چهار دوربین کار کنیم که تصویرهای بیشتری برای رفع مشکل پخش داشته باشیم. مسئله بعدی پیدا کردن لوکیشن‌هایی بود که جنبه تبلیغی نداشته باشد و این کار سختی بود. قصه‌پردازی هم در این زمان کم کار سختی بود. یک وقت شما ۴۰ دقیقه زمان برنامه دارید. بنابراین می‌توانید قصه پردازی کنید و شخصیت‌هایتان را پرورش بدهید. ولی زمان برنامه ما خیلی کم است.

نکته دیگر این بود که بچه‌های این خانواده مدرسه بودند و تنها روزهای پنجشنبه و جمعه می‌توانستیم آنها را داشته باشیم. این روزها هم اماکن فرهنگی و تفریحی تهران معمولا بسیار شلوغ هستند و این مسئله کار را برای تصویربرداری مشکل می‌کرد.

از همکاری با شهرداری بگویید.

به دلیل این که شبکه از نظر مالی دچار معذوریت‌هایی است؛ ‌ زمانی که طرح برنامه را ارائه دادیم، ‌ به ما گفته شد اگر از شهرداری برای این مستند کمک بگیرید، اتفاق خیلی خوبی است. در همان جلسه اول هم معاونت فرهنگی شهرداری استقبال خوبی از این طرح کرد. به ما برنامه‌هایی را اعلام کردند و گفتند دوست داریم مردم از برنامه‌ها مطلع شوند. این هوشمندی را داشتند که صرفا تبلیغات مستقیم و رپرتاژ موثر نیست. اگر اطلاع رسانی و تبلیغ در حین یک برنامه اتفاق بیفتد، اثر بیشتری دارد. بنابراین پذیرفتند که نیمی ‌از بودجه برنامه را تأمین کنند.

 

منبع: همشهری آنلاین

آخرین اخبار

سیاست خارجی جمهوری اسلامی و منافع ملی مردم ایران کشورها برای تامین منافع مردم خود، چگونه فضای مجازی را مدیریت می‌کنند؟ چرا این مقدار ناترازی انرژی داریم؟ مسئولیت‌های محوله رهبر انقلاب به خبرگان در دیدار اخیر چه بود؟ نمایش دموکراسی یا دموکراسی نمایشی؟ ملزومات جنگ روایت‌ها در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی حقوق بین‌المللی و احترام از آن کشور قوی است گستاخی رژیم صهیونیستی در تعرض به ایران بزرگ توطئه‌های آمریکایی به روایت مجموعه مستند «سفارت کودتا» شبکه افق با مستندهای ویژه مقاومت «ریشه در خون» در آدینه آبان ماه «اراده یک مرد» کره‌ای را در افق ببینید مستند «نبرد امواج»، روایتی از پدافند هوایی ایران با «جهان به افق فلسطین» به پویش شاد بپیوندید «غیبت موجه» با روایتی از دانش آموز شهید مزایده انگشتر سیدحسن نصرالله به نفع مردم لبنان + فیلم افشای دروغ‌های صهیونیستی برای نسل نو مزد خدمت یک خادم کافه مستند به صرف یک فنجان تحلیل «خوبان عالم» روایتی از دو شهید شاهچراغ آیا حماس در معادلات آینده فلسطین نقش خواهد داشت؟ زندگی شهیدِ نخبه «شاه‌چراغ» از قاب افق سیما شبکه افق سیما با روایتی از شهدای شاهچراغ مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها