مشاهده خبر

سه شنبه 30 آبان 1402

مشکل مسکن جز با تعریف یک نظام حمایتی حل نمی‌شود

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: نظام جامع حمایتی در بخش مسکن تعریف کنیم برای تمام دهک ها با شرایط مختلف اقتصادی و اجتماعی برنامه‌ای داشته باشیم که در حوزه های مشخص و مختلف چه مسکن استیجاری و ملکی مداخله کنیم و مشکل را برطرف کنیم.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یکشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب به این خبرها اشاره شد: تولید دستگاه سرد کننده نوزادان در مشهد، واگذاری ۳۲۰ قطعه زمین دارای ۳ فرزند ایلامی، تکمیل ۸۰ مدرسه مصوب سفر رییس جمهور در البرز، راه‌اندازی اولین دستگاه پزشکی شبیه‌سازی در شمال کشور، تعمیر هواپیماهای مسافربری اروپایی در ایران.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع دوره بین‌المللی (جایزه معلم) با حضور محمد آذین، دبیر اولین دوره بین‌المللی (جایزه معلم) پرداخته شد.

وی گفت: تا ۳۰ آذر ماه مردم میتوانند  معلم‌های خوبی را که می‌شناسند، نامزد جایزه کنند. این معلم‌ها طی چند مرحله داوری و ارزیابی می‌شوند و تعدادی از آنها به مرحله نیمه نهایی راه می‌یابند و سپس از میان آنها یک معلم به نمایندگی از جامعه معلمین به عنوان معلم برتر انتخاب می‌شود.

آذین افزود: جایزه معلم فقط محدود به معلمین مدارس نمی‌شود و هر کسی که کار مربی‌گری می‌کند می‌تواند برای این  جایزه معرفی شود. این جایزه در کشور نمونه مشابهی ندارد جز اینکه یک برنامه‌ای تحت عنوان معلم نمونه از طریق آموزش و پرورش  انجام می‌شود. معلم نمونه یک اتفاق سازمانی و اداری است ولی جایزه معلم یک اتفاق اجتماعی و رسانه‌ایست و گستره جایزه معلم گستره جهان اسلام و معلمین مسلمان در هر جای جهان و همینطور معلمین غیر مسلمان در کشورهای مسلمان می‌توانند در این جایزه شرکت کنند.

وی گفت: در مرحله نامزدی و در مرحله تامین مالی این جایزه مردم مشارکت می‌کنند.

در بخش میز سیاسی و اقتصادی این برنامه به موضوع مشکل خرید مسکن و باحضور نوید پاکنژاد، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پرداخته شد.

وی گفت: بخش مسکن هم بخشی از مجموعه اجزای اقتصادی کشور است و شرایط حوزه مسکن هم از شرایط اقتصادی تاثیرپذیر است. در طول یک دهه گذشته با چالش‌های ارزی و تورم‌های سنگین مواجه بودیم و این مساله بر حوزه مسکن تاثیر شدید گذاشت.

وی افزود: در حوزه مسکن، دو چالش وجود دارد، چالش اول استطاعت مردم است و دومین چالش، کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه است. با توجه به تورم‌ها درامد مردم افزایش نیافت و با توجه به نوسانات ساخت و ساز ، سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش پیدا کرده است.

پاکنژاد گفت: دولت‌ها برنامه‌های ساخت مسکن داشتند ولی خیلی از این برنامه به اجرایی نرسید. ولی کلان‌ترین و بزرگترین برنامه مسکن، مسکن مهر بود، اجرایی هم شد و محاسن و معایب متعددی داشت. نکات مثبت این برنامه این  یود که قیمت زمین را کاهش داد و هزینه های ساخت و ساز مشخص بود و درگیر تورم و گذر زمان نمیشد. به واسطه تورم برای شهروندان خیلی مناسب بود اما از جمله نکات منفی بی‌کیفیت بودن واحدها و تامین خدمات بود که همچنان مشکل دارد.

وی ادامه داد: دولتهای گذشته با سیاست حوزه مسکن قرابت نداشت و دولت فعلی نزدیکی بیشتری با این سیاست دارد و مدل‌هایی دارد اجرا می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که شرایط امروز با آن زمان قابل مقایسه نیست و شرایط کشور، دولت و شرایط اقتصادی امروز مناسب نیست. نکته دیگر به بازار اعتماد کنیم و حرکت‌های طبیعی بازار را در نظر بگیریم.

وی افزود: شرایط اقتصاد کلان اولین و مهمترین پارامتر تاثیرگذار روی حوزه مسکن است اما وزیر مسکن و راه و شهرسازی هم می‌تواند تاثیر بگذارد و برای حل نارسایی‌هایی که در بازار مسکن وجود دارد، راه حلی ایجاد کند.

پاکنژاد ادامه داد: در سال ۹۶ نسبت تسهیلات خرید چیزی حدود ۳۶ درصد بود و در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد. طول دوره انتظار در سال ۹۶ برای کل کشور  ۲۰ سال بوده و این در ۱۴۰۱ به ۳۱.۴ رسیده است و میانگین کلی دهکها است.  آمار و ارقام به ما نشان میدهد اگر قرار است با این مدل پیش برویم، نتیجه‌ای نخواهد داشت و به جای مطلوبی نمیرسیم.

کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: نظام جامع حمایتی در بخش مسکن تعریف کنیم برای تمام دهکها با شرایط مختلف اقتصادی و اجتماعی برنامه‌ای داشته باشیم که در حوزه های مشخص و مختلف چه مسکن استیجاری و ملکی مداخله کنیم و مشکل را برطرف کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه مسکن استیجاری کشور تجربه مناسبی ندارد اینکه دولت با بخش خصوصی شریک شود و بخشی از واحدهایی که در اثر این شراکت در اختیار دارد را به دهک‌های محروم‌تر بدهد تا این بخش مساله‌اش حل شود. این اقدام جزو یکی از ابزارهای مهمی است که دولت‌های مختلف در دنیا تجربه می‌کنند.

وی درباره وضعیت ساخت یک میلیون واحد این دولت گفت: متاسفانه وضعیت ساخت واحدها خیلی مساعد نیست و تا حالا چیزی حدود ۳۰۰ هزار واحد در حال انجام است و اکثریت این واحدها در مرحله اولیه است و خیلی رسیدن به عدد ۱ میلیون خانه امکان پذیر نیست. دولت باید یک برنامه جامع داشته باشد و از بخش خصوصی کمک بگیرد و از عبارات شعاری در حوزه متراژ و نوع سکونت خارج بشوند و حتما به سمت مدل‌های که در دنیا تجربه شده است بروند. و متناسب با سیاست‌های جمعیتی برای خانواده در متراژ های ۳۵ و ۴۰ متری خانه ساخته شود.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها