مشاهده خبر

شنبه 22 مهر 1402

نبود و گرانی تجهیزات؛ مشکلی اصلی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: دوره‌های فنی و حرفه‌ای آموزش محور هستند اما عمده‌ترین مشکلی که در آموزش فنی و حرفه‌ای داریم، تجهیزات و در مرتبه دوم نیروی انسانی است.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن می‌توان به این خبرها اشاره کرد: بهره برداری از چندین پروژه بزرگ در سفر رئیس جمهور به استان فارس، 103 طرح عمرانی و زیرساختی در مناطق عشایری لرستان اجرا شد، افزایش 40درصدی تولید ماشین آلات معدنی، راه سازی و کشاورزی، نصب پل شناور دهستان عناقچه توسط نیروی زمینی ارتش.

در بخش میز فرهنگ و هنر به مستند اولین برخورد با حضور حمیدرضا  حیدری، مستندساز پرداخته شد.

وی گفت: مستند اولن برخورد روایت کننده ماجرایی که سالها مغفول مانده بود و بعد از سالها که این ماجرا فاش شد ما تصمیم گرفتیم این ماجرا را در یک فیلم مستند روایت کنیم.

نادر مهدوی نتیجه یک فضایی است که همان انقلاب اسلامی است. 24 سالش بوده و تحصیلات دانشگاهی نداشته و خیلی شهودی وارد این فضا شده است. از هیچ چیز نمی ترسید و ماموریت های متعددی پیش از عملیات انجام داده است و کار پرریسکی را انجام داده است. این شهید ماحصل مکتب امام خمینی (ره) بود.

حیدری افزود: اتفاقی که در سال 66 افتاد تقریبا کسی از آن خبر نداشت ولی مردم دنیا اخبار نفت کش ارخا را شنیدند چرا که یک اسکورت خبری بزرگی برای نشان دادن قدرت آمریکا در خلیج فارس داشت. امروز هم تمام رسانه های دنیا تمام دولت های واداده عربی همه بر این باور بودند که دیگر وقت صلح و وقت گذشتن از آرمان فلسطین است. ولی اتفاقی افتاد که هیچکس باورش نمی شد و همه را متعجب و شگفت زده کرد.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع محتوای درسی فنی و حرفه ای و با حضور مجتبی انصاری پور، معاون تالیف کتابهای فنی و حرفه ای و کارودانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: برنامه های درسی آموزش های فنی و حرفه ای نیازسنجی آن به بازار کار است. دنیای کار و صنعت مشخص کننده فضای آموزشی فنی و حرفه ای است. هر چقدر صنعت و بازار کار تغییر می کند به طبع نیازمند بروزرسانی کتب درسی است.

ما از اول دهه نود که نیازسنجی شغلی را انجام دادیم و اولین دوره هنرجوها وارد شدند ما تصمیم گرفتیم طبق استانداردهای بین المللی هر پنج سال یکبار بازنگری در کتاب های درسی انجام دهیم و البته در تمام رشته ها به این شکل نیست.

ابراهیم صالحی عمران، رئیس سایق دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مهمان تلفنی این برنامه بود.

صالحی عمران گفت: محتوای آموزش های فنی حرفه ای باید از چند ویژگی برخوردار باشد؛ یکی از عناصر آموزش مهارت است و عناصر دیگری مثل مدرس و تجهیزات و غیرهم در ادامه می آید. مهم تر از محتوا، دوره و رشته مهارت مهم است؛ باید رشته ها را بروزرسانی کرد. محتوای آموزشی شایستگی محور باشد، محتوای آموزشی در محیط های واقعی بازار کار تدریس شود. حضور ذینفعان و حضور کارفرمایان در آموزش بسیار مهم است.

انصاری پور گفت: آموزش های شاخه کار و دانش محتوایشان را از دستگاه متولی میگیرد، دستگاه متولی استانداردهایی را می نویسد که در تالیف کتب درسی این شاخه باید از آن تبعیت کرد. این دستگاه اگر محتوایش را بروزرسانی نکند، آموزش کار و دانش یا باید دست به تالیف مجدد نزند و یا به ناچار کتابهای قبل را چاپ سپاری کند و به دست دانش آموزانش بدهد. دانش آموز کار و دانش اساسا قرار بود در بازار کار آموزش ببیند و قرار نبود به مدرسه بیاید.

وی افزود: آموزش های فنی حرفه ای آموزش محور هستند چون حرفه آموزی را اشاعه می دهد در آموزش فنی و حرفه ای جدید تلاش شده است که رویکرد آموزش ها، شایسته محور باشد دانش و نگرش و مهارتها متناظر با بازار کار باشد. اما عمده ترین مشکلی که در آموزش فنی و حرفه ای داریم، تجهیزات و در مرتبه دوم نیروی انسانی است.

صالحی عمران در ادامه گفت: کار و دانش برای ورود به دانشگاه نیست بلکه برای ورود به بازار کار و اشتغال و خود اشتغالیست. فضای آموزشی حاکم بر این آموزش نباید فضای آماده سازی برای کنکور باشد. سه گروه باید در تالیف و تهیه و تنظیم محتوای آموزشی ناظر باشند که یکی معلمان، کارفرمایان و صاحبان صنعت و کشاورزی و خدمات و مشاغل و متخصصان علمی و نهادهای علم و دانش و پژوهش.

انصاری پور گفت: آموزش های پودمانی برخلاف آموزش های پیوست دار پیمان های مستقل دارد بنابراین طبیعی است که در پودمان 2 هنرآموز درسی را بخواند و در پودمان 3 وجود نداشته باشد . استاد کار به عناون یک ناظر کمک می کند که هنرآموز کار را به نحو احسن انجام بدهد این به حوزه یادگیری بیشتر کمک می کند، هنرآموز مهارت های اصلی را منتقل می کند و استادکار به هنرآموز کمک می کند بی عیب آن را انجام بدهد.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها