برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز شنبه از شبکه افق پخش شد.
در بخش خبرهای خوب کشور در 24 ساعت گذشته به خبرهای امیدبخش اختصاص داشت که از جمله آن میتوان به این خبرها اشاره کرد: بهره برداری از چندین پروژه بزرگ در سفر رئیس جمهور به استان فارس، 103 طرح عمرانی و زیرساختی در مناطق عشایری لرستان اجرا شد، افزایش 40درصدی تولید ماشین آلات معدنی، راه سازی و کشاورزی، نصب پل شناور دهستان عناقچه توسط نیروی زمینی ارتش.
در بخش میز فرهنگ و هنر به مستند اولین برخورد با حضور حمیدرضا حیدری، مستندساز پرداخته شد.
وی گفت: مستند اولن برخورد روایت کننده ماجرایی که سالها مغفول مانده بود و بعد از سالها که این ماجرا فاش شد ما تصمیم گرفتیم این ماجرا را در یک فیلم مستند روایت کنیم.
نادر مهدوی نتیجه یک فضایی است که همان انقلاب اسلامی است. 24 سالش بوده و تحصیلات دانشگاهی نداشته و خیلی شهودی وارد این فضا شده است. از هیچ چیز نمی ترسید و ماموریت های متعددی پیش از عملیات انجام داده است و کار پرریسکی را انجام داده است. این شهید ماحصل مکتب امام خمینی (ره) بود.
حیدری افزود: اتفاقی که در سال 66 افتاد تقریبا کسی از آن خبر نداشت ولی مردم دنیا اخبار نفت کش ارخا را شنیدند چرا که یک اسکورت خبری بزرگی برای نشان دادن قدرت آمریکا در خلیج فارس داشت. امروز هم تمام رسانه های دنیا تمام دولت های واداده عربی همه بر این باور بودند که دیگر وقت صلح و وقت گذشتن از آرمان فلسطین است. ولی اتفاقی افتاد که هیچکس باورش نمی شد و همه را متعجب و شگفت زده کرد.
در بخش بعدی این برنامه به موضوع محتوای درسی فنی و حرفه ای و با حضور مجتبی انصاری پور، معاون تالیف کتابهای فنی و حرفه ای و کارودانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.
وی گفت: برنامه های درسی آموزش های فنی و حرفه ای نیازسنجی آن به بازار کار است. دنیای کار و صنعت مشخص کننده فضای آموزشی فنی و حرفه ای است. هر چقدر صنعت و بازار کار تغییر می کند به طبع نیازمند بروزرسانی کتب درسی است.
ما از اول دهه نود که نیازسنجی شغلی را انجام دادیم و اولین دوره هنرجوها وارد شدند ما تصمیم گرفتیم طبق استانداردهای بین المللی هر پنج سال یکبار بازنگری در کتاب های درسی انجام دهیم و البته در تمام رشته ها به این شکل نیست.
ابراهیم صالحی عمران، رئیس سایق دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مهمان تلفنی این برنامه بود.
صالحی عمران گفت: محتوای آموزش های فنی حرفه ای باید از چند ویژگی برخوردار باشد؛ یکی از عناصر آموزش مهارت است و عناصر دیگری مثل مدرس و تجهیزات و غیرهم در ادامه می آید. مهم تر از محتوا، دوره و رشته مهارت مهم است؛ باید رشته ها را بروزرسانی کرد. محتوای آموزشی شایستگی محور باشد، محتوای آموزشی در محیط های واقعی بازار کار تدریس شود. حضور ذینفعان و حضور کارفرمایان در آموزش بسیار مهم است.
انصاری پور گفت: آموزش های شاخه کار و دانش محتوایشان را از دستگاه متولی میگیرد، دستگاه متولی استانداردهایی را می نویسد که در تالیف کتب درسی این شاخه باید از آن تبعیت کرد. این دستگاه اگر محتوایش را بروزرسانی نکند، آموزش کار و دانش یا باید دست به تالیف مجدد نزند و یا به ناچار کتابهای قبل را چاپ سپاری کند و به دست دانش آموزانش بدهد. دانش آموز کار و دانش اساسا قرار بود در بازار کار آموزش ببیند و قرار نبود به مدرسه بیاید.
وی افزود: آموزش های فنی حرفه ای آموزش محور هستند چون حرفه آموزی را اشاعه می دهد در آموزش فنی و حرفه ای جدید تلاش شده است که رویکرد آموزش ها، شایسته محور باشد دانش و نگرش و مهارتها متناظر با بازار کار باشد. اما عمده ترین مشکلی که در آموزش فنی و حرفه ای داریم، تجهیزات و در مرتبه دوم نیروی انسانی است.
صالحی عمران در ادامه گفت: کار و دانش برای ورود به دانشگاه نیست بلکه برای ورود به بازار کار و اشتغال و خود اشتغالیست. فضای آموزشی حاکم بر این آموزش نباید فضای آماده سازی برای کنکور باشد. سه گروه باید در تالیف و تهیه و تنظیم محتوای آموزشی ناظر باشند که یکی معلمان، کارفرمایان و صاحبان صنعت و کشاورزی و خدمات و مشاغل و متخصصان علمی و نهادهای علم و دانش و پژوهش.
انصاری پور گفت: آموزش های پودمانی برخلاف آموزش های پیوست دار پیمان های مستقل دارد بنابراین طبیعی است که در پودمان 2 هنرآموز درسی را بخواند و در پودمان 3 وجود نداشته باشد . استاد کار به عناون یک ناظر کمک می کند که هنرآموز کار را به نحو احسن انجام بدهد این به حوزه یادگیری بیشتر کمک می کند، هنرآموز مهارت های اصلی را منتقل می کند و استادکار به هنرآموز کمک می کند بی عیب آن را انجام بدهد.