مشاهده خبر

یک شنبه 23 مهر 1402

جهان هکرها چگونه است؟

جهان هکرها برای خود اصول و قاعده و قانون دارد و فرهنگ لغت خاص خودشان را دارند . تقسیم بندی گوناگون دارند. هکرها در واقع برنامه نویسان بسیار زبده و حرفه ای هستند که از این توانایی خود برای هک کردن استفاده می کنند.

1

برنامه 360 درجه با موضوع جهان هکرها روز جمعه از شبکه افق پخش شد.

جهان هکرها برای خود اصول و قاعده و قانون دارد و فرهنگ لغت خاص خودشان را دارند . تقسیم بندی گوناگون دارند. هکرها در واقع برنامه نویسان بسیار زبده و حرفه ای هستند که از این توانایی خود برای هک کردن استفاده می کنند. برنامه نویسی مهم ترین علم جهان فناوری ارتباطی است و بدون این علم هر وسیله ارتباطی مثل لبتاب و موبایل و غیره هیچ فرقی با یک وسیله عادی ندارد.

نخستین هک امنیتی تاریخ در سال 1963 انجام شد. در آن سال تعدادی از دانشجویان دانشگاه (MIT) در قالب یک برنامه تمرینی و به صورت کاملا قانونی توانستند وارد یک کامپیوتر بشوند و اطلاعات آن را بردارند. اولین هک غیرقانونی در سال 1967، انجام شد. در این عملیات غیرقانونی، اعضای یک باشگاه کامپوتری در یک دبیرستانی در حومه شیکاگو توانستند به سیستم های کامپیوتری شرکت (IBM) نفوذ کنند.

واژه هکر برای اولین بار توسط یک روانشناس آمریکایی به نام «فیلیپ زیم باردو» بود که در سال 1980 یک مقاله در مجله روانشناسی نوشت و از این واژه استفاده کرد. همان سال نماینده های کنگره آمریکا 6 لایحه ارائه کردند که بر اساس آنها نفوذ به کامپیوتر و سیستم های دیگر به فهرست جرایم رایانه ای اضافه شد.

اریک ریموند، برنامه نویس و محقق کامپیوتری، سال 1996 کتابی تحت عنوان فرهنگ لغت هکر جدید منتشر کرد که در آن برای اولین بار دسته بندی هکرها انجام شده بود.

دسته اول ، هکرهای کلاه سفید هستند که به صورت رسمی و قانونی فعالیت می کنند و اکثر آنها متخصص امنیت کامپیوتر و شبکه هستند که برای شرکت های مختلف و نیروهای نظامی و امنیتی مثل پلیس سایبری و نیروهای امنیتی و ضدجاسوسی کار می کنند.

یکی از مشتری های اصلی خدمات این هکرها، سازمان های امنیتی هستند، آژانس امنیت ملی آمریکا هر سال تعداد زیادی از این هکرها را استخدام می کند تا مثلا به صورت قانونی وارد اطلاعات شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی بشوند، به صورت قانونی حملات سایبری علیه دشمنان آمریکا انجام دهند .

اکویشن گروپ، یک پروه جاسوسی پیشرفته است که از این هکرها تشکیل شده است و زیر نظر آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا فعالیت می کند. از سوابق این گروه می توان به یکی از مشهورترین بدافزارهای دنیا یعنی بدافزار «استاکس نت» اشاره کرد. این بدافزار با استفاده از نقص امنیتی موجود در سیستم عامل ویندوز به راحتی وارد رایانه های کاربرهای صنعتی می شد و آنها ر آلوده می کرد.

اوایل سال 2019 رسانه های آمریکایی اعلام کردند که این بدافزار مستقیما به دستور باراک اوباما طراحی و ساخته شده ولی چندی بعد ادوارد اسنودن در مصاحبه با نشریه اشپیگل افشا کرد که این بدافزار محصول مشترک آزانس امنیت ملی آمریکا، موساد اسرائیل و ام آی سیکس بریتانیا بوده است و برای نفوذ و تخریب در تاسیسات هسته ای ایران طراحی شده بود.

دسته دوم هکرهای کلاه سیاه هستند که با انگیزه خرابکاری در سیستم ها نفوذ می کنند. بعضی فقط اطلاعات مهم شخص را پاک میکنند، بعضی ها سیستم قربانی را قفل می کنند و باج می گیرند و بعضی هم اطلاعات بانکی قربانی را می دزدند و حساب او را خالی می کنند.

ولادیمیر لوین روسیه ای یکی از معروفترین هکرهای تاریخ است که سال 1994 توانست چند حساب را در بانک «citibank» آمریکا هک کند و بییش از 10 میلیون دلار را به حساب های مختلف انتقال دهد. اما توسط پلیس دستگیر شد و تا سال 2005 زندان بود.

یکی از حملات سایبری گروه هکرهای کلاه سیاه، حمله سایبری سال 2017 بود در این حمله برخی از شرکت های آمریکا و بخشی از آسیا و اروپا و شرکت های نفت و گاز روس نفت مورد حمله قرار گرفتند.

دسته سوم، هکرهای کلاس خاکستری هستند، که مانند کلاس سیاه ها غیرقانونی کار می کنند ولی آسیبی به کسی نمی زنند. انگیزه این دسته از هکرها خیلی متنوع است از افشای فساد بانکی و سیاسی و اخلاقی گرفته تا اعتراض سیاسی و مدنی. اهداف هکرهای کلاه خاکستری، بیشتر جاسوسی و امنیتی و شخصی های مشهور سیاسی هستند و از مشهورترین آنها می شود به جولیان آسانژ یا ادوارد اسنودن اشاره کرد که هدف اصلی آنها از هک کردن، افشاگری سیاسی و امنیتی بود. برخی از این هکرها، هدفشان مالیست.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها