مشاهده خبر

یک شنبه 18 تیر 1402
وارونگی

بیشتر فرماندهان دوره جنگ، دانشجو بودند

فعال اسبق دانشجویی دانشگاه امیر کبیر گفت: اغلب فرماهندهان موفق جنگ دانشجو بودند شهیدان همت، چمران، باکری و زین الدینی و توانستند با نخبگی خیلی از کارها را انجام بدهند.

0

برنامه وارونگی با موضوعات اجتماعی و سیاسی روز سه شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اخبار جعلی این برنامه به اخباری که رسانه‌های بیگانه پوشش داده بودند پرداخته شد. از جمله این اخبار، آمریکا با انتشار یک بیانیه ای بامداد روز چهارشنبه  مدعی شد که ایران تلاش کرده که دو نفتکش نزدیک تنگه هرمز را توقیف کند و به سمت آنها شلیک کرده  است. اما در پی این ادعا یک منبع آگاه دفاعی این موضوع را تکذیب کرده و داستان سرایی آمریکا را بی اساس دانسته است. خبر جعلی دیگر مربوط به خبر حمله راهزنان به اتوبوس حامل مسافران در ریگان در فضای مجازی منتشر شد که فرماندار ریگان قویا این خبر را تکذیب کرد.

 و در بخش شبهه به موضوع شایعه پراکنی رسانه های بیگانه درخصوص عبور نخبگان از جمهوری اسلامی با حضور احمد طاهری، فعال اسبق دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پرداخته شد.

طاهری درباره اتفاق تیر 78 گفت:  روزنامه ای توسط آقای موسوی خوئینی ها به بهانه انتقاد به سیاست های تعدیل گرایانه اقتصادی هاشمی رفسنجانی تاسیس شده بود. این روزنامه از دوره آقای هاشمی شروع شد و بعد از اینکه دولت خاتمی روی کار آمد، این روزنامه، به عنوان پیشانی اصلاحات فعالیت کرد. این روزنامه علیه نظام حرکت کرد و مطالب تندی زد. قوه قضائیه حکمی صادر کرد و یک دادسرا این روزنامه را در 18 تیر 78 بست. تمام این روند هماهنگ شده بود و یک سناریوی از پیش تعیین شده بود تا اتفاق تیر 78 را رقم بزند.

ابراهیم متولیان، رئیس اسبق بسیج دانشگاه تهران، مهمان تلفنی برنامه در این باره گفت: این اتفاق، اولین اتفاق جنبش دانشجویی بعد از انقلاب اسلامی بود که با تنش همراه شد و هدایت سیاسیون بیرون مساله را پیچیده کرد.

وی درباره مقوله حاکمیت با نخبگان زاویه دارند و بالعکس، گفت: جنبش دانشجویی ما بعد از تیر 78 متوجه شد که وقتی طعمه افرادی می شود که می خواهند از او سوء استفاده کنند، راهش را از آنها جدا کرد.  اتفاقا جنبش دانشجویی بعد از تیر 78 به سیاسیون راه نداد که مصالحشان را در دانشگاه اجرا کنند.  جامعه نخبگی خیلی واقعبینانه با نظام رفتار می کند اساتید و دانشجویان این دوره هم می فهمند که نباید طعمه سیاسیون شود.

فعال اسبق دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره نسبت جمهوری اسلامی با نخبگان گفت: اساس جمهوری اسلامی یک نخبگی است، شخص امام خمینی (ره) بزرگ نخبه ها بود که توانست بعد از 1400 سال یک حکومت الهی از زمان خانه نشینی امام علی و بعد از شهادت امیرالمونین را تشکیل بدهد و اولین انقلاب را شکل بدهند.

اغلب فرماهندهان موفق جنگ دانشجو بودند شهیدان همت، چمران، باکری و زین الدینی و توانستند با نخبگی خیلی از کارها را انجام بدهند. اگر این نخبگی ها نبود بعد از 45 سال تحریم های سنگین و توطئه هزاران بار این حکومت فروپاشیده می شد.

متولیان در این باره گفت: دفاع مقدس که اوج بحران کشور بود واقعا با جامعه نخبگی اداره شد. در زمان 18 تیر 78 تلاش کردند که جامعه نخبگان را با نظام دچار زاویه کنند اما این جامعه به خوبی توانست خودش را کنار بکشد.

مسعود رضایی کارشناسی سیاسی در گفت و گوی تلفنی درباره نقش مقام معظم رهبری در ساماندهی و آرام کردن فضای ملتهب پس از وقایع 18 تیر گفت: اواخر ماجرا بود که جمعی از دانشجویانی که در کوی دانشگاه مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و ایشان خیلی پدرانه گفتند که قلب من جریحه دار شد از این ماجرا و آن را محکوم کردند در عین حال که دانشجویان را توصیه می کردند به آگاهی و هوشیاری سیاسی در مقابل توطئه های که برای ما چیده اند.

 

وی افزود: آنهایی که امروز ادعا می کنند جامعه نخبگانی از نظام فاصله گرفته باید پاسخ دهند کشور چگونه به دستاوردهای مختلف در زمینه های علمی، پزشکی، هسته ای و ... دست پیدا کرده است؟

 

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها