مشاهده خبر

دو شنبه 29 خرداد 1402

برنامه دولت سازندگی برای نابودی نهادهای انقلابی!

عضو شورای عالی جهادسازندگی گفت: جریان که خود را انجمن عقلایی می نامید، تلاش می کرد که نهادهای انقلابی را منحل کند و مردمی که کار جهادی می کردند را کارمند دولت و حقوق بگیر بکنند.

0

 

برنامه فرامن روز شنبه با اشاره به اخبار خوب در سراسر و پرداختن به مساله انحلال جهادسازندگی روی آنتن شبکه افق نشست.

در بخش نخست برنامه، به آخرین اخبار خوب که در رسانه های کشور منتشر شده بود، پرداخته شد. از جمله این اخبار می توان به بهره برداری از نیروگاه برق فومنات در گیلان، تولید الکل از ضایعات کشاورزی توسط یک شرکت دانش بنیان، جمع آوری 900 مدرسه کانکسی در کشور تا پایان سال و فروش چهار میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان همدانی اشاره کرد.

در بخش گفت و گوی برنامه هانی ایران منش، عضو شورای عالی جهادسازندگی مهمان برنامه بود و توضیحاتی درباره علل انحلال جهادسازندگی و جان گرفتن دوباره آن صحبت کرد.

وی درباره روایتهای شکل گیری جهاد گفت: یکی از روایت مهم درباره حرکت جهاد این است که پیچیده ترین مسائل کشور که ریشه های تکنولوژی ها و فناوری های برتر داشت، به دست جهاد حل شد. ما وقتی توسط آلمان و آمریکا تحریم گندم شدیم و بعد جهاد گندم و جهاد درو را رقم زدیم، مساله مهمی که ایجاد شد این بود که این حجم از گندم را چگونه باید ذخیره کرد. سیلو سازی یک فناوری بود که فقط در اختیار آلمان و آمریکا بود، بنابراین سیلو سازی کار جهاد بود. نیشکر و بحران شکر را جهاد حل کرد ، فولاد را جهاد بازسازی کرد پل های معلق که رکوردهای جهانی داشت، جهاد آن را جا به جا کرد پشتیبانی جنگ با جهاد بود.

وی درباره علل انحلال جهادسازندگی گفت: در این باره سه نظریه وجود دارد، نظریه قهری که معتقد است به طور طبیعی انقلاب ها به سمت دیوان سالاری بروکراسی دولت حرکت می کنند. نظریه دوم جریانی بود  که خود را انجمن عقلایی می نامید، تلاش می کرد که نهادهای انقلابی را منحل کند و مردمی که کار جهادی می کردند را کارمند دولت و حقوق بگیر بکنند.

اما دیدگاه سوم هر دو نظریه را درست می داند و معتقد است که  خیلی از اشتباهات درونی و راهبردهای درونی هم بر انحلال آن بی تاثیر نبود. بنابراین آرام آرام ویژگی های منحصر به فرد جهاد تضعیف شد و دچار انحراف شد و ماهیت انقلابی خود را از دست داد.

وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم بگوییم چه کسانی در این انحلال موثر بودند همانطور که در تاریخ ثبت شده است؛ آقای هاشمی رفسنجانی و تیم او آقای حسن روحانی و تیم پیرامونش و آقای نوبخت و کارگزارانش این ها نقش بسیار تعیین کننده در این دیدگاه را داشتند که نهاد های انقلابی را باید از بین ببریم یا با نهادهای رسمی حاکمیت ترکیب بکنیم.

ایران منش با اشاره به تلاش های انجام شده برای احیای جهاد گفت: تلاش های زیادی برای احیای جهادسازندگی ایجاد شد از دهه هفتاد یعنی همان سال 79 که انحلال آن رسما اعلام شد، نهادهایی مانند بسیج سازندگی و کمیته امداد و غیرهم تشکیل شد که همگی به دنبال احیای ان بودند.

اخیرا در اسفند ماه سال گذشته در دیدار با رهبری، رهبر اعلام کردند که جهاد باید احیا شود اما باید جهاد 1401-1402 را بسازیم یعنی براساس اقتضاءات زمانه فعالیت کند. این اقتضاءات این است که صحنه دیگر تغییر کرده است

مسائل و آسیب های اجتماعی شکل و رنگ و بوی دیگری گرفته است و کنشگران متعدد شده اند. بنابراین باید

 

شورایی شکل بگیرد تا تعاملات بین این نهادها و سازمان ها سامان ببخشد. این سازمان ها و نهادها فقط 5 درصد از ظرفیت ها ست رهبر معتقد است که 95 درصد از ظرفیت ها هنوز به میدان نیامده است. توان بسیار عظیمی در جوانان زنان معلمان و غیره وجود دارد که میتوانند در جریان محرومیت زدایی وارد میدان شوند.

در بخش گفت و گوی هنری فرهنگی، لیلا نظری گیلانده نویسنده کتاب «حاج جلال» مهمان برنامه بود و درباره شخصیت این رزمنده انقلاب صحبت کرد.

نویسنده کتاب درباره علت تسریع در نگارش این زندگینامه گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی بعد از اولین مصاحبه من با حاج جلال حاج بابایی به دیدارشان رفته بود و در دیدار 3 ساعته که با این رزمنده داشت، تاکید کرده بود که کتاب این شخصیت باید نوشته شود و حتما در در نگارش آن تسریع شود. اما متاسفانه بعد از سه ماه ایشئن به شهادت رسیدند.

وی در ادامه افزود: این کتاب بعد از حدود چهار سال به چاپ رسید. این کتاب افتخار کسب جایزه بخش نگاه دیگر جایزه جلال ال احمد را داشت و کتاب برگزیده دفاع مقدس همدان و کتاب ماه لبنان شده است. این کتاب به سه زبان عربی، انگلیسی و ارمنی ترجمه شده است و بازخوردهای خیلی خوبی از خوانندگان غیر ایرانی داشت.

نظری گیلانده درباره شخصیت حاج جلال حاج بابایی گفت: شخصیت عاری از کذب و دروغ است که تنها سرمایه اش خانواده، تنها همدم همسرش، تنها دلهره و نگرانی اش امنیت کشور و تنها هدفش خدمت به نظام اسلامی است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها