مشاهده خبر

چهار شنبه 16 خرداد 1403

وقتی مردم پای نظام جمهوری اسلامی هستند

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» چهارشنبه شب 16 خردادماه با عنوان حضور مردم؛ سرمایه ملی جمهوری اسلامی روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، دکتر شهریار زرشناس عضو هیات علمی دانشگاه به عنوان مهمان حضور داشت؛ او در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا اظهار کرد: گروه‌هایی از جامعه ایران در حالت عادی و در فضای رسانه‌ای کشور که در اختیار جریان‌های نولیبرالی است، دیده نمی‌شوند؛ به گمان من حتی نظام دانشگاهی ما هم به خاطر اینکه عینک متاثر از نولیبرالی و پوزیتیویستی بر چشم دارد، این بخش از جامعه را نمی‌بیند.

زرشناس افزود: این انسان ایرانی در بزنگاه‌های تاریخی خود را نشان می‌دهد و پدیدار می‌شود و انقلاب اسلامی این فرصت را به او داد که از انسان در خود، به انسان برای خود تبدیل شود.

انسان ایرانی مثالی و اعماقی در ادبیات معاصر ایران سانسور شده است

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: انسان ایرانی مثالی و اعماق، در ادبیات معاصر ما دیده نمی‌شود در حالیکه در آثار کهن حتی پیش از اسلام وجود داشت؛ این انسان دارای سه ویژگی عدالت، پارسایی و معنویت است؛ فرّ ایزدی بعد از اسلام در واژه ولایت در ادبیات ایرانی وجود داشته و در حاکیمت هم دیده می‌شود.

سیاستمداران همراه با مردم آنها را به صحنه می‌آورند

او ادامه داد: زمانی انسان ایرانی میلیونی به صحنه می‌آید و عالم را متعجب می‌کند که سیاستمداران هم با آنها همراه بوده‌اند و رابطه عاطفی برقرار کرده‌اند، در واقع هر گاه رشته قرب به ولایت فعال شده، این انسان ایرانی هم به صحنه آمده است.

آنهایی که ایرانیان در صحنه را نمی‌بینند از روی غرض حرف می‌زنند

زرشناس خاطرنشان کرد: وقتی غرض وارد شد، فضیلت خارج می‌شود، بخشی افراد با غرض‌ورزی ایدئولوژیک یا سیاسی، نمی‌خواهند بپذیرند که مردم ایران در صحنه هستند، حداقل این بخش از مردم را نمی‌بینند.

این محقق علوم اجتماعی گفت: مدرنیته به حوزه‌های تمدنی خود وارد شده و جوامع دچار بحران شده‌اند، جایی که غرب تمام و وارد دوره تمدنی یعنی انجماد شده است و در این شرایط علوم انسانی اومانیستی به دنبال بحران‌زدایی است.

فاصله مسئولان و مردم به خاطر رویکرد بروکراتیک - تکنوکراتیک بعد از دهه 60 است

او با بیان اینکه از اواخر دهه 60 مدیران ما رویکرد تکنوکراتیک داشتند خاطرنشان کرد: در واقع به جای ساده‌زیستی، پاکدستی و مردمی بودن، اشرافی‌منشی، تکبر و مردم‌گریزی را در دستور کار قرار دادند.

او تصریح کرد: مدیریت تکنوکراتیک، به جای مدیریت انقلابی با روحیه پُرکاری نشست، اتفاقی دردناک که طبیعی است به این ترتیب ارتباط مسئولان با مردم اعماق جامعه از دست می‌رود؛ این نوع مدیریت بروکراتیک - تکنوکراتیک وقتی تئوریزه شده و به الگوی اجرایی در اقتصاد، توسعه و آموزش و پرورش تبدیل می‌شود، فاصله بین حاکمیت و مردم هم بیشتر خواهد شد.

تغییر الگوی مدیریتی دولت سیزدهم باید در ایران هژمونیک شود تا تداوم یابد

زرشناس با بیان اینکه حفظ این حال و هوا به این است که باید هژمونیک شود گفت: مشکل این است که تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ما مسئله دیگری را هژمونیک می‌کنند، این حال و هوا پس زده می‌شود بنابراین باید در الگوهای مدیریتی کشور تجدیدنظر کنیم چه اینکه بخشی از این تغییر در دولت سیزدهم مشاهده شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر شهدای خدمت، بازخورد مردم به تغییرات مدیریتی است ولی پایداری این وضعیت به آن است که نسخه‌ها و الگوها هم تغییر کنند.

به دنبال اختراع دوباره چرخ نیستیم ولی دنباله‌روی از علوم انسانی غربی اشتباه است

او خاطرنشان کرد: ترکیب و تعامل میان نخبگان فکری جامعه و دولت، می‌تواند نسخه‌ها و الگوهای جدید مدیریتی را به وجود آورد نه اینکه حلقه‌های کارشناسی تکنوکرات داشته باشیم که هر آنچه دنیای غرب بگوید را قبول داشته و اجرا کنند.

زرشناس با بیان اینکه بحث اختراع دوباره چرخ نیست گفت: ما باید متوجه شویم دانشگاه‌های غربی و کلیت علوم انسانی در سطح جهانی جهت‌دار است، علم اقتصاد مدرن از لحظه تولد در متن سرمایه‌داری شکل گرفته و به همین ترتیب جلو آمده است.

نیازی نیست اقتصاد را از نو بنویسیم

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: اسیر بودن ما در اقتصاد شبه مدرن و عدم توازن ساختاری، ره آورد نظام سلطه غرب برای ماست البته نه فقط برای ایران بلکه برای کشورهای مختلف از هند تا آرژانتین؛ این مسیر ما را به توزیع عادلانه ثروت نمی‌رساند.

او ادامه داد: لازم نیست اقتصاد را از اول بنویسیم ولی باید بدانیم نسخه‌های اقتصادی مختلفی وجود دارد که در مقابل اقتصاد سرمایه‌داری ایستاده و توانسته‌اند به اقتصادهای توانمند تبدیل شوند.

موشک‌های ایرانی عامل اقتدار ایرانیان هستند

زرشناس با بیان اینکه اگر سیستم موشکی ایران نباشد، لحظه‌ای نمی‌توانیم به عنوان یک ایرانی مقتدر زندگی کنیم عنوان کرد: همین توانمندی است که همه دنیا را متعجب می‌کند و نمونه بارز آن در عملیات وعده صادق رقم خورد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: در حوزه دفاعی، از نسخه‌های معمول غربی و شرقی استفاده نکردیم بلکه الگوهایی را که ملت‌های استقلال‌طلب به کار گرفته بودند را بومی‌سازی کرده و به موفقیت رسیدیم.

رئیس جمهور ایده‌آل باید به «عدالت» و «توانمندی ملی» اعتقاد داشته باشد

او تاکید کرد: رئیس جمهور ایده‌آل، آن است که سنت ساده‌زیستی، پرکاری و مردمی‌بودن را دنبال کند، همان رویه‌ای که در شخص شهید رئیسی دیدیم.

زرشناس گفت: نباید دنبال مدیران تکنوکرات یا افرادی باشیم که دغدغه‌هایی غیر از این نوع رویه را داشته باشند، رئیس جمهوری ایده‌آل است که برای حل همه مشکلات برنامه داشته باشد و دقیقا بگوید در هر عرصه‌ای می‌خواهد چه کار کند، مدیری که عدالت و توانمندی ملی برایش اهمیت دارد و روحیه جهادی دارد.

سطح رفاه پایین‌تر ما به خاطر غارتگری غربی‌هاست

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه سطح رفاه پایین‌تر ما نسبت به جوامع غربی به خاطر این است که همان غربی‌ها در حال غارت ما هستند عنوان کرد: استقلال و مرزبندی از روی اقتدار با نظام جهانی، پیش شرط هر نوع پیشرفت است البته بعد از مستقل شدن باید همه ظرفیت‌های داخلی را فعال کرده، الگوهای درست را به کار گرفت و توانمندی ایجاد کرد.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها