مشاهده خبر

یک شنبه 30 اردیبهشت 1403

سرمایه اجتماعی در ایران و میزان مشارکت در انتخابات مجلس

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب 29 اردیبهشت ماه با موضوع اعتماد به پارلمان در ایران و جهان و با حضور دکتر محسن ردادی، عضو هیات علمی دانشگاه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

این استاد دانشگاه در بخش نخست برنامه با بیان اینکه اتفاقی عمومی طی 30 سال گذشته در سراسر جهان رخ داده، اینکه سرمایه اجتماعی در همه کشورها کمتر شده است اظهار کرد: آنچه در ایران شاهد هستیم، خارج از این چارچوب نیست و البته دلایل زیادی هم دارد که شامل عوامل داخلی و خارجی است.

او افزود: انتشار اخبار، تغییر گروه‌های مرجع، ارتقاء سطح سواد عمومی و جوانی جمعیت، از جمله دلایل کاهش سرمایه اجتماعی هستند البته این به معنای طبیعی بودن این حالت نیست.

نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید در کاهش سرمایه اجتماعی

ردادی خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جدید موجب شده‌اند اطلاعاتی از پارلمان‌های اروپایی به بیرون درز کند که پیش از این مجال ظهور و بروز نداشتند، همین مسئله موجب آگاهی بیشتر مردم و به تبع، اعتراض بیشتر آنها شده است.

این استاد دانشگاه گفت: این به معنای تسلیم شدن در برابر اتفاقات نیست، بلکه باید به نمایندگان گوشزد کرد رفتار و عملکردشان را ارتقا دهند و از شبکه‌های اجتماعی برای تعامل بیشتر با مردم بهره بگیرند.

مردم ایران چقدر به مجلس اعتماد دارند؟

او با بیان اینکه بر اساس آخرین نظرسنجی موسسه WVS در سال 2022، حدود 19 درصد مردم ایران به مجلس خیلی اعتماد داشته‌اند عنوان کرد: 43 درصد اعتماد زیادی داشته‌اند، 14 درصد پاسخ «نه چندان» داده‌اند و 11 درصد هم گفته‌اند اصلا اعتمادی ندارند؛ بر این اساس 60 درصد مردم ایران زیاد و خیلی زیاد به مجلس شورای اسلامی اعتماد داشته‌اند.

رابطه بین دموکراسی و اعتماد عمومی به پارلمان در کشورهای مختلف

ردادی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که در کشورهای دموکرات و نودموکرات، افت اعتماد به پارلمان بیداد می‌کند، در واقع آنها با شور و نشاط به سمت دموکراسی رفته‌اند ولی بیشترشان سرخورده شدند.

این استاد دانشگاه گفت: در کشوری مانند هلند که دارای شاخص‌های بالا در زمینه دموکراسی است، تنها 27 درصد مردم به پارلمان اعتماد دارند.

حقیقتی که شبکه‌های اجتماعی به شما نمی‌گویند

او ادامه داد: معمولا اساتید علوم اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی به مردم نمی‌گویند کشورهایی مثل آمریکا، ژاپن و هلند، با سقوط شدید سرمایه اجتماعی رو به رو هستند و سیاست‌های آنها سبب کاهش اعتماد مردم به دولتمردان شده است، به عکس روی انتخابات آزاد، آزادی بیان، پاسخگویی سیاستمداران و مسائلی مانند اینها مانور داده می‌شود، البته اینها حرف‌های اشتباهی نیست ولی همه حقیقت هم نیست.

چرا مردم غرب به پوپولیسم روی آورده‌اند؟

ردادی افزود: اسکاتلند و آلمان با تغییرات اساسی در اداره پارلمان، درصدد برآمده‌اند میزان کارآیی و رضایت مردم را افزایش دهند ولی در عموم کشورهای دموکرات، مردم معتقدند پارلمان‌ها کارآیی لازم را نداشته و قدرت مقاومت در مقابل صاحبان قدرت و ثروت را ندارند، به عبارتی پارلمان‌ها کارگزار قدرتمندان و ثروتمندان شده‌اند.

چرا میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس زیر 50 درصد است؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اعتماد به پارلمان نباید با میزان مشارکت در انتخابات سنجیده شود، چون رابطه مستقیمی بین آنها برقرار نیست خاطرنشان کرد: طی دوره‌های مختلف، میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس با فراز و فرودهایی همراه بوده؛ سال‌هایی را داشته‌ایم که نرخ مشارکت به زیر 50 درصد رسیده ولی دوباره بازیابی شده است، بنابراین دوره اخیر هم پایان ماجرا نیست چون مردم گاهی می‌خواهند با عدم مشارکت خود پیامی را به حاکمیت بدهند.

دلایل گرانی یکباره قیمت بنزین در دولت روحانی؛ یک تصور اشتباه از سرمایه اجتماعی

او گفت: برخی گمان می‌کنند سقوط سرمایه اجتماعی در ایران که مشابه دیگر نقاط جهان است امری طبیعی خواهد بود که برداشتی نادرست است، بعضی هم درصدد هستند در این زمینه اغراق کنند و بگویند همه چیز از دست رفته است؛ بسیاری از کارشناسان و اساتید حوزه اجتماعی که در دانشگاه هم مشغول فعالیت هستند همین نگاه را به مسئولان انتقال می‌دهند.

ردادی تصریح کرد: خیلی از مواقع، این پیام اشتباه توسط مسئولان دریافت هم می‌شود! دولت روحانی روی کار بود و در مسیر تفکر خودش فعالیت می‌کرد ولی پیامی که منتقل شده بود از دست رفتن سرمایه اجتماعی بود و مطابق همین دریافت، تصمیم گرفته شد که بنزین بدون اطلاع دادن به مردم گران شود و شد آنچه که نباید میشد.

دولت‌هایی که به مردم اعتماد کامل ندارند

این کارشناس حوزه اجتماع گفت: دولت‌های دهم تاکنون، آن اعتمادی که باید را به مردم ندارند، همان اعتمادی که امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به مردم داشته و دارند، البته منظور مجموعه‌ی بدنه دولت است.

او با تاکید بر اینکه دولتی که به مردم اعتماد داشته باشد، می‌تواند در بحث سیاستگذاری و اجرا از آنها کمک بگیرد عنوان کرد: هر چه تعداد آرای مردم بیشتر باشد، کیفیت نمایندگان و تصمیم‌های آنها هم بالاتر می‌رود.

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها