مشاهده خبر

یک شنبه 2 اردیبهشت 1403

اسرائیلی‌های ضد صهیونیست و افزایش مشروعیت جهانی ایران

برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شنبه شب یکم اردیبهشت ماه با موضوع بررسی فضای تحلیل رسانه ای عملیات تنبیهی وعده صادق و با حضور دکتر محمد حسین ساعی روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، دکتر محمد حسین ساعی، عضو هیات علمی دانشگاه، به عنوان کارشناس حضور داشت؛ او در گفت‌وگو با محمدرضا باقری مجری جهان آرا اظهار کرد: عملیات‌های نظامی همواره با نوعی از عملیات روانی همراه هستند چون اساسا عملیات نظامی صورت می‌گیرد تا اراده‌ای را بر طرف مقابل تحمیل کرده و موضوعی را تغییر دهد بنابراین اگر کار رسانه‌ای بتواند بر این تغییر رفتار اثرگذار باشد، هم راستا با رخدادهای نظامی انجام می‌شوند.

او افزود: نمونه بارز این مسئله در تاریخ، اقدام ناپلئون پس از فتح مصر و در هنگامه اعتراضات مردمی است؛ فرمانده ارشد ناپلئون در مصر اعلام می‌کند مسلمان شده و همچنین نخستین نشریه عرب زبان را در قاهره منتشر می‌کند؛ عملیاتی روانی که موجب فروکش کردن اعتراضات شد.

شکستن هیمنه رسانه‌ای اسرائیل دستاورد جنگ غزه است

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه جنگ غزه بسیار تلخ و تاسف‌بار است ولی یکی از برکات خون شهدا، شکسته شدن امپراطوری رسانه‌ای صهیونیست‌هاست خاطرنشان کرد: مقامات صهیونیست نتوانستند حتی وضعیت روحی و اجتماعی را در داخل اراضی اشغالی حفظ کنند به خصوص 12 روزی که بیم حمله ایران می‌رفت و مردم همواره نگران پاسخ جمهوری اسلامی بودند.

آزادی بیان یا عدم کنترل رسانه در شرایط بحران؟

ساعی افزود: پروتکل‌های عجیبی در رژیم صهیونیستی برای کار رسانه‌ای وجود دارد تا ضعف‌هایشان را مدیریت کرده و امپراطوری بزرگ رسانه‌ای برای خود به وجود بیاورند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آمریکا هم هر سال شاهد تیراندازی و قتل عام در مدارس داریم ولی آنچه در رسانه‌هایشان منتشر می‌شود دختری است که برای همکلاسی‌هایش گریه می‌کند گفت: این نوع عملیات رسانه‌ای باید مورد توجه قرار بگیرد ولی گاهی بحث‌هایی در مورد آزادی بیان زده می‌شود که حتی خود غربی‌ها هم چندان به آن اعتقاد ندارند.

چطور می‌توان عملیات روانی اسرائیل را خنثی کرد؟

او تصریح کرد: رسانه بر بستری عمل می‌کند که مثل امور فیزیکی، نیازمند یک هسته بحرانی است، و حالا به نظر می‌رسد رسانه‌های صهیونیستی در زمینه این جسم بحرانی دچار خلأ هستند.

ساعی ادامه داد: به این ترتیب عملیات روانی اسرائیلی‌ها باید مبتنی بر ترساندن مردم ایران از یک حمله احتمالی باشد ولی زمانی که اعتماد به نفس جدی بر مردم حاکم باشد و آنها به نیروهای مسلح مطمئن باشند، عملیات روانی دشمن بی تاثیر خواهد بود.

بعثی‌ها هم آمده بودند که بمانند؛ صهیونیست‌ها هم...

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: صهیونیست‌ها و ساکنان اراضی اشغالی از ابتدا گمان نمی‌کردند روزی در چنین موقعیتی قرار بگیرند که مجبور شوند این سرزمین را ترک کنند، با قرار گرفتن در چنین موقعیتی دچار اشتباه در تحلیل شده و بخشی از این اشتباهات در سیستم رسانه‌ای هم بروز می‌کند.

او گفت: این جمله که 99 درصد پرتابه‌ها را رهگیری کردیم، قبل از انجام عملیات وعده صادق طراحی شده بود تا هر اتفاقی افتاد، آن را اعلام کنند.

آیا به دوره پست صهیونیسم رسیده‌ایم؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بزرگ‌ترین خطر برای موجودیت اسرائیل، شخص نیتانیاهوست عنوان کرد: حتی صهیونیست‌های دو آتشه هم معتقدند این روند موجب فروپاشی از درون می‌شود.

او ادامه داد: نژادپرستی نه بین عرب‌های 1948 با مهاجران، بلکه بین مهاجریان یهودی هم جریان دارد و شکاف طبقاتی بین یهودیان هم به صورت سیستماتیک وجود دارد.

حمله ایران به محافظت شده‌ترین نقطه زمین

ساعی تصریح کرد: گفته می‌شد نواتیم محافظت شده‌ترین نقطه زمین است و حتی در آمریکا هم چنین سیستم دفاع موشکی مستقر نیست؛ ولی آنها تاکنون با چنین حمله‌ای که ایران انجام داد مواجه نشده بودند.

این کارشناس رسانه افزود: برخی معتقدند اگر کشورهایی که از نظر نظامی قوی هستند به اسرائیل حمله می‌کردند،نمی توانستند به اندازه ایران موفق باشند؛ شنیده شده بزرگی عملیات و نحوه اجرای آن برای جو بایدن هم شوک‌آور بوده است.

این ارتش در روز بحران دستپاچه است!

او به دستپاچگی رژیم صهیونیستی اشاره و اظهار کرد: این مسئله مربوط به الان نیست و از هفتم اکتبر شروع شد چه اینکه گفته شده بسیاری از کشته‌های صهیونیست‌ها در آن روز، توسط بالگردهای ارتش اسرائیل هدف گرفته شده‌اند.

ساعی گفت: این‌ها نشان می‌دهد ارتش صهیونیستی با همه آموزش‌هایی که دیده، در روز بحران نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد.

وعده صادق؛ حمله‌ای آشکار و مشروع نزد افکار عمومی جهان

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: عملیات وعده صادق غافلگیرانه نبود، از روزها قبل گفته شده بود و حتی وقتی پهپادها به پرواز درآمدند همه دنیا فهمید که حمله شروع شده و در عین حال مشروعیت ایران نزد افکار عمومی جهان بیش از اسرائیل بود.

او ادامه داد: با همه هجمه رسانه‌ای غرب، باز هم نتوانستند در سازمان ملل، بیانیه‌ای رسمی در محکومیت ایران صادر کنند؛ این مشروعیت برای ایران حاصل خون شهدای مقاومت است ضمن اینکه تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی هم بسیار تاثیرگذار بود.

پافشاری روی آرمان‌های انقلابی مشروعیت جهانی ایران را تقویت می‌کند

ساعی اضافه کرد: حمایت و مشروعیت ایران در منطقه، طی 20 سال گذشته بی سابقه است؛ این محبوبیت به خاطر نگاه آرمانی و انقلابی ماست؛ برای حفظ این مشروعیت و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی، باید روی همین موضع پافشاری کنیم.

آزادی بیان رسانه‌ها تا کجا معنا دارد؟

این استاد دانشگاه گفت: وضعیت رسانه‌ای ایران نیازمند بازسازی ساختاری است تا از منظر جریان‌های آفندی و پدافندی، اشکالات جدی خود را برطرف کنیم.

به عقیده ساعی، ایجاد جو ناامنی روانی در جامعه ایران، راهبرد رسانه‌های غربی و صهیونیستی است ولی به خاطر تصور عجیب و غریب از آزادی بیان در داخل، هنوز به درک صحیحی از این تهاجم نرسیده‌ایم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها