مشاهده خبر

چهار شنبه 16 اسفند 1402

رهبران ضد استعماری جهان در «رهبران استقلال»/ مسیر آزادی کم هزینه نیست

مجموعه مستند «رهبران استقلال» با روایتی از رهبران بزرگ ضد استعماری جهان و مبارزه‌های آنها برای استقلال‌طلبی به روی آنتن افق می‌رود.

0

به گزارش روابط عمومی شبکه افق، وحید فرجی، تهیه کننده و کارگردان مستند «رهبران استقلال» درباره این مستند، بیان کرد: همانطور که از اسم مستند مشخص است پیرامون رهبران استقلال است که در قرن بیستم کشورهای خودشان را از استعمار نجات دادند. بخش قابل توجهی از این برنامه بر می‌گردد به زندگی این افراد که عموما از دوران کودکی و نوجوانی که تحت تاثیر شرایط محیطی به سمت مسائل سیاسی-اجتماعی سوق پیدا کردند.

وی ادامه داد: بخشی از این مستند به ریشه‌های استعمار در آن کشورها و بخش قابل توجهی هم به فعالیت و شخصیت خانوادگی و فکری آن افراد می‌پردازد که چه شد در مسیر آزادی کشورشان قدم گذاشتند.

فرجی اضافه کرد: بنده در حوزه سیاسی و روابط بین‌الملل کارهایی بسیار زیادی انجام دادم و این موضوع همیشه برای من جذاب بود. در ۱۰ سال گذشته موضوعاتی در حوزه بین الملل انجام دادم و نظرم درباره موضوعاتی درباره تاریخ استعمار در دویست سال اخیر و تلاش ملت‌ها برای آزادی خودشان جلب شد و به همین منظور تصمیم گرفتم یک مجموعه اثری که مثل یک سریال بتواند این فعالیت‌ها را نشان دهد، بسازم.

وی افزود: من معتقد بودم مخاطب ایرانی در سنین مختلف و به خصوص قشر جوان می‌توانند این افراد را الگوی مسیر حرکتی خودشان قرار بدهند. مضاف بر اینکه ما در کشور خودمان با یک چنین جریانی در یک صده اخیر مواجه بودیم. از زمان انقلاب مشروطه تا الان این فعالیت‌ها برای ما پر رنگ‌تر بوده و فکر می‌کنم وقتی جامعه ما نمونه مشابه خارجی را ببیند، همسانی جریان‌های آزادی‌خواهانه را با قرابت ملت‌ها می‌فهمند.

تهیه کننده مستند «رهبران استقلال» با اشاره به تقارن فرهنگ استقلال طلبی ایرانیان با این کشورها، بیان کرد: برای مخاطب ایرانی این موضوعات وقتی به شکل مجموعه در می‌آید از اساس موضوع جالبی است. ما چندان به زوایای مختلف و پنهان هر شخصیت نپرداختیم. مثلا اینکه بخش قابل توجهی از کشورهای اروپایی که ما آن‌ها را به عنوان جهان اول می‌شناسیم، در استعمار و برده کشی ملت‌ها نقش درجه یک داشتند.

وی ادامه داد: این مجموعه مستند به مخاطب کمک می‌کند تا این فهم را ایجاد کند که فقط ما نیستیم که در مسیر استقلال خواهی و آزادی کشورمان تحت فشار و جنگ از جانب قدرت‌های غربی هستیم. 

فرجی افزود: بسیاری از کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و آسیایی همین مسیر ما را طی کردند و قطعا از طرف قدرت‌های غربی با فشار و ضربات محکم روبرو شدند و بهای سنگینی را برای استقلال خودشان در مقابله با کشورهای غربی پرداختند.

تهیه کننده مستند «رهبران استقلال» گفت: این مجموعه مستند در مجموع به مخاطب این را توصیف می‌کند که مسیر استقلال و آزادی کم هزینه نیست. کشورهایی که چندین صده و دهه یک کشور را غارت می‌کردند، به راحتی دست از استعمار و غارت بر نمی‌دارند. وقایع ۲۸ مرداد ۱۳۳۳ یا وقوع جنگ تحمیلی فقط برای ایرانیان نیست بلکه این قبیل مشکلات، در کشورهای آزادی خواه رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: این مجموعه مستند یک مستند سریالی با شکل کلاسیک بر مبنای آرشیو، عکس و اسناد است. ما سعی کردیم با روایت‌های جذاب و تصاویر جدیدتر شکل مستند را بهبود بخشیم. علاوه بر این سعی کردیم در قصه‌گویی و روایت فضای دراماتیک و داستانی پر رنگ باشد. ما به دنبال این بودیم تا با جذابیت در عنصر داستان، بیننده را با خودمان همراه کنیم.

فرجی با اشاره به اسناد استفاده شده در این مجموعه مستند، اذعان داشت: ما دسترسی به خیلی از اسناد محرمانه یا بایگانی و آرشیو خاص نداریم؛ اما آن‌چه که به صورت آشکار و عمومی هم وجود دارد چیز کمی نیست؛ یعنی اگر تیم تحقیقاتی و کارگردانی صبور باشد و درست تحقیق کند به مطالب و اسناد خیلی ارزشمندی می‌رسند.

وی ادامه داد: ما در مجموعه مستند رهبران استقلال آن اسنادی که آشکارا و عمومی در دسترس است را با یک جست‌وجوی خوب و ایجاد یک خط داستانی جذاب ترکیب کردیم و به یک اثری رسیدیم که برای مخاطب ایرانی جذاب است.

تهیه کننده مستند «رهبران استقلال» در پایان خاطر نشان کرد: ما حتی به این مسئله فکر می‌کردیم که اگر مخاطب ما از همان کشور مبدا باشد، برایش جذاب باشد. ما در نظر داریم که این فیلم دقیقا برای همان جوان و مخاطب کشور مبدا جذاب و ملموس باشد.

 

مجموعه مستند «رهبران استقلال» از تولیدات گروه مستند شبکه افق به تهیه کننده و کارگردان وحید فرجی، شنبه تا پنجشنبه ساعت ۲۱ به روی آنتن این شبکه می‌رود.

این مجموعه هشت قسمت ۵۴ دقیقه است که هر قسمت از این مجموعه به یکی از رهبران بزرگ ضد استعماری جهان و مبارزات آنها برای استقلال طلبی می پردازد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

آخرین اخبار

بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟» مستندهای آدینه شبکه افق عملکرد سه ساله مدیریت شهری تهران روی میز جهان آرا «تازه نفس» با روایتی از نخبه قرآنی ایران صریح و شفاف با دبیر هیئت رئیس مجلس: ما هم باید پاسخگو باشیم «فرزند کبیر کوه»، روایتی از شهید هسته‌ای در شبکه افق سیما فصل دوم مجموعه مستند «رخ‌ مادر» به افق رسید «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی انتخابات آمریکا و بایسته‌های سیاست خارجی واقع‌بینانه روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) از تبلیغ تا آبادانی، داستان یک طلبه در محروم‌ترین نقطه ایران مستندهای شبکه افق در دومین ماه تابستان؛ از زائر غریب کربلا تا بزرگراه همت و رخ مادر پخش مستند «شکارچی مجازی» با موضوع آزار و اذیت دختران و زنان «دل‌نوا» دل عاشقان حسین (ع) را تا کربلا می‌برد راهکارهای عملی برای زندگی سالم با محوریت طب سنتی در «انارستان» سومین قسمت ویژه برنامه «خیابان آزادی» به روی آنتن افق راز خوانش انقلاب اسلامی از سوژه‌ها مستند «اشک» روایتی متفاوت از سوگواری بر سالار شهیدان روایتی از شهید تاسوعا از قاب شبکه افق تله‌تئاتر «کاتب اعظم» تاسوعا و عاشورا پخش می‌شود روایت یکی از کهن‌ترین عزاداری محرم در مستند «آبی برای سقایی» گنجینه نواهای عاشورایی «مثل سرو» نمادی از حیات شهدا «سید معطر» ذاکری که تنها به عشق اهل بیت می‌خواند تدارک مستندهای ویژه شبکه افق برای ایام محرم افق محرمی سیما «گوهرشاد» به روی آنتن افق هفته عفاف و حجاب با ویژه برنامه «خیابان آزادی» در ستاد امر به معروف چه می‌گذرد؟ این است حقیقت غرب: بازداشت به خاطر چند پست در صفحه شخصی روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها