احمد اصانلو (معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی) مهمان این برنامه بود؛ او با بیان اینکه بر خلاف تصوری که بسیاری از مردم دارند، سازمان تعزیرات حکومتی، مسئولیت نظارت بر بازار را ندارد اظهار کرد: بلکه مسئولیت اصلی این سازمان، رسیدگی به گزارشها و تخلفاتی است که از سوی مراجع نظار بر بازار ارسال شده است.
اصانلو خاطرنشان کرد: در واقع سازمان تعزیرات حکومتی، مرجع رسیدگی به تخلفات حوزه بازار متناسب با وظایف هر یک از دستگاههای ناظر به شمار میرود.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه برخوردهای صورت گرفته در قبال تخلفات متناسب با گزارشها و شکایات واصله انجام میشوند گفت: مجازاتهای تعزیراتی حداقل در دو سال اخیر، بازدارندگی لازم را ایجاد کردهاند.
او ادامه داد: مثلا در سفر اربعین امسال شعب ویژه در پایانههای مسافربری راهاندازی شد که در رسیدگی سریعتر به شکایتها بسیار تاثیرگذار بود؛ گاهی حتی رسیدگی فوقالعاده به بعضی شکایتها، قبل از اینکه مسافر از کشور خارج شود، به حساب او بر میگشت.
اصانلو گفت: در مورد رسیدگی به شکایات مردمی در مورد خودروهای مونتاژی و وارداتی، عملکرد و رسیدگیهای به موقع و قاطع سازمان سبب شد خودروسازان که نمیخواستند به قیمتهای شورای رقابت تمکین کنند، مجبور به این کار شوند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان اینکه برای اثرگذاری بیشتر و رسیدگی مبتنی بر سرعت و قاطعیت روسای شعب به جای اینکه منتظر وصول گزارشها باشند، در قالب گشتهای سیار راهی بازار شدند خاطرنشان کرد: با این حال باید گفت فرآیندهای نظارت بر بازار در ایران معیوب هستند و دستگاههای نظارتی هم مسئولیتشان را به درستی انجام نمیدهند و هم عملکردشان بر اساس مدل سنتی است و تاثیرگذاری لازم را ندارد.
او با اشاره به مکانیسمهای نظارتی موازی در بازار ایران گفت: همهی اینها سبب میشود مردم گمان کنند نظارت جدی بر قیمتها و تخلفات در بازارها وجود ندارد.
اصانلو نظارت سامانهای را موجب شفافیت و گستردگی کار دانست و افزود: در راستای رویکرد حضور میدانی و موثر در بازار، منتظر وصول شکایات مردمی نماندیم و ورود سازمان تعزیرات سبب شد 11 هزار خودروی دناپلاس که دارای نقص جزئی بودند، به سرعت وارد بازار شوند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: جلساتی با مدیران ایران خودرو و بقیه شرکتهایی که مردم از آنها ابراز نارضایتی داشتهاند برگزار کردیم، آنها وعده دادهاند مشکلات موجود را حل کنند؛ اقداماتی که باید انجام میشده را انجام دادهایم و پیگیر هستیم تا بدون تشکیل پرونده، مشکل مردم حل شود.
او افزود: مردم میگویند خودروی تارا دستی ثبت نام کردهاند ولی حالا ایران خودرو به آنها گفته حدود 200 میلیون دیگر بپردازند و تارای اتوماتیک تحویل بگیرند، البته شکایتی در این زمینه به دست ما نرسیده ولی در جلساتی که با مدیران این شرکت داشتیم، طرح مسئله شد و آنها هم قول دادهاند مسئله را حل کنند البته دلایلی هم برای خود داشتند.
مخاطبان شبکه افق میتوانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئلهای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.
فرامتن را میتوانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیامرسانهای «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.