مشاهده خبر

یک شنبه 15 بهمن 1402

خستگی مزمن و تدبیر طب سنتی برای درمان آن

مجله طب سنتی «انارستان» شنبه 14 بهمن با موضوع درمان خستگی مزمن در طب طنتی، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

1

در این برنامه، مجید اسدزاده (پزشک و محقق طب سنتی) به عنوان کارشناس حضور داشت و درباره خستگی مزمن و راه‌های درمان آن بر اساس طب سنتی مطالبی را بیان کرد.

او با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی آفرینش و کائنات، نظم است اظهار کرد: ما هم باید از طبیعت درس بگیریم و روی نظم حرکت کنیم و در این صورت همگام با هستی پیش خواهیم رفت چه اینکه در آیات و روایات هم بر نظم به عنوان یکی از حکمت‌های الهی تاکید شده است.

اسدزاده با بیان اینکه اگر در بیشتر روزهای هفته و ساعت‌های روز، انرژی کامل برای انجام کارهای روزمره نداشته باشیم دچار خستگی مزمن شده‌ایم گفت: سندرم خستگی مزمن هم داریم که شامل کاهش انرژی در 6 روز هفته است.

این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات افراد کارشان را انجام می‌دهند ولی نشاطی ندارند و لذتی از کارشان نمی‌برند که این هم نوعی خستگی مزمن است چون طولانی‌مدت بوده و به خاطر فعالیت‌های سنگین موردی یا بیماری‌های گذرا نیست.

او با بیان اینکه نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه است گفت: بر این اساس اگر تک تک افراد دچار خستگی مزمن شوند، جامعه تحلیل می‌رود، بنابراین هر فرد در قبال خودش و جامعه‌اش موظف به مراقبت از جسم خود است.

اسدزاده تصریح کرد: برخی افراد فکر می‌کنند اگر از سر کار به منزل می‌آیند و حوصله هیچ چیز و هیچ کس را ندارند، یک امر طبیعی است در حالیکه خداوند انرژی بی کرانی در انسان‌ها گذاشته و اگر نتوانیم از آن به درستی استفاده کنیم، قطعا مشکلی وجود دارد.

این پزشک و محقق طب سنتی گفت: گاهی رژیم‌های نامناسب و زیاد یا کم بودن کالری دریافتی، عامل خستگی مزمن باشد بنابراین باید اصول غذا خوردن را هم رعایت کرد، مثلا گفته شده اگر احساس 80 درصد سیری کردید، دست از غذا خوردن بکشید چون موجب افزایش بهره‌وری در سوخت و ساز بدن می‌شود.

او ساعت غذا خوردن را هم عاملی در کنار مقدار غذا و موثر در دریافت انرژی کامل دانست و خاطرنشان کرد: طب سنتی رویکردی جامع به مسئله غذا خوردن، دریافت انرژی کامل و درمان خستگی مزمن دارد؛ بر این اساس اختلال طبع، مشکل تغذیه‌ای و عدم رعایت اصول ضروری سبک زندگی، عوامل سه گانه خستگی مزمن تلقی می‌شوند.

اسدزاده عنوان کرد: افزایش بلغم و سردی بدن، جذب مواد غذایی را توسط بدن کاهش می‌دهد و موجب بیماری‌های مختلفی می‌شود که خستگی مزمن یکی از آنهاست.

این محقق طب سنتی با تاکید بر اصلاح سبک زندگی به عنوان یکی از مهمترین راهکارهای طب سنتی برای درمان خستگی مزمن گفت: بعضی موارد در سبک زندگی قابل تغییر نیستند مثل شهر و کشور محل زندگی ولی تغییر رفتار تغذیه‌ای، به راحتی امکان‌پذیر است.

او ادامه داد: خستگی مزمن به دو دلیل روحی و جسمی بروز می‌کند که آنچه گفتیم بیشتر جسمی بودند، ولی افسردگی و اضطراب و در مجموع اختلال خلق، اختلال در ساعت خواب و ... از جمله دلایل روحی خستگی مزمن هستند ولی در ایران، اختلال طبع، عامل اصلی شناخته شده است.

برنامه تلویزیونی «انارستان» با اجرای عترت افشار و آرمان غفاریان، شنبه تا چهارشنبه ساعت 16 از شبکه افق سیما پخش می‌شود؛ تکرار این برنامه ساعت 9 روز بعد روی آنتن می‌رود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها