مشاهده خبر

جمعه 13 بهمن 1402

عدالت در مقاومت، مفهومی که غزه را سرپا نگه داشته است

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» جمعه شب 13 بهمن ماه با موضوعاتی همچون مقاومت در غزه و یمن، بازدارندگی ایران در مقابل غرب و صهیونیسم و عدالت در مقاومت، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، ابوالفضل بازرگان - تحلیل‌گر و پژوهشگر امنیت بین‌الملل – در برنامه حضور یافت.

او گفت: بعد از چهار ماه، اسرائیل به حداقل اهداف خود نرسیده ولی تنش در منطقه افزایش یافته و بازیگران جدیدی به جنگ وارد می‌شوند.

بازرگان خاطرنشان کرد: حتی ایران که همان ابتدا اعلام کرد جنگ غزه توسط مقاومت مدیریت می‌شود، اکنون ناخواسته در معرض ترکش‌های جنگ قرار گرفته است؛ در عین حال به نظر نمی‌رسد آمریکا و اسرائیل بخواهند جنگ را گسترش دهند.

ترورهای اسرائیل در این شرایط چه پیامی دارند؟

این کارشناس مسائل امنیت بین‌الملل با بیا ناینکه رژیم صهیونیستی به دلیل مساحت بسیار کم و نداشتن عمق استراتژیک در منطقه، اگر از پس غزه بر بیاید هنر کرده است گفت: بنابراین اصلا مقامات اسرائیلی دلشان نمی‌خواهد جنگ گسترش یابد.

به گفته او، حملات و ترورهای اسرائیل، حالت بازدارندگی دارند و پیامی به رقباست.

اسرائیل فکر می‌کند ترورهایش واکنش به اقدامات ایران و مقاومت است

بازرگان با تاکید بر اینکه اسرائیل گمان می‌کند ترورها و عملیات‌هایش واکنش به اقدامات ایران و نیروهای مقاومت است عنوان کرد: رژیم صهیونیستی در تلاش است با این ترورها برای ایران، حزب الله و سایر گروه‌های مقاومت حالت بازدارندگی ایجاد کند.

مخالفان داخلی نتانیاهو در نوع جنگ با او مخالفند

این پژوهشگر امنیت بین‌المل با بیان اینکه مخالفت اعضای کابینه با نتانیاهو در نوع جنگ و بازپس‌گیری اسرا است گفت: نتانیاهو می‌داند اگر جنگ را تمام کند، شکست سیاسی داخلی هم می‌خورد، و چون می‌داند نمی‌تواند این شکست را بپذیرد، پس سعی می‎‌کند جنگ را ادامه دهد.

شانس بایدن پایین است یا ترامپ شانس بالایی دارد؟

او افزود: مشکل آمریکا قبل از ترامپ، خود بایدن است که شاهد کاهش محبوبیت او هستیم و گزینه دیگری هم در بین دموکرات‌ها وجود ندارد.

بازرگان خاطرنشان کرد: سه جنگ ناموفق افغانستان، اوکراین و غزه در دوران بایدن رخ داده و همین مسئله شانس او را در انتخابات کاهش و شانس ترامپ را افزایش داده است.

این پژوهشگر امنیت بین‌الملل ادامه داد: قشری که طرفدار ترامپ هستند، از رگ افراطی‌گری او خوششان می‌آید و برایشان فرقی ندارد او در دادگاه محکوم شود یا نه

ویژگی خاص مردم یمن و نحوه مقاومت در برابر غرب

او تصریح کرد: مردم یمن و انصارالله با اینکه تشکیل دولت داده‌اند، ولی قرار نیست به بالاتر از خودشان جواب بدهند اینکه مقاومتشان هزینه و فایده خاصی داشته باشد.

بازرگان گفت: استقلال عمر انصارالله و مردم یمن، ویژگی خاصی به مقاومت آنها داده و اجازه عمل گسترده‌ای نسبت به دیگر بخش‌های مقاومت دارند.

تنها راه دور ماندن از جنگ، افزایش حداکثری قدرت است

این کارشناس امنیت بین‌الملل با بیان اینکه برخی تحلیل‌گران داخلی عقیده دارند صرف اینکه بگوییم در جنگ دخالت نمی‌کنیم، پس امن خواهیم ماند گفت: سابقه 400 سال جنگ در اروپا، جنگ سرد و همچنین بی طرفی ایران در جنگ‌های جهانی، نشان می‌دهد وقتی تنش بالا برود، اگر می‌خواهیم امنیت‌مان تامین شود، راهی جز افزایش حداکثری قدرت نداریم.

به گفته او، بزرگ‌ترین رقبا دستشان بند است و تهدید روی نیروهای دشمن وجود دارد، بنابراین برای افزایش قدرت، فرصتی طلایی نصیب جمهوری اسلامی شده است.

جنس مقاومت یمنی‌ها کاملا مردمی و ناشی از همدردی واقعی با غزه است

در ادامه ارتباط زنده تصویری با علی علیزاده – کارشناس مسائل سیاسی در لندن برقرار شد.

او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: با نصرالدین عامر معاون وزیر اطلاع‌رسانی یمن گفت‌وگویی داشتم، جنس نگاه او متفاوت است و عقیده داشت یمنی‌ها خودشان را همرنگ و هم جنس با مردم غزه می‌دانند.

علیزاده افزود: زمانی که یمنی‌ها زیر بمباران ثروتمندترین کشور عربی با همراهی ائتلاف عبری - غربی بودند و جهان هم فقط نگاه می‌کرد، غربتی را تجربه کردند که حالا موجب شده درد فلسطینی‌ها بیشتر از دیگران احساس کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آنچه در یمن اتفاق افتاده، مقاومتی دوگانه است گفت: مقاومتی غیر انتزاعی که خاص جمعیت‌های میلیونی در خیابان‌های صنعا و دیگر شهرهاست.

تظاهرات حمایت از فلسطین باید کاملا مردمی باشد

به گفته علیزاده، شکاف‌های نسلی، جنسیتی و طبقاتی در ایران وجود دارند ولی کشورهای خارجی آنها را با شعبده‌های رسانه‌ای، 10 برابر بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.

او تصریح کرد: اگر مردم ایران بتوانند بدون اینکه مجوز بگیرند، تظاهراتی برای حمایت از فلسطین برگزار کنند، اتفاقات خیلی خوبی می‌افتد اما بسیاری از این اتفاقات در ایران حکومتی و نهادی شده است.

عدالت در مقاومت است که مردم غزه را در میدان نگه داشته است

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مقاومت فقط یک شعار نیست بلکه یک نوع سبک زندگی است، امروز مردم غزه به خاطر این در میدان ایستاده‌اند که دیدند در جنگ‌های مختلف، آقازاده پشت آقازاده بود که شهید شد.

او ادامه داد: این مسئله شبیه آن چیزی است که دهه 60 در ایران شاهد بود، زمانی که هم فرزند آیت‌الله خامنه‌ای در خط مقدم حضور داشت هم فرزند هاشمی رفسنجانی

علیزاده با تاکید بر اینکه عدالت در مقاومت، مسئله مهمی بود که در غزه شاهد آن هستیم گفت: دوستان اطلاح‌طلب می‌گویند موشک نمی‌خواهیم و به حضور مردم نیاز داریم؛ این حرفی خلاف عقل است.

برخی مدیران میانی می‌خواهند به جای مردم تصمیم بگیرند

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: از طرفی نباید فکر کنیم موشک و پهپاد برایمان کافی است، سوخت مکمل این موشک‌ها، قدرت نرم است و حضور مردم ایران پشت مقاومت است.

او گفت: برخی دوستان فکر می‌کنند مردم صغیر هستند و باید برای آنها تصمیم گرفت، منظورم مدیران میانی است در حالیکه رهبری همواره بر حضور مردم و مردمی کردن مقاومت تاکید داشته‌اند.

تظاهرات مردمی لندن را چه کسانی برگزار می‌کنند؟

به گفته علیزاده، چهار یا پنج گروه از جمله «دوستان الاقصی» که یک گروه اسلامگراست، «ائتلاف ضد جنگ» شامل چپ‌ها و بخشی از حزب کارگر، تظاهرات مردمی ضد صهیونیستی در لندن را برگزار می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: برخی از این گروه‌ها موی دماغ دولت انگلیس هستند و پلیس هم گاهی اذیتشان می‌کند ولی بالاخره با دعوا و کشمکش تظاهراتشان را برگزار می‌کنند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها