مشاهده خبر

سه شنبه 26 دی 1402

وقتی آزادی غربی، آرمان آدم‌ها را هدف می‌گیرد

برنامه «با هم وطن» با موضوع مسئولیت آدم‌ها در جامعه، یکشنبه 24 دی ماه روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در این برنامه، شهریار زرشناس به عنوان کارشناس حضور داشت؛ این جامعه‌شناس با اشاره به تجربه تاریخی لیبرالیسم اظهار کرد: سیاست رسمی دولت‌های لیبرال این بوده که مردم کاملا پس زده و ایزوله نگه داشته شوند؛ فضای مشارکت عمومی در کشورهایی با این خصوصیت از رونق افتاده است.

او افزود: ظهور و رشد پدیده‌هایی مانند ترامپ در جامعه آمریکا نشان‌دهنده دور زدن رویه رسمی سیاست در ایالات متحده است.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه سیاست به شیوه مرسوم خود در غرب بی اعتبار شده است گفت: نو لیبرالیسم به چند دلیل از جامعه سیاست‌زدایی می‌کند؛ مثلا در حال حاضر مردم آمریکا هم از جمهوری‌خواهان و هم از دموکرات‌ها به شدت سرخورده شده‌اند چون سیاست رسمی لیبرال دموکراسی که در قالب احزاب و پارلمان به مفهوم لیبرالی شهروندی بی اعتبار شده است.

او ادامه داد: امروز کارشناسان سیاسی و اجتماعی در غرب از خطری به نام پوپولیسم نام می‌برند؛ پوپولیسم در اینجا به معنی مردم‌گرایی نیست بلکه مردم‌فریبی است و لیبرال‌ها حتی معنای لغوی آن را عوض کرده‌اند.

زرشناس با بیان اینکه پوپولیسم یکی از انواع ایدئولوژی‌های عالم مدرن است گفت: عدالت‌طلبی مدرن توسط پوپولیسم نمایندگی می‌شود ولی نه به شیوه سوسیالیسم؛ ویژگی سوسیالیسم مخالفت با مالکیت خصوصی است ولی پوپولیسم که منتقد لیبرالیسم است، مالکیت خصوصی را نفی نمی‌کند و عدالت را به شیوه دیگری مطالبه می‌کند به عبارتی نماینده خرده بورژوازی است.

این جامعه‌شناس افزود: نوع بسیج سیاسی که لیرالیسم از طرق مختلف انجام می‌داد در حال بی خاصیت شدن است به همین دلیل از پوپولیسم به عنوان یک خطر یاد می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: لیبرالیسم به چند دلیل حضور مردم را از سیاست جدا می‌کند، نخست به دلیل توزیع ناعادلانه ثروت که ایجاد سرخوردگی می‌کند و این احساس را به وجود می‌آورد که هر چه تلاش کنیم به نتیجه نمی‌رسیم.

زرشناس غرق کردن انسان‌ها در روزمرگی را ویژگی نولیبرالیسم دانست و افزود: توجه صرف به خود و مسائل شخصی، ره آورد چنین تفکری است، به عبارتی جامعه نو لیبرال، حداقل مسئولیت اجتماعی را در پی دارد چون جامعه دچار آرمان‌زدایی شده است.

این جامعه‌شناس گفت: سومین ویژگی نولیبرالیسم این است که از وجود انسان غربی، معنازدایی می‌کند، انسانی که معنا و آرمان نداشته باشد، عمل سیاسی انجام نمی‌دهد و احساس مسئولیت هم نمی‌کند و چنین جامعه‌ای ایزوله است.

مستندسازانی که مسئولیت‌پذیری را تصویر می‌کنند

در بخش بعدی، مسعود دهنوی (مستندساز) در برنامه حضور یافت؛ او با بیان اینکه دوربین مستندسازان به دنبال کشف انسان‌های مسئولیت‌پذیر است اظهار کرد: در واقع کار چنین افرادی از مدت‌ها قبل شروع شده و مستندسازان تنها بخشی از زندگی آنها را به تصویر می‌کشند.

محسن اردستانی دیگر مستندساز حاضر در برنامه هم به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداخت و گفت: زمانی که بیماری کرونا شیوع داشت، بسیاری از این مسئله فرار می‌کردند ولی مدافعان سلامت در میدان حضور داشتند و با اینکه از نسل‌های مختلف بودند، ولی مسئولیت‌پذیری، ویژگی مشترک همه‌ی آنها بود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها