مشاهده خبر

سه شنبه 26 دی 1402

کتاب‌های درسی روی کاغذ ایرانی چاپ می‌شوند

مجله خبری «فرامتن» با موضوعاتی همچون طرح ساماندهی کارکنان دولت، گرانی کاغذ و مشارکت آستان قدس رضوی در فعالیت‌های اجتماعی، یکشنبه 24 دی ماه به صورت زنده از شبکه افق پخش شد.

0

در بخش نخست، به سرنوشت طرح ساماندهی کارکنان دولت اشاره شد؛ این طرح امید زیادی در دل کارکنان شرکتی و قراردادی ایجاد کرده که بعد از سال‌ها فعالیت، به نیروی رسمی تبدیل شوند و حالا خبر رسید که نمایندگان مجلس ایرادات وارد شده را رفع کرده‌اند و حتی گفته شده تا قبل از انتخابات، طرح مذکور عملیاتی خواهد شد.

در عین حال به نظر می‌رسد رفع ایرادات به معنای حذف عده‌ای از کارکنان مشمول است مثل نیروهای نهضت سوادآموزی که تبدیل وضعیت آنها از این طرح حذف شده‌اند؛ البته نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مردادماه امسال گفته بود نیروهای نهضتی هم تبدیل وضعیت می‌شوند.

طرح ساماندهی کارکنان دولت سه سال است که در رفت و برگشت مجلس و دولت است و حالا با حذف نیروهای آموزشی آموزش و پرورش از جمله نیروهای نهضتی که در شرایط بسیار سختی فعالیت کرده‌اند، آنها را ناامید کرده البته گفته شده در صورت قبولی در آزمون، می‌توانند مشمول طرح شوند؛ سوال اینجاست که اگر این افراد صلاحیت لازم را ندارد و قرار است از آنها آزمون گرفته شود، چرا اکنون مشغول به کار هستند و اگر صلاحیت دارند پس آزمون برای چیست؟

برای تامین همه نیازهای داخلی چقدر کاغذ نیاز داریم؟

در ادامه برنامه و در میز فرهنگی، نادر سهرابی با ابوالفضل روغنی (رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا) به گفت‌وگو نشست؛ گرانی کاغذ و به تبع آن گرانی کتاب، موضوع این بحث بود.

روغنی در پاسخ به این سوال که با تولید چه میزان کاغذ به خودکفایی خواهیم رسید اظهار کرد: مفهوم خودکفایی در ایران و در همه موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد اما چنانچه منظور، رفع نیاز داخل باشد، چنانچه 170 هزار تن کاغذ در سال تولید شود، نیاز داخلی مرتفع می‌شود.

او افزود: دولت سیزدهم موضوعی را به عنوان هدف قرار داده، مبنی بر اینکه نیاز کاغذ در داخل تامین شود؛ نظر دولت این است که با تولید 80 هزار تن به مرحله رفع نیاز خواهیم رسید ولی در این بین برخی مسائل دیده نشده‌اند در حالیکه جزو نیازهای ضروری به شمار می‌روند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه در حال حاضر 70 هزار تن کاغذ در سال تولید می‌شود گفت: هنر دولت سیزدهم این بود که چرخه تولید را کامل کند و به این ترتیب همه نیازهای آموزش و پرورش به کاغذ تامین شود.

او خاطرنشان کرد: سه کارخانه موجود برای تامین همه نیازهای داخل به کاغذ کفایت نمی‌کنند البته واحدهای دیگری هم داریم که از آن جمله می‌توان به شرکت زاگرس شیراز اشاره کرد که در صورت تامین منابع مالی، 14 ماه تا شروع تولید آن فاصله داریم ولی درگیر بوروکراسی اداری هستیم و بانک‌ها هم تسهیلات لازم را ارائه نمی‌کنند.

حضور جدی آستان قدس در جمع نهادهای خدمت‌رسان اجتماعی

میز اقتصادی برنامه امروز هم با حضور محمد حسین استاد آقا (مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی) روی آنتن رفت؛ او با بیان اینکه چهار سازمان در قالب آستان قدس فعالیت می‌کنند اظهار کرد: سازمان اجتماعی یا بنیاد کرامت در زمینه محرومیت‌زدایی، خدمات اجتماعی و برنامه‌های فرهنگی پیوست آنها فعالیت می‌کند همچنین ستاد اربعین آستان قدس و ستاد فوریت‌ها و حوادث آستان هم در قالب همین سازمان ایجاد شده‌اند.

استاد آقا به ارتباط بنیاد کرامت رضوی با نهادهای خدمت‌رسان اجتماعی پرداخت و گفت: کمیته امداد، سازمان بهزیستی، وزارت رفاه و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) از جمله این نهادها هستند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد: اولویت اول ما شهر مشهد است و بعد از آن، مناطقی که موقوفاتی در آنجا برای حرم رضوی وجود دارد هستند البته در سراسر کشور، خدماتی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی طرحی برای حضور کودکان دارای معلولیت در جمع خانواده‌ها دارد که در این زمینه همکاری خوبی بین آستان قدس و سازمان وجود دارد به این نحو که اگر خانواده‌ای کودک دارای معلولیت را به فرزندی بپذیرد مورد تجلیل قرار می‌گیرند و امکاناتی هم برای آنها ارسال می‌شود.

آستان قدس، شریک اجتماعی سازمان بهزیستی است

علی محمد قادری (رئیس سازمان بهزیستی) هم به صورت تلفنی مهمان فرامتن بود؛ او با اشاره به تلفیق اجتماعی در دولت سیزدهم اظهار کرد: مجموعه آستان قدس در ارائه خدمات به آحاد جامعه و افراد هدف سازمان بهزیستی پیشگام بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی خاطرنشان کرد: در محلات مختلف کشور خصوصا در حاشیه شهر مشهد، ظرفیت‌های گوناگونی با مشارکت آستان قدس ایجاد شده تا توان‌یابان بهزیستی بهترین نوع خدمات را دریافت کنند.

او ادامه داد: منابع بسیار خاصی در حوزه‌های معیشتی، حمایتی و خدماتی، فرهنگی و اجتماعی توسط آستان قدس برای سازمان بهزیستی فراهم شده که شامل مشارکت در واگذاری واحدهای مسکونی، اهدای آمبولانس و متبرکات حرم رضوی است.

قادری آستان قدس را شریک اجتماعی سازمان بهزیستی توصیف و ابراز کرد: از تولیت و دست اندرکاران این نهاد مهم، برای مشارکت با سازمان بهزیستی تشکر می‌کنم.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها