مشاهده خبر

دو شنبه 25 دی 1402
پدرها و مادرها

تذکر دادن‌هایتان را نصف کنید!

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» یکشنبه 24 دی با موضوع شیوه‌های درست تربیت فرزند، از شبکه افق پخش شد.

0

در برنامه امروز، سید وحید غمخواری (مشاور خانواده) به عنوان کارشناس حضور داشت؛ او با اشاره به شیوه‌های نادرست تربیتی اظهار کرد: ندیدن نکات مثبت و توجه به نکات منفی فرزندان، اشتباه محض است.

او افزود: به عنوان مثال در بررسی وضعیت تحصیلی فرزندان، باید نکات مثبت و قوت آنها را تشویق کرد و در بررسی نکات منفی و ضعف، باید ابتدا زمینه‌ی بروز آن را پیدا کرد و به او یاد داد چگونه می‌تواند آنها را برطرف کند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه نباید از روی ضعف و نکات منفی به راحتی گذشت خاطرنشان کرد: در عین حال نباید سرکوفت زد بلکه راهکار برون‌رفت از مشکل را به بچه‌ها آموزش داد؛ تو سری خور بودن آدم‌ها در کودکی و نوجوانی، آنها را انسان‌هایی ضعیف‌النفس در بزرگسالی بار می‌آورد.

او ادامه داد: در حقیقت باید به این حقیقت برسیم که استراتژی درست در تربیت فرزند و رفع نقاط ضعف او، کاری است که با دعوا و سرزنش به نتیجه نمی‌رسد بلکه باید از تجربه خودمان در کنار توانمندی‌های او بهره برد و راهکاری منطقی پیدا کرد.

غمخواری در پاسخ به این سوال مجری خونه خودتونه که ممکن است با این نوع رفتار، بچه‌ها پر رو شوند عنوان کرد: واقعیت این است که پر رو شدن بچه‌ها، ثمره بعضی اشتباهات قبلی والدین است؛ مثلا برخی افراد دوست دارند فرزندانشان در هر زمینه‌ای بهترین شوند در حالیکه ذات هیچ انسانی، موفقیت در همه زمینه‌ها نبوده و اصولا بعضی افراد دچار آسیب‌هایی هم هستند یا اینکه ویژگی‌هایی دارند که متفاوت با بقیه است.

این مشاور خانواده کاستن از تذکر دادن‌های مداوم را راهکاری منطقی برای حفظ رابطه عاطفی با فرزندان دانست و گفت: کودک و نوجوانی که مدام سرزنش می‌شود و تذکر می‌شنود، روزی از کنترل خارج شده و دیگر هیچ اطاعتی از پدر و مادرش نخواهد داشت چو دیگر انگیزه جبران اشتباهات و نقاط ضعف خود را ندارد.

او تصریح کرد: شاید سرزنش زیاد، سبب شود یک فرد در بزرگسالی و جوانی، به موفقیت بالایی دست پیدا کند ولی حال دلش قطعا خوب نخواهد بود چون از مسیر درستی به آن جایگاه نرسیده است.

غمخواری با بیان اینکه عقل می‌گوید موقع عصبانیت با فرزندان خود صحبت نکنید گفت: عصبانیت و تربیت درست در کنار هم اصلا امکان‌پذیر نیستند البته این قانون در موارد دیگر هم صدق می‌کند و حتی در مورد روابط بین همسران هم صادق است.

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» شنبه تا چهارشنبه با اجرای علی یگانه و مریم شهرام‌پور، ساعت 17 و تکرار آن ساعت 10 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

آخرین اخبار

صنعت هزار توی خودرو در ایران: شرکت‌هایی که به جای ایمن‌سازی، گاوداری می‌کنند مجموعه مستند «خسته نباشید» به روی آنتن افق سیما مهرآفرین؛ روایتی جدید از بزرگراه همت سفر به اعماق ایران با شبکه افق؛ از رخ مادر تا پرده‌خوانی سینمای دفاع مقدس عقلانیت حسینی یا کارناوال حکومتی؟ بررسی جریان شناسی حوادث حوزه مروی از ابتدا تا کنون اگر بنیانگذار تلگرام به جای فرانسه در ایران دستگیر می‌شد، رسانه‌ها چه می‌کردند؟ پذیرایی از زائران عراقی حرم رضوی در «السلطان» فرشتگان؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رازهای رهبری حزب الله به روی آنتن افق پخش مستندهای «قطعه‌ای از بهشت» و «السلطان» به مناسبت شهادت امام رضا(ع) مجموعه مستند «تجربه ماندگار» یک یادگاری برای روزگار آینده‌مان «ظهر داغ تابستان؛ خیابان پاستور» در شبکه افق روایتی متفاوت از شکل گیری حزب الله لبنان در مستند «حبیب مقاومت» داستان «الکترو دوستی» نوجوان کرمانی از قاب شبکه افق «یکه سوار»، داستان یک انقلابی ناشناخته «آقای دادستان» از شبکه افق «سفره داران» با روایتی از خادمی جانبازان دفاع مقدس «یک سال پاکی» برای زائر حسین(ع) شدن از اربعین تا مبارزه با طاغوت پهلوی؛ هفته‌ای پر بار با مستندهای شبکه افق یک قدم باقی ست تا آن اجتماع قلب‌ها چرا آمریکایی‌ها به دنبال آتش‌بس در مذاکرات دوحه نیستند؟ رونمایی از یک مستند چالشی و مطالبه‌گر/ کار بانک بنگاهداری نیست! مستند «تنبیه» به روی آنتن افق سیما/ چه تسلیحاتی انتظار رسیدن به خاک تل‌آویو را دارند؟ تناقض در رفتار بانک‌ها به روایت مستند «کار بانک بنگاه داری نیست!» کارنامه دولت سیزدهم در تامین کالاهای اساسی طلبه‌ای خلاق، مدرسه‌ای قرآنی؛ روایتی جدید از بزرگراه همت رونمایی مستند «کار بانک؛ بنگاه داری نیست!» در خبرگزاری مهر افق جدیدی از مستند‌ها را با شبکه افق تجربه کنید مستند «نومن» با روایتی از مسلمان شدن سه شهروند آلمانی «در برابر تاریکی»؛ معرفی اسطوره‌های ورزشی حامی فلسطین و ضد صهیونیسم جهانی روایتی از حذف مخالفین رژیم صهیونیستی در کافه مستند افق روایتی از کشتی گیر فوق سنگین آزاد کشورمان در تازه نفس باند تروریستی که دولتش می‌نامند! آیا می‌توانم یک ویژگی اخلاقی در خودم پیدا کنم که بسیار مهم باشد؟ «محرم دل» از افق دمشق روزهای داغ بعد از واقعه «خانه حنیفا» قصه امید در دل کوره‌های آجرپزی تاریخچه‌ای از مقاومت فلسطین در مستندهای هفتگی شبکه افق بررسی ابعاد مختلف ترور شهید اسماعیل هنیه آزادی غربی و نمایش عریان اباحه‌گری در افتتاحیه المپیک پاریس فصل دوم «نجلا» با یک ملودرام عاشقانه در قاب افق دستان کوچک، آینده‌ای بزرگ با «سلام به آینده» آنچه از عملیات مرصاد ناگفته مانده است کودک کار دیروز ، کارآفرین برتر امروز مستندهای شبکه افق از اقتصاد مقاومتی تا مفاخر ایران زمین روایتی از راهکار شهید فخری‌زاده برای زیارت حرم سیدالشهدا(ع) «داستان کافی» با روایتی از مبارزات انقلابی آیت الله کافی مستندهای آدینه شبکه افق بازخوانی موقعیت ژئوپولیتیک یمن در «چرا یمن؟»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها