مشاهده خبر

جمعه 22 دی 1402

ورزش‌هایی برای عضلانی کردن عقل!

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» چهارشنبه 20 دی ماه با موضوع عاقل بودن در زندگی مشترک، از شبکه افق سیما پخش شد.

0

دکتر مجتبی ساتکین (روانشناس) مهمان این برنامه بود؛ او با بیان اینکه همه افراد به یک میزان دارای فعالیت عقلی و مغزی نیستند اظهار کرد: هر کس تا حدی قدرت عقلی خود را فعال می‌کند و افرادی که در این زمینه موفق‌ترند، در رفتار و کنش و واکنش‌هایشان آن را نشان می‌دهند.

این روانشناس افزود: عاقل بودن در زندگی مشترک به این معناست که بتوانیم اتفاقات را پیش‌بینی کنیم، مدیریت آنها را انجام دهیم و ارزشیابی درستی از این اتفاقات داشته باشیم.

او با بیان اینکه افرادی که قادر به ارزشیابی درست هستند، قدرت عقلی بالاتری دارند یا اینکه قدرت عقلی خود را فعال‌تر کرده‌اند گفت: البته برخی عامدانه، قدرت عقلی خود را خاموش می‌کنند و زندگی را بر خود سخت می‌گیرند.

ساتکین تصریح کرد: بعضی والدین، فرزندانی به بار می‌آورند که از قدرت عقلی مناسبی برخوردار نیستند و نمی‌توانند در زمینه خودکنترلی عملکرد موفقی داشته باشند؛ تربیت فرزندان عاقل یکی از مهمترین وظایف پدران و مادران است.

این روانشناس با بیان اینکه اگر قدرت عقلی در فرزندان فعال شود، نگرانی‌ها بابت ارتباطات و اتفاقات بعدی پیرامون او کاهش می‌یابد گفت: خودکنترلی در هر سنی امکان‌پذیر است و شروع آن از سنین کودکی آغاز می‌شود به عبارتی هفت سال دوم که فرآیند تربیتی و آموزشی شروع می‌شود، زمان مناسب آغاز فعال کردن قدرت عقلی است.

او ادامه داد: مثلا خیلی‌ها نگران این هستند که فرزندانشان به سمت دخانیات نروند، ولی اگر قدرت عقلی را در آنها تقویت کرده باشند، خودکنترلی در بچه‌ها افزایش پیدا می‌کند و این نگرانی کاهش می‌یابد چون آن بچه می‌داند که چه چیز درست و چه کاری نادرست است.

ساتکین خودبرتربینی در زندگی مشترک را ناشی از ضعف عقلانی دانست و گفت: در این زمینه هم اگر قدرت عقلی خود را فعال کرده باشیم، تفاوت‌ها را می‌پذیریم و می‌دانیم که نباید خود را بالاتر از دیگران بدانیم.

این روانشناس خاطرنشان کرد: ممکن است ما در برخی کارها از همسرمان برتر باشیم، ولی پذیرش این حقیقت که او هم در بعضی دیگر از موضوعات از ما بالاتر است، خودبرتر بینی را کمرنگ می‌کند و از بین می‌برد.

او به تفاوت غرور و عزت نفس پرداخت و گفت: این‌ها دو روی یک سکه هستند و تفاوت آنها در اصالت و ارزششان است؛ غرور اصالتی ندارد چون برخاسته از نفس است ولی عزت نفس موجب بهبود رابطه می‌شود؛ آیات و روایات فراوانی هم وجود دارد که تاکید کرده‌اند انسان مغرور، عاقل نیست.

ساتکین اضافه کرد: بهره‌مندی از معرفت افراد حکیم و اساتید اخلاق، موجب خودکنترلی در افراد می‌شود و در صورت تعقل مثبت، می‌توان دریافت چه حرف‌هایی همسرمان را آزرده خاطر می‌کند و چه حرف‌هایی موجب بهبود رابطه خواهد شد.

این روانشناس با بیان اینکه عقل در همه انسان‌ها وجود دارد ولی نیازمند تقویت است گفت: دقیقا مثل جسم که اگر ورزش نکنیم، عضلاتمان ضعیف خواهند شد؛ خواب و استراحت کافی، تغذیه مناسب و بهینه و افزایش فعالیت بدنی در کنار موضوعات ذکر شده می‌تواند موجب تقویت قدرت عقلی شود.

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» شنبه تا چهارشنبه با اجرای علی یگانه و مریم شهرام‌پور، ساعت 17 و تکرار آن ساعت 10 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها