مشاهده خبر

سه شنبه 19 دی 1402

آیا حذف ارز ترجیحی نهاده‌های دامی درست بود؟

مجله خبری «فرامتن» دوشنبه 18 دی ماه با بررسی موضوعاتی همچون مشکلات تامین شیر خشک، فعالیت‌های پویش فرستگان سرزمین من و گرانی گوشت قرمز، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، بحث مدیریت تامین شیر خشک توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گرفت؛ خبری که امروز منتشر شد اینکه 104 تن شیر خشک تاریخ مصرف گذشته در شاهین شهر اصفهان کشف شده است!

به عبارتی در دوره‌ای که مردم از این داروخانه به آن داروخانه می‌رفتند تا یک قوطی شیر خشک بخرند، عده‌ای 104 تن شیر خشک را آن هم بدون مجوز تولید، دپو کرده بودند، ولی سوال اساسی این است که این افراد چطور به این حجم از مواد اولیه دست پیدا کرده بودند؟

از دیگر سو گویا در حال حاضر مشکلی بابت تامین شیر خشک وجود ندارد ولی داروخانه‌ها دیگر تمایلی به سهیم شدن در توزیع آن ندارند چون این کالا دو نرخی شده و با شیوه توزیع فعلی، داروخانه‌داران باید بابت هر قوطی شیر خشک، 50 هزار تومان از جیب بپردازند و مشخص هم نیست که بیمه سلامت چه زمانی این مبلغ را با آنها تسویه می‌کند.

در این شرایط همه ناراضی هستند، مردم نمی‌توانند به راحتی شیر خشک بخرند، تولیدکنندگان ناراضی‌اند چون ارز اولیه برای تامین مواد اولیه هفت برابر شده ولی قیمت شیرخشک فقط دو برابر شده است و داروخانه‌داران هم به دلیل ذکر شده، نمی‌خواهند در این چرخه حضور داشته باشند.

نکته جالب اینکه میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید مشکلات تامین دارو و شیر خشک همچنان پابرجاست!

فائزه هم جزو فرشتگان سرزمین من بود

در بخش بعدی، حدیثه زمزمه یکی از دوستان شهیده فائزه رحیمی (از شهدای حادثه ترورستی کرمان) و نماینده پویش فرشتگان سرزمین من که در زمینه عفاف و حجاب فعالیت می‌کند مهمان میز فرهنگی برنامه بود.

او با اشاره به روزی که متوجه شدند فائزه شهید شده است گفت: یکی از ویژگی‌های بارز فائزه این بود که همیشه دغدغه‌های فرهنگی داشت و حتی انتخاب رشته معلمی هم بر اساس همین اولویت‌سنجی‌هایش بود، چون احساس می‌کرد جامعه به معلمان خوب نیاز دارد.

زمزمه خاطرنشان کرد: ورود او به پویش فرشتگان سرزمین من هم بر همین اساس صورت گرفت و وقتی فائزه دید که این پویش چه اهدافی دارد، وقت زیادی برای آن می‌گذاشت و در همه فعالیت‌های سهیم می‌شد.

او با بیان اینکه شهادت فائزه قطعا تاثیر معنوی روی فعالیت‌های این پویش می‌گذارد گفت: دوست ما حاج قاسم و مسیر او را دوست داشت و به آن عشق می‌ورزید، سرانجام هم به آرزویش رسید و در همان راه به شهادت رسید.

نماینده پویش فرشتگان سرزمین من تصریح کرد: از ولایت تا شهادت، به حقیقت سیره و روش شهیده فائزه رحیمی بود و ولایت‌پذیری، در همه ابعاد زندگی‌اش دیده می‌شد به همین دلیل وقتی شهید شد، با خود گفتیم اگر چنین آدمی شهید نمی‌شد، جای تعجب بود.

چرا هزینه تمام شده گوشت در ایران بالاست؟

مهدی سروی (کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی) مهمان بعدی برنامه فرامتن بود؛ او با بیان اینکه ساختار تولید گوشت قرمز در ایران دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به دیگر کشورهای دنیاست گفت: 95 درصد واحدهای تولید دام در ایران به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

او افزود: در تابستان امسال 66 میلیون رأس دام در ایران وجود داشته که 28 درصد آنها بز و بزغاله، هشت درصد گاو گوساله و بقیه گوسفند بوده‌اند؛ برای نگهداری این میزان دام بیش از یک میلیون و 300 هزار واحد دامداری در کشور فعال است و دو و نیم میلیون نفر در آنها کار می‌کنند بنابراین می‌بینیم که صنعت تولید گوشت قرمز در ایران بسیار سنتی بوده و بیش از میزان لازم، نیرو و تجهیزات دارد.

سروی خاطرنشان کرد: در این شرایط نوسانات قیمت ارز که روی قیمت نهاده‌های دامی تاثیر می‌گذارد و همچنین خشکسالی و عدم هماهنگی در به موقع رسیدن نهاده‌ها به دست واحدهای دامداری، موجب نوسان شدید و بیشتر گرانی گوشت می‌شوند چون هزینه تولید را افزایش می‌دهند.

این کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه پراکندگی و خرده مالکیت‌ در دامداری‌های ایران هم زیاد است گفت: همچنین با توجه به اینکه 20 درصد دام کشور توسط عشایر نگهداری می‌شود، آمار و اطلاعات دقیقی در حوزه تولید گوشت نداریم و حتی سیاست‌گذارن ملی هم نمی‌دانند در حال حاضر وضعیت دامی کشور چگونه است تا بتوانند بر این اساس برنامه‌ریزی کنند.

او ادامه داد: نوسانات تولید و قیمت گوشت در ایران با تاخیر دو تا سه ماهه کشف می‌شوند بنابراین زمانی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای آنها باقی نمی‌ماند.

سروی افزود: به طور کلی و در لایه مصرف، هر فرد باید سالانه 12 کیلوگرم گوشت قرمز مصرف کند که به این ترتیب نیازمند یک میلیون و 20 هزار تن گوشت در هر سال هستیم ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین مصرف گوشت در کشور کمتر از 8 کیلوگرم است که البته در دهک‌های مختلف، متفاوت است.

این کارشناس با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود و در بین سه دهک پایینی، مصرف گوشت به دو کیلوگرم در سال برای هر خانواده می‌رسد گفت: این آمار در سال 1400 به سه کیلوگرم هم رسیده ولی نوسان در آن شدید است و احتمالا الان به کمتر از دو کیلوگرم رسیده است.

او خاطرنشان کرد: حذف ارز ترجیحی برای تامین نهاده‌های دامی با هر دلیلی که صورت گرفته، روی قیمت گوشت اثرگذار بوده که بخشی از مشکلات در این بازار، به همین سیاست مربوط است؛ آنچه در بحث تولید با آن مواجه هستیم، نشان می‌دهد حذف ارز ترجیحی اجتناب‌ناپذیر بود ولی اینکه الزام اجرا و تاثیر بعدی آن چه باشد، باید کنترل می‌شد.

مخاطبان شبکه افق می‌توانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئله‌ای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.

فرامتن را می‌توانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیام‌رسان‌های «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها