در بخش نخست، به خبر عجیبی که این روزها شنیده شده اشاره شد اینکه برای رفاه حال مردم! قیمت بلیت سینماها شناور شده و از این پس روزهای پنجشنبه و جمعه و به تشخیص مدیر هر سینما، قیمت بلیت تا 80 هزار تومان قابل افزایش است.
نکته جالب اینکه 12 روز قبل اعلام شده بود قیمت بلیت سینماها دو روز در هفته نیم بها خواهد شد ولی با تصمیم شناورسازی قیمتها، مشخص شد که در واقع سناریوی گرانسازی بلیت در حال اجرا بوده است.
دبیر شورای صنفی نمایش هم در مورد افزایش قیمت بلیت برای سال آینده گفته است: وقتی در خبرها افزایش قیمت 34 درصدی اینترنت را میبینیم فقط میتوانم بگویم فقط تا انتهای اسفندماه افزایش قیمت نخواهیم داشت.
باید گفت در طول یک سال گذشته، دو بار قیمت خودرو افزایش یافته، 34 درصد بر تعرفههای اینترنت گذاشته شده، مایحتاج عمومی مردم با شیب قابل ملاحظهای افزایش قیمت داشتهاند ولی در نهایت آخر سال، 18 درصد بر حقوق کارگران میافزایند، این یعنی کوچکتر شدن هر ساله سفره مردم.
نهضت مادری قرار است چه کار کند؟
در میز فرهنگی و هنری برنامه هم فاطمه خسروی مسئول تشکیل نهضت مادری حضور یافت؛ او گفت: هدف از تشکیل این نهضت، گردآوری زنانی است که دغدغه مادری دارند، هم برای فرزندانشان هم برای جامعه.
او افزود: فعالیتهای این نهضت از سال 1400 به صورت جدی و ابتدا از یک محله شروع شد، برای اینکه مادرانی داشته باشیم که در تربیت فرزندان خود و فرزندان ایران نقش موثری داشته باشند.
خسروی با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه زنان، رهبران این نهضت هستند گفت: ما هم سعی داریم زنان را به سمت رهبری جامعه سوق دهیم، چون دارای این ظرفیت هستند و توانمندی بالایی برای رهبری در زنان و مادران دیده میشود.
مسئول تشکیل نهضت مادری خاطرنشان کرد: در قالب این نهضت، زنان و مادرانی که عضویت دارند، آستین همت بالا میزنند و برای حل مسائل و مشکلات محلهی خود و با محوریت مساجد، پیشقدم میشوند.
او افزود: مادر شدن نیازمند کسب مهارتهایی است به این ترتیب که اگر مادران روی انسانسازی خودشان کار کنند و خود را رشد بدهند، موجب رشد همسر و فرزندانشان هم خواهند شد به همین دلیل در نهضت مادری، روی ارتقاء فکری و معنوی زنان متمرکز هستیم.
دستاوردسازی نمایشی برای مناطق آزاد
در بخش بعدی، محمد حسام محمدیفر (کارشناس حوزه تجارت و بازرگانی) در استودیو حضور یافت؛ او با اشاره به اهداف و قوانین مربوط به مناطق آزاد اظهار کرد: این مدل توسط برخی کشورها اجرایی شده که برخی شکست خورده و بعضی هم موفق شدهاند، در ایران هم از دهه 60 مناطق آزاد شکل گرفتند که در پاسخ به نیازهایی بوده است.
او افزود: الگویی که از کشورهای شرق آسیا گرفته بودیم، به طور کامل در ایران پیاده نشد که یکی از مهمترین آنها، عدم تامین زیرساختهاست؛ کشورهایی که مناطق آزاد موفق داشتهاند، طی چند سال میلیاردها دلار سرمایهگذاری میکنند تا زیرساختها تامین شود ولی در ایران وضعیت برعکس است و سعی میکنند برای مناطق محروم، مناطق آزاد ایجاد کنند به عبارتی هدف ایجاد اشتغال است نه افزایش صادرات.
محمدیفر با بیان اینکه 9 هدف غیر همسو برای مناطق آزاد در ایران پیشبینی شده است گفت: از جمله این اهداف میتوان به توسعه زیرساختها و افزایش صادرات و همچنین حضور در بازارهای بینالمللی اشاره کرد، این بلاتکلیفی از همان ابتدا در هدفگذاری گذاشته شده و تا اینجا پیش آمده و ادامه یافته است.
او مدیریت دو گانه را یکی از مهمترین آسیبهای مناطق آزاد برشمرد و افزود: بسیاری از مناطق آزاد ایران با نهادهای مستقر در سرزمین اصلی درگیر هستند، مثلا قرار است مجوز تاسیس بانک خارجی در منطقه آزاد صادر شود ولی نهاد مستقر در سرزمین اصلی تاییدیه آن را نمیدهد.
این کارشناس حوزه تجارت و بازرگانی، تداخل مدیریتی را عامل عدم موفقیت مناطق آزاد تجاری در ایران دانست و تصریح کرد: آمارهایی که در دوره اخیر در مورد این مناطق ارائه شده با انتقاداتی حتی از سوی نمایندگان مجلس مواجه شده است که بیشتر ناظر به عدم شفافیت کامل این مناطق است.
او گفت: تمایل به دستاوردسازی نمایشی، یکی از موانع اصلی تحول مناطق آزاد است در حالیکه برای تحول این مناطق نیازمند فرآیندی حداقل 5 ساله هستیم ولی اینکه طی 6 ماه همه آمارها مثبت شود، طبیعتا نیازمند دیتای بیشتری برای تایید است.
مخاطبان شبکه افق میتوانند پیشنهاد، انتقاد و هرگونه مسئلهای در مورد این برنامه را از طریق سامانه پیامکی 100076 ارسال کنند.
فرامتن را میتوانید از طریق شناسه @faramatn_ir در پیامرسانهای «بله» و «روبیکا» دنبال کنید.