مشاهده خبر

یک شنبه 17 دی 1402

اینکه میگن «ریشه ترس تو کودکیه» یعنی چی؟

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» شنبه 16 دی ماه با موضوع ترس و احساس امنیت در کودکان و نوجوانان از شبکه افق سیما پخش شد.

0

در این برنامه، دکتر ریحانه فیاض (روانشناس) به طرح مباحثی پیرامون ترس و احساس امنیت در کودکان و نوجوانان و به طور کلی در محیط خانواده پرداخت.

او با اشاره به ترس‌های دوره کودکی اظهار کرد: تصور بر این است که دوران نوزادی دوره‌ی فعال و دارای اثرپذیری نیست ولی این مسئله اشتباه است و اتفاقا بسیاری از مسائل روانشناختی و مشکلات شخصیتی و حتی ناملایمات زندگی در 20 سالگی به بعد، ریشه در همین دوره دارد.

این روانشناس با بیان اینکه مدیریت پدر و مادر روی این دوره و کسب مهارت‌های تربیتی برای جلوگیری از آن آسیب‌ها اثرگذاری بالایی دارد گفت: با رعایت برخی موارد ساده در دوره نوزادی، می‌توان از اختلالاتی که در بزرگسالی گریبان او را خواهد گرفت پیشگیری کرد.

او خاطرنشان کرد: یکی از نخستین مسائل دوره نوزادی که اهمیت زیادی دارد و در آمادگی آن فرد برای مدیریت اضطراب‌های دوره بزرگسالی موثر است، ارتباط او با مادرش است، ارتباطی امن که همواره وجود دارد چون نوزادان در این دوره بیشتر به مادرشان وابسته هستند.

فیاض با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند نباید نوزادان خود را بیش از حد در آغوش بگیرند تا به اصطلاح آنها «بغلی» نشوند عنوان کرد: این تصور کاملا اشتباه است چون گاهی نوزادان نه برای گشنگی و تشنگی، بلکه برای کسب احساس امنیت، گریه می‌کنند و نیاز به آغوش مادرشان دارند.

این روانشناس گفت: نوزادی که آرامش درونی در او نهادینه شده، در 30 سالگی هم می‌تواند اضطراب‌های دوره جوانی و بزرگسالی را به خوبی مدیریت کند.

او در آغوش گرفتن نوزادان در 6 ماه نخست زندگی را دارای اهمیت زیادی دانست و افزود: حتی اگر لازم است مادران باید مرخصی بدون حقوق بگیرند ولی کنار نوزادشان باشند تا این آرامش را در آنها نهادینه کنند.

فیاض خاطرنشان کرد: باور اشتباهی وجود دارد که اگر بچه‌ها را بیش از حد در آغوش بگیریم، موجب وابستگی شدید آنها در آینده خواهد شد، اتفاقا چیزی که عامل وابستگی می‌شود، طرد شدن در دوره نوزادی و خردسالی است.

این روانشناس گفت: کنترل ورودی‌های نوزاد، یکی دیگر از مهمترین موارد مدیریت پدر و مادر در 6 ماه نخست زندگی فرزندشان است؛ به این معنی که مثلا اگر در حال تماشای فیلم هستیم به این مسئله توجه داشته باشیم که تمام القائات، صداها و تصاویر آن تصاویر، روی نوزاد 6 ماهه‌شان هم موثر است.

او با بیان اینکه موسیقی و فیلم‌های مناسب بزرگسالان نباید برای نوزادان به نمایش در بیاید خاطرنشان کرد: در مقابل باید موسیقی‌هایی که آرام‌بخش هستند مثل لالایی‌هایی که مادران و پدران برای بچه‌هایشان می‌خوانند، باید مورد توجه قرار بگیرند.

فیاض فضاهای تربیتی را مورد توجه قرار داد و افزود: حفظ ارتباط های اجتماعی، امری ضروری است که از محیط خانواده شروع می‌شود، در فامیل توسعه می‌یابد و در مدرسه و سرانجام اجتماع به اوج خود می‌رسد.

مجله خانوادگی «خونه خودتونه» شنبه تا چهارشنبه با اجرای علی یگانه و مریم شهرام‌پور، ساعت 17 و تکرار آن ساعت 10 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

آخرین اخبار

مستند "بهنام 30 سال بعد" روایت زندگی و شهادت بهنام محمدی مقاومت نه یک گروه که یک فرهنگ است روایتی مستند از شهدای غیرایرانی سوریه مستند «شباهنگ» برای اولین بار به آنتن سیما رسید همه چیز درباره کریدور IMEC؛ برنامه ایران چیست؟ «خانه پوچ» برای اولین بار به آنتن افق رسید «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن افق سیما رنگ و بوی مقاومت در مستندهای افق روایت مستند یک دفاع تاریخ‌ساز روایت ۲۴ ساعت با «به افق فلسطین» مجموعه مستند «باروت و بیروت» روایتی از نبرد این روزها در ضاحیه آیا حزب‌الله بعد از ترور فرماندهان دچار مشکل خواهد شد؟ «به افق فلسطین» از طوفان الاقصی تا وعده صادق همانندی این روزهای لبنان با تابستان ۱۳۶۰ طوفان الاقصی و موج بیداری دینی در دنیای اسلام نماهنگ «به افق فلسطین» در سالگرد ۷ اکتبر منتشر شد یک سال از تولد «به افق فلسطین» تلویزیون می‌گذرد شبکه افق حضور سردار قاآنی را در برنامه «به افق فلسطین» تکذیب کرد اکران کمپین محیطی «جهان به افق فلسطین» در سطح کشور جنایات رژیم صهیونیستی در مستند «منهای ۷۵» پخش سریال «طلوع فجر» در اولین سالگرد عملیات طوفان الاقصی + تیزر «به افق فلسطین» یک برنامه پر مخاطب شجاعت و درایت تؤامان یک رهبر مستند «وداع با اسلحه» در کافه مستند ۲۴ ساعت به افق فلسطین؛ بزرگداشت سالگرد برنامه‌ای که تاریخ‌ساز شد از قانا تا بیروت روایت پیروزی مقاومت نبردی نهایی برای صهیونیست‌ها و مقاومت «مرزهای مقاومت» به کافه مستند رسید وقتی ترور جواب نمی‌دهد «نسیم حیات» روایتی از ۳۳ روز مجاهدت در برابر پنجمین ارتش قدرتمند دنیا روایت «قدر‌ مطلق» از یک جنایت رژیم صهیونیستی «قهرمانان مقاومت» با روایتی از شهید ابو مهدی المهندس به روی آنتن افق مستند اسرائیلیسم در کافه مستند تدارک ویژه شبکه افق در پی شهادت سیدحسن نصرالله راه او و هدف او جاری است فصل جدید سلام به آینده در راه است مستند بانو؛ روایتی از ایثارگری یک مادر شهید وقتی ثانیه شمار عمر صهیونیست‌ها چمشک می‌زند از تجهیزات بنجل غربی تا تشکیل یگان زرهی سپاه «سلام به آینده» چطور استعدادها را شناسایی کرد/ نخبگانی که کمتر دیدیم ویژه برنامه «جهان‌آرا» در هفته دفاع مقدس مروری بر زندگی علما در مستند «سعادتمندان» یادی از شهیدان کشوری و شیرودی در سریال «سیمرغ» اسناد منتشر نشده جنگ روی میز شبکه افق نجار زندگی؛ از چوب تا زندگی دوباره رنگ و بوی دفاع مقدس در مستندهای افق ّسفرنامه‌ای قرآنی به روی آنتن افق سیما هفته پایانی تابستان همراه با افق سیما بلوغ سینمای دفاع مقدس در دهه 90 تثبیت شد مستند ویژه شبکه افق در هفته وحدت

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها