مشاهده خبر

چهار شنبه 13 دی 1402

نقش شورای نگهبان بر افزایش مشارکت مردم در انتخابات

مجله خبری «فرامتن» سه‌شنبه 12 دی ماه با موضوعات مختلفی همچون خودروسازی، جشنواره لباس ایرانی و انتخابات مجلس شورای اسلامی، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست برنامه، به یکی از مهمترین موضوعات این روزها یعنی فروش خودرو و عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات خود اشاره شد؛ فروش گران‌تر خودروهای مونتاژی به مردم ایران نسبت به سایر کشورها، کم بود، اطلاعیه یکی از این شرکت‌ها هم بر تعجب مردم افزوده است.

در این اطلاعیه آمده هرگونه تاخیر در تحویل خودرو بر عهده مشتری است و در صورت تاخیر، قیمت روز تحویل ملاک خواهد بود!

در این بین تحویل سه ماهه یا 90 روز کاری بهانه‌ای برای دریافت پول کامل از مشتریان است ولی در نهایت بعد از 6 ماه هم خودروها به مردم تحویل داده نمی‌شوند.

نکته اساسی اینکه حتی اگر با دلار آزاد هم حساب کنیم، قیمت خودروهای مونتاژی در خارج از کشور کمتر از آن چیزی است که در ایران به فروش می‌رسند؛ آیا نهادهای نظارتی در این زمینه ورود خواهند کرد؟ یا اینکه جریمه خودروسازان بعد از اینکه مشتریان پول را پرداخت کرده‌اند، چه دردی از آنها دوا می‌کند؟

جشنواره‌ای برای لباس ایرانی

گفت‌وگو با محمدرضا نجفی آرانی (دبیر جشنواره ملی فردخت) بخش بعدی برنامه فرامتن بود؛ او با اشاره به هدف اصلی این جشنواره یعنی استعدادیابی و پیدا کردن طرح‌های نخبگانی اظهار کرد: جشنواره فردخت به دنبال این است که لباس‌های فاخری که به صورت طرح یا اثر نهایی به نمایش در آمده‌اند را به کالای در دسترس مردم تبدیل کنیم.

وی افزود: جشنواره امسال در سه بخش اثر (مانتوی اجتماعی)، طراح و مقاله و پژوهش برگزار شده که مهلت ارسال مقالات تا پایان بهمن ماه تعیین شده است.

آرانی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره فردخت هفته گذشته در کاشان برگزار شد گفت: صدها طرح و اثر به دبیرخانه ارسال شده بود که جوایز نهایی به آثار برتر تعلق گرفت.

دبیر جشنواره ملی فردخت عنوان کرد: کسانی که در جشنواره شرکت می‌کنند از المان‌های از پیش تعیین شده بهره می‌برند و لباس‌هایشان را با تکنیک‌های مختلف می‌دوزند یا طرح آن را ارائه می‌کنند؛ امسال هنرمندانی از 26 استان به دبیرخانه ارسال شده بود البته در 31 استان، دبیرخانه‌های استانی را تشکیل دادیم.

او گفت: در حال حاضر بانک اطلاعاتی از دو هزار نفر از طراحان و فعالان مد و پوشاک در اختیار داریم که هر سال با برگزاری جشنواره فردخت، به این اطلاعات افزوده می‌شود، همچنین انجام کارهای گروهی برای ارائه یک اثر، اثربخشی دیگری است که این رویداد داشته است.

آرانی با بیان اینکه اصناف و اتحادیه‌های مختلف می‌توانند به دبیرخانه اصلی جشنواره مراجعه و طرح‌های برتر را انتخاب و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند عنوان کرد: در این صورت هنر هنرمندان و طراحان لباس ایرانی می‌تواند به تولیداتی منجر شود که بر تن زنان و دختران ایرانی خواهد بود.

آیا نظارت استصوابی مشارکت را پایین می‌آورد؟

بخش بعدی برنامه، با حضور حامد نیکونهاد (مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه انتخاب) روی آنتن رفت.

او گفت: نظارت استصوابی در واقع نظارت قانونی موثر و دارای ضمانت اجرایی است یعنی شورای نگهبان صرفا نظاره‌گر نبوده و اگر تشخیص دهد تخلفی در هر مرحله از انتخابات رخ داده، ابزار و ضمانت اجرایی برخورد با آن را دارد.

نیکونهاد خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان باید نظارت لازم را داشته باشد تا ببیند آیا مجریان انتخابات، به درستی به صلاحیت داوطلبان رسیدگی کرده‌اند یا نه و تصمیم نهایی را اعلام کند.

این استاد دانشگاه افزود: هر سمت و جایگاهی، شرایطی را می‌طلبد و قطعا مردم هم نمی‌پذیرند که هر فردی با هر شرایطی، در معرض رأی و انتخاب آنها قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سوال که چرا گاهی نمایندگان فعلی مجلس، برای انتخابات بعدی احراز صلاحیت نمی‌شوند گفت: اتفاقا این نقص به قوانین مربوط به مجلس باز می‌گردد که چرا وقتی فردی هنگام تصدی جایگاه نمایندگی، دچار تخلف یا جرمی می‌شود، ساز و کاری برای جلوگیری یا عزل او وجود ندارد؟!

نیکونهاد اضافه کرد: در اینجا شورای نگهبان کاری به جایگاه فعلی نامزدها ندارد بلکه احراز می‌کند که آیا آن اشخاص برای دوره بعدی انتخابات صلاحیت دارند یا نه.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت مشارکت بالای مردم در انتخابات گفت: اگر شورای نگهبان وظیفه تخصصی خود یعنی ممانعت از ورود افراد فاقد صلاحیت به فرآیند انتخاب و بسترسازی برای ورود افراد دارای صلاحیت را فراهم کند، بیشترین تاثیر را در مشارکت بالا خواهد داشت البته نیاز به شفافیت حداکثری در اقدامات این شورا ضروری است.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها