مشاهده خبر

چهار شنبه 29 آذر 1402

مستندسازی جنایات اسرائیل برای فردایی که محاکمه خواهند شد

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با موضوع پیگیری حقوقی و مستندسازی جنایات صهیونیست‌ها، چهارشنبه شب روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، آیت‌الله اختری - رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین – در برنامه حضور یافت؛ او با بیان اینکه این کمیته از زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی فعال بوده است گفت: هدف از تشکیل، این است که بتوانیم مسئله حمایت از فلسطین را در میان طبقات مختلف جامعه نهادینه کند و از ابعاد مختلف به این موضوع بپردازد.

او افزود: پشتیبانی از نهادها و سمن‌های مردمی حامی فلسطین از دیگر وظایف این کمیته است؛ فرماندهانی از سپاه قدس، وزرای ارشاد و اطلاعات، نمایندگانی از مجلس و همچنین روسای سازمان‌های مختلف عضو کمیته هستند و سالانه جلسات منظمی دارند که بعد از تصویب طرح‌ها، آنها را در دستگاه‌های مختلف اجرایی می‌کنند.

اختری خاطرنشان کرد: در روز نخست اجرای طوفان الاقصی، همایش «دفاع از کودکان فلسطینی» به نام شهید الدره با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی برگزار شد.

آیا تغییر دولت در ایران در میزان حمایت از فلسطین تاثیرگذار است؟

رئیس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در ادامه به موارد زیر اشاره کرد:

🔹در مجموع و در همه دوره‌ها از زمان ریاست جمهوری رهبر معظم انقلاب تا امروز، همه دولت‌ها در حمایت از فلسطین متفق القول بوده‌اند و کمک‌هایی که از زمان امام راحل مقرر شده، ادامه یافته است.

🔸نمی‌توانم بگویم در این زمینه ضعفی وجود داشته ولی متناسب با موقعیت‌های مختلف، میزان کمک‌ها و حمایت‌ها بیشتر بوده است.

🔹برخی تلاش کردند همان اوایل وقوع آشوب‌ها در سوریه، از موقعیت سوء استفاده کنند و پایگاه اصلی مقاومت را بزنند که این مسئله حتی در کشور ما هم دیده شد!

🔸در ایران بسیاری از کسانی که دل به آرمان‌های فلسطین بسته بودند، در هفته نخست دچار تردید شدند و برایشان این سوال به وجود آمد که باید چه موضعی بگیرند ولی تنها شخصیتی که موضع قاطع و شجاعانه‌ای گرفت، رهبر معظم انقلاب بود که در نخستین سخنرانی حدود 12 روز بعد از شروع وقایع سوریه صریحا فرمودند از دولت این کشور حمایت می‌کنیم.

ماجرای طرفداری برخی سران حماس از آشوب در سوریه چه بود؟

🔹جهاد اسلامی موضع محکم‌تری داشت ولی در هفته‌های نخست وقوع آشوب در سوریه، حماس تا حدی دچار تردید شد و برخی سران آنها هم مقصر بودند بنابراین نمی‌توان گفت مجموعه حماس آن موضع را داشت البته سریع متوجه شدند و پی بردند که رهبر معظم انقلاب و جمهوری اسلامی نسبت به مسئله سوریه، رویکرد درستی داشته‌اند و آنچه ایران انجام داد، صحیح بوده است.

مقاومت در غزه یک مقاومت کاملا فلسطینی است

برونو بیکلینی - تحلیل‌گر و استاد دانشگاه در برزیل – مهمان اینترنتی برنامه بود؛ او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: شکی ندارم که آنچه در غزه اتفاق می‌افتد، حاصل همدستی کشورهای غربی با رژیم صهیونیستی است.

او افزود: مقاومت در غزه، یک مقاومت کاملا فلسطینی است نه اینکه ایران آنها را هدایت کند، دروغی که اروپایی‌ها مدام آن را تکرار می‌کنند.

بیکلینی خاطرنشان کرد: افکار عمومی جهانی، حامی مردم فلسطین است هر چند در رسانه‌های بین‌المللی، حقیقت به گونه‌ای دیگر نشان داده می‌شود چون تهیه‌کننده اصلی آنها صهیونیست‌ها هستند.

جنگ غزه و لزوم بازنگری در نظام حقوقی بین‌المللی

محمد دهقان - معاون حقوقی رئیس جمهور – مهمان بعدی برنامه بود؛ مواردی که او به آنها پرداخت شامل موضوعات زیر بودند:

🔸اتفاقات این هفته‌ها و روزها در غزه نشان داد که لازم است در ماهیت و شیوه کار سازمان‌های حقوق بشری و قضایی بین‌المللی بازنگری صورت بگیرد، چه اینکه می‌بینیم بر اساس قانون خودشان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی باید وارد عمل می‌شد و جلوی نسل‌کشی صهیونیست‌ها را می‌گرفت ولی اینگونه نشد.

همکاری جهانی برای مستندسازی جنایات صهیونیست‌ها

🔸هیئت‌های مختلفی بعد از جنگ غزه در ایران فعال شده‌اند که بیشتر آنها سازمان‌های مردم‌نهاد هستند؛ آنها کارگروه‌هایی شکل داده‌اند که یکی از آنها، کارگروه مستندسازی جنایات صهیونیست‌هاست.

🔹با حضور مردم و با همکاری نهادها، خبرنگاران و بعضی از فلسطینی‌ها، این کار در حال انجام است و البته ارتباط با گروه‌های خارجی که با همین هدف شکل گرفته‌اند هم ایجاد شده است.

🔸جنایات صهیونیست‌ها مربوط به امروز نیست و سال‌هاست که ادامه دارد بنابراین بخش‌هایی هم برای پیگیری حقوقی و قضایی این مسئله فعال شده‌اند.

برای محکومیت سران اسرائیل قانون داریم

🔸ایران تنها کشوری بوده که در چهار دهه گذشته، موضع ثابتی در حمایت از فلسطین و محکومیت رژیم صهیونیستی داشته‌ و بارها اعلام کرده‌ایم بدون اینکه وارد جنگ شویم، از مردم فلسطین و مقاومت حمایت می‌کنیم.

🔹مردم و سازمان‌های مردم‌نهادی که برای مستندسازی و پیگیری حقوقی و قضای جنایات صهیونیست‌ها وارد عمل شده‌اند، مورد حمایت دولت ایران قرار دارند.

🔸لازم است دادگاه بین‌المللی جدیدی برای این منظور تشکیل شود و رژیم صهیونیستی را مورد بازخواست قرار دهد؛ پیش‌نویس تشکیل این دادگاه هم فراهم شده است.

🔹بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی، موظف به پیگیری و محکوم کردن جنایات سران رژیم صهیونیستی هستیم البته با توجه به اینکه فلسطین عضو دیوان کیفری بین‌المللی است و شکایتی هم علیه اسرائیل ثبت کرده، این دیوان حداقل برای جنایات سال 2014 باید وارد عمل می‌شد ولی هنوز چنین چیزی را شاهد نیستیم.

حق وتویی که برعکس شده است!

🔸حق وتو در منشور سازمان ملل، برای صلح در نظر گرفته شده بود ولی امروز آمریکا از آن، برای تداوم جنگ، نسل‌کشی و کشتار کودکان سوء استفاده می‌کند.

🔹حالا که منافع غربی‌ها از راه قانون تامین نمی‌شود، آنها همه میثاق‌نامه‌ها و کنوانسیون‌هایی که خودشان ایجاد کرده بودند را زیر سوال برده‌اند.

بند 99 سازمان ملل چیز خاصی هم نیست

🔸بند 99 منشور سازمان ملل چیز خاصی نیست و به واسطه آن، دبیرکل فقط می‌تواند توجه شورای امنیت را به مسئله‌ای که صلح جهانی را به خطر انداخته جلب کند.

🔹نظام ظالمانه‌ای در جهان شکل گرفته که در اختیار کشورهای غربی است، حتی اگر بخواهیم منشور سازمان ملل و شورای امنیت را اصلاح کنیم باز هم باید حمایت همین قدرت‌ها را جلب کنیم!

🔸به ساز و کار فعلی سازمان ملل و شورای امنیت امیدی نیست چه اینکه قطعنامه‌های آنها هم توسط رژیم صهیونیستی اجرایی نمی‌شود.

شکایت ایران از دولت آمریکا به کجا رسید؟

🔸در مورد شکایت از دولت آمریکا به خاطر عدم محاکمه جانیان و عوامل ترور شهید سلیمانی و جلوگیری نکردن از بروز این جنایت، باید گفت این امکان وجود دارد که البته در دولت قبل به این مسئله چندان امیدوار نبودند که جوابی بگیرند ولی در دولت کنونی، از نظرات کارشناسی استفاده شد تا شکایتمان منجر به نتیجه شود ضمن اینکه باید اسنادی را هم به منظور ارائه دادگاه‌های بین‌المللی جمع‌آوری می‌کردیم.

🔹اسناد معتبری را جمع‌ کردیم تا نشان دهیم شهید سلیمانی شخصیتی مورد حمایت بین‌المللی بوده ضمن اینکه با وکلای خارجی هم صحبت شده؛ این مسئله را به دولت آمریکا اطلاع داده‌ایم تا تن به داوری بدهند که در صورت پایان مهلت 6 ماهه یعنی اواخر فروردین سال آینده، قصد ارائه شکایت به دادگاه لاهه را داریم.

🔸بیش از اینکه بحث غرامت مطرح باشد، بحث حیثیتی است و محکومیت آمریکا در لاهه، در ارتقاء جایگاه جمهوری اسلامی موثر است.

چرا حکم حمید نوری تایید شد؟

🔸برگزاری دادگاه و تایید حکم علیه حمید نوری، اقدامی سازمان‌دهی شده توسط دولت سوئد البته به همراه جوسازی منافقین بودیم؛ فرآیند دادرسی هم ناعادلانه بود و ایرادات زیادی داشت و حتی بازجوهای او هم تحت تاثیر منافقین بودند.

🔹امیدوار بودیم دادگاه تجدیدنظر اشکال جدی در دادگاه بدوی را مورد توجه قرار دهد و رأی قبلی را نقض کند ولی این امر محقق نشد که نشان می‌دهد عزم سوئد، محکوم کردن نوری بوده است، البته همچنان از ظرفیت‌های سیاسی و حقوقی خود برای آزادی او استفاده خواهیم کرد.

ایده سیاستمدار ترک برای تشکیل دادگاه جنگی علیه مقامات اسرائیلی

برگه مصطفی برکیل - تحلیل‌گر سیاسی در ترکیه – هم در ارتباط زنده با برنامه به سوالات مجری به افق فلسطین پاسخ داد؛ او گفت: تحریم کالاهای اسرائیلی توسط بیشتر مردم ترکیه شروع شده چون می‌خواهند به این طریق، کمتر از اقتصاد رژیم صیهیونیستی حمایت شود البته این مسئله کافی نیست و نمی‌توان تنها از طریق تحریم کالاها از فلسطین پشتیبانی کرد.

برکیل خاطرنشان کرد: هنوز هیچ پرونده حقوقی علیه رژیم صهیونیستی در ترکیه تشکیل نشده ولی در حزب وطن، راه حلی برای این منظور داریم؛ می‌توان دادگاه جنگی تشکیل داد تا مقامات رژیم صهیونیستی در مورد جنایاتشان محاکمه شوند چون آنها مرتکب نسل‌کشی شده‌اند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها