مشاهده خبر

پنج شنبه 23 آذر 1402

نقش وابستگی به احزاب سیاسی در احراز صلاحیت برای نامزدی مجلس

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی گفت: در رابطه با وابستگی سیاسی نامزدها باید گفت، در صورتی که فرد به احزاب سیاسی و اشخاص حقوقی و حقیقی علیه اهداف جمهوری اسلامی کار می‌کنند یا به احزاب و گروه‌های سیاسی که غیر قانونی توسط مراجع صالح ما شناخته شده باشند، وابستگی داشته باشد، رد صلاحیت می‌شوند.

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی گفت: در رابطه با وابستگی سیاسی نامزدها باید گفت، در صورتی که فرد به احزاب سیاسی و اشخاص حقوقی و حقیقی علیه اهداف جمهوری اسلامی کار می‌کنند یا به احزاب و گروه‌های سیاسی  که غیر قانونی توسط مراجع صالح ما شناخته شده باشند، وابستگی داشته باشد، رد صلاحیت می‌شوند.

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز سه‌شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش میز فرهنگ و هنر این برنامه به موضوع جشنواره فیلم کوتاه دانش‌آموزی مدرسه و با  حضور امیرحسین اخوین، دبیر جشنواره فیلم مدرسه به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: نهمین دوره از جشنواره امسال در حال برگزاری است و نوجوانان سال اول و دوم متوسطه می‌توانند در آن شرکت کنند. محورهای اصلی این جشنواره را محور داستانی، مستند، انیمیشن، نماهنگ و آیتم تلویزیونی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: نخسین دوره‌های این جشنواره به صورت محلی و در چند مدرسه برگزار میشود ولس از دوره سوم به صورت ملی و از دوره ششم به صورت بین‌المللی برگزار شد در این جشنواره یک فرآیند استعدادیابی اتفاق می‌افتد، نوجوانان از طریق سایت جشنواره، شرکت می‌کنند و آموزش‌های ساده و به زبان دانش آموز میبینند و یک مربی کنار آن‌ها برای پیگیری و رفع مشکل قرار می‌گیرد.

اخوین گفت: در این جشنواره ایده و محتوا خیلی پررنگتر از فرم است. با توجه به فرآیندی که جشنواره تا امروز داشته، هر دانش‌آموزی از هر نقطه‌ای از ایران میتواند در آن شرکت کند. وی خاطرنشان کرد: سه نوع اکران برای این جشنواره داریم، اکران در زمان اختتامیه جشنواره، اکران داخل مدارس و اکران سینمای سیار. سینمای سیار یک ماشین است که در به مناطق محروم می‌رود و این فیلم‌ها را پخش می‌کند.

در بخش میز سیاسی و اقتصادی برنامه به موضوع انتخابات مجلس و با حضور مصطفی منصوریان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی پرداخته شد.

وی گفت: از شرایط رد صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی، داشتن سمت دولتی، محکومیت خیانت در امانت، محکومیت به ارتشا  اعتیاد و ... می‌باشد. شرط جدیدی که امسال به شرایط صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس اضافه شد، داشتن سابقه حداقل ۵ ساله در زمینه اجرایی، پژوهشی و غیره در بخش قضایی بود.

وی افزود: در بحث انتخاب نماینده مجلس سلیقه مردم کاملا لحاظ می‌شود، همینطور در قانون انتخابات شرایط را خیلی حداکثری در نظر  نگرفتیم که نمایندگان مردم بتوانند وارد مجلس شورا شوند. سلیقه مردم نیز در انتخاب نماینده خود از میان نامزدهای دیگر محقق می‌شود.

منصوریان ادامه داد: از جمله عوامل محرومیت نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که نامزد انتخابات اقامت دائم یا تابعیت کشور دیگری دارد، این مساله از موجبات رد صلاحیت فرد است و فرد صلاحیت ورود به مجلس ندارد، درباره دو تابعیتی بودن خانواده نماینده، قانون انتخابات مجلس تصریحی ندارد و منعی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم قضایی گفت: در رابطه با وابستگی سیاسی نامزدها باید گفت، در صورتی که فرد به احزاب سیاسی و اشخاص حقوقی و حقیقی علیه اهداف جمهوری اسلامی کار میکنند یا به احزاب و گروه‌های سیاسی  که غیر قانونی توسط مراجع صالح ما شناخته شده باشند، وابستگی داشته باشد، رد صلاحیت می‌شوند.

منصوریان افزود: حتما قرار نیست افرادی که پیش از این نماینده مجلس بوده‌اند، در هربار شرایط احراز داشته باشند، ممکن است در زمان نمابندگیشان دچار یک محکومیتی شده باشند که دیگر برای دور بعدی نمایندگی شرایط احراز را نداشته باشند.

وی گفت: در قانون انتخابات مجلس صریحا گفته شده که علت رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی باید به صورت کتبی و با ادله و مستندات قانونی و مدارک به آن‌ها اعلام شود. گاهی اوقات مدرک کتبی، موجب هتک حیثیت افراد می‌شود، گاهی ارائه مدرک برای افراد دیگری هتک حیثیت بکند، در این شرایط به صورت کتبی به او ابلاغ نمی‌شود. بلکه فرد حاضر می‌شود و به او شفاها اعلام می‌شود. اگر‌ موضوع با امنیت ملی مربوط باشد کمیسیونی تشکیل می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: فرآیند تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان می‌تواند تا پیش از صدور اعتبارنامه‌ها توسط وزارت کشور ادامه داشته باشد و این امکان وجود دارد شورای نگهبان نسبت به صلاحیت داوطلبان تجدیدنظر کند. همچنین هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس به تخلفات نمایندگان رسیدگی میکند و احکامی را صادر می‌کند مثل گرفتن تعهد کتبی و در عالی ترین حد، مجموعه تخلفات که نماینده داشته را در صحن علنی مجلس اعلام کند.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها