مشاهده خبر

دو شنبه 20 آذر 1402

آیا قانون تسهیل مجوز کسب و کار، امضای طلایی را باطل کرد؟

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون برای تسهیل کسب و کار ایجاد شده است البته ممکن است در جاهایی تعارض منافع وجود داشته باشد. به همین دلیل همه دستگاه‌ها برای همکاری حاضر نشدند، در بسیاری از مواقع ناخواسته به سمت قوانین و مقرراتی میرویم که ممکن است نیاز به امضای طلایی داشته باشیم.

0

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز یک‌شنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع نخستین کنگره ملی فعالین خواهر کانون‌های فرهنگی هنری کشور و با حضور حجت الاسلام کمال الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: براساس فرمایشات رهبر انقلاب تحت عنوان الگوی سوم، نیاز بود که ما در عرصه گفتمان سازی و در عرصه تبلیغ، هم مسجد هم محلات، افرادی شاخصی را از زنان موثر در عرصه‌های مختلف گفتمانی موضوع زن داشته باشیم که کنار هم باشند و آموزش ببینند و شبکه بزرگی ایجاد بکنند و یک یگان عملیاتی در این جبهه ایجاد کنند.

خداداده گفت: کانون‌های تخصصی کانون‌های گفتمانی هستند و روی موضوع اصالت داشتن زن تمرکز دارند و کاری به امورات عمومی و کارهای فرهنگی ندارد.  موضوع اصلی این کانون‌ها تربیت دختر در تراز جمهوری اسلامی و جبهه انقلاب اسلامی است و یک محلی برای حضور دختران در مسجد و محل خودشان باشد‌. مباحث سبک زندگی، زیست عفیفانه و غیره در این کانون‌ها دنبال می‌شود.

در بخش بعدی این برنامه به موضوع قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، خدمات و چالش‌ها و با حضور سید شمس‌الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمان برنامه پرداخته شد.

وی گفت: اگر این قانون درست اجرا شود، همه از آن بهره‌مند می‌شوند و به نفع رفاه ملی و اجتماعیست. این قانون، هزینه مبادله را کم می‌کند و شرایط نهادی و محیطی را بهبود می‌بخشد.

حسینی افزود: این قانون برای تسهیل کسب و کار ایجاد شده است البته ممکن است در جاهایی تعارض منافع وجود داشته باشد. همه دستگاه‌ها برای همکاری نیامدند، در بسیاری از مواقع ناخواسته به سمت قوانین و مقرراتی میرویم که ممکن است نیاز به امضای طلایی داشته باشیم.

براساس آخرین گزارش‌هایی که ما داشتیم برخی از نهادها با تفسیرهایی که از دیوان عدالت اداری گرفتند ولو به صورت کوتاه مدت خودشان را به نوعی مستقل از این قانون عمل تلقی کردند. نهادهای مثل نظام روانشناسی، کانون وکلا و نهادهایی از این حیث تفسیرهایی از دیوان عدالت گرفتن که مستثنی از این قانون بشوند.

تفسیر قانون با مجلس است و آنها از مسیرهای دیگری وارد میشوند. البته به صورت مستقیم اعلام نمی‌کنند که ما قانون را تفسیر کردیم، بلکه مصوبه‌ای که هیات مقررات‌زدایی داده را در دیوان عدالت اداری می‌برند و ابطال می‌کنند.  ما در این موارد ساکت ننشستیم و آن را به عنوان یکی از مشکلات احصایی کشور معرفی کردیم و معتقدیم باید حل شود.

وی افزود: براساس آخرین گزارشی که ارائه شد، بالغ بر یک میلیون مجوز از درگاه ملی مجوزها صادر شده است.

حسینی در ادامه گفت: طبق قانون ماه‌هاست که صدور مجوز کاغذی ممنوع شده است و پذیرفتنی نیست. مردم به عنوان صاحب حق می‌توانند در صورت تخلف دستگاه، به سازمان بازرسی کشور شکایت کنند.

وی درباره گله‌مندی برخی اتحادیه‌ها و صنف‌ها درباره این قانون گفت: طبع بشر این است که از واگذاری اختیار گریزان است و همینطور از پذیرش مسئولیت گریزان است. افراد منفعتشان ایجاب میکند که اختیار بیشتر و مسئولیت کمتر داشته باشند.

اصناف و اتحادیه‌ها باید براساس قانون جدید خودشان را تنظیم کنند، چطور ممکن است بدون تایید آنها مجوزی صادر شود؟  تمام مجوزهای کسب و کار یا ثبت محور هستند یا تایید محور، مجوزهایی که تایید محور هستند مگر غیر از این است که مرجع صدور باید آن را تایید کند؟! فکر می‌کنم موضوع خوب برای آنها روشن نشده است!

حسینی افزود: این درگاه از نظر ما مواعیدش گذشته و دنبال بستن روزنه ها و موانع است و دستگاه‌هایی که همچنان ممتنع از ورود به این درگاه هستند و باید نظارتی روی آنها بشود و ما در حال پیگیری هستیم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها