مشاهده خبر

دو شنبه 20 آذر 1402

مستندسازی جنایات اسرائیل برای فردایی نزدیک

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، دوشنبه شب و با محوریت پیگیری حقوقی جنایات اسرائیل، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

1

در بخش نخست، محمد هادی ذاکر حسین (استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل منطقه) حضور داشت.

اسرائیل احیاگر آپارتاید در دوران معاصر

او با بیان اینکه رژیم صهیونیستی احیاگر جنایت آپارتاید در دوران معاصر است اظهار کرد: آنها اعراب و مسلمانان را به عنوان شهروند درجه دو تقسیم‌بندی کرده و علیه آنها محدودیت‌های زیادی اعمال می‌کنند.

ذاکر حسین افزود: یکی از مهمترین جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، نسل‌کشی است، همچنین کوچ اجباری مردم غزه، جنایت بزرگ دیگر آنهاست؛ به عبارتی صحنه‌ای طراحی شده که نابودی مردم، هدف اصلی آن است.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه دیوان کیفری بین‌المللی در سال 2010 تشکیل شده و صلاحیت آن، ورود به جنایات بین‌المللی در محدوده گستره جغرافیایی کشورهای عضو است گفت: فلسطین هم از سال 2015 به عضویت آن درآمده است.

او ادامه داد: همه جنایات اسرائیل در فلسطین از آن سال از جمله جنگ اخیر غزه، در دایره صلاحیت ورود دیوان کیفری بین‌المللی هستند.

مستندسازی جنایات اسرائیل چه فایده‌ای دارد؟

ذاکر حسین خاطرنشان کرد: اجرای عدالت در دنیای امروز تا حدی معطوف به قدرت است، البته اگر در جایی امکان دسترسی به متهمان نباشد، نظام کیفری بین‌المللی بر مستندسازی جنایات و اتفاقات تاکید دارد.

به گفته او، رژیم صهیونیستی هیچ وقت به انجام جنایت بین‌المللی اعتراف نمی‌کند، این رژیم در جریان روایت‌سازی غیر واقعی کنش‌گری فعالی دارد و حتی نسبت به فلسطینی‌ها اتهام‌های فراوانی مطرح می‌کند تا صحنه را تغییر دهد.

این تحلیل‌گر مسائل منطقه افزود: عدالت‌خواهان بین‌المللی از طریق ابزارهایی مثل گزارشگران ویژه سازمان ملل یا دیوان کیفری بین‌المللی، این جنایات را مستندسازی کند تا برای روزی که امکان پاسخگو کردن سران رژیم صهیونیستی فراهم شود، به کار بیایند.

ذاکر حسین خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته چندین بار کمیسیون‌های تحقیقاتی توسط سازمان ملل برای بررسی موضوعات مربوط به فلسطین تشکیل شده و گزارش‌هایی هم علیه رژیم صهیونیستی و مستندسازی جنایت‌های اسرائیلی‌‌ها منتشر شده است.

آیا مراجع حقوقی بین‌المللی جنایات امروز اسرائیل را می‌بینند؟

این تحلیل‌گر مسائل منطقه با بیان اینکه در کنار نهادهای هیئت‌های حقیقت‌یاب، گزارش‌گران ویژه سازمان ملل هم هستند که یا به صورت موضوعی عمل می‌کنند یا اینکه در ارتباط با یک کشور خاص تعیین شده‌اند عنوان کرد: در مورد سرزمین‌های اشغالی هم یک گزارشگر ویژه وجود دارد که در دو ماه اخیر، به رصد اتفاقات پرداخته است.

به گفته او، دیوان کیفری بین‌المللی برای نخستین بار به پرونده اتهامات کیفری مقامات و افراد وابسته به رژیم صهیونیستی ورود کرده؛ دادستانی هست که اختیار دارد جرایم را شناسایی کرده و مجرمان را تحت تعقیب قرار دهد؛ در روزهای گذشته این دادستان به کرانه باختری سفر و از نقاط تحت اشغال هم بازدید کرده است.

آیا تهدید به بمباران اتمی فلسطین جرم بین‌المللی بود؟

ذاکر حسین در پاسخ به این سوال حسینی مجری به افق فلسطین که آیا تهدید وزیر سابق گردشگری صهیونسیتی به بمباران اتمی فلسطین هم می‌تواند یک جرم بین‌المللی باشد گفت: یکی از جرایمی که به خاطر آنها اتهام جدی علیه اسرائیل مطرح شده، «نسل‌کشی» است چون یک فرآیند دفعی نبوده و مقدمه‌سازی برای آن لازم است؛ انسان‌زدایی از مردم فلسطین و نفی حقوق شهروندی و بشری آنها از سوی رژیم صهیونیستی، همه می‌توانند ذیل عنوان نسل‌کشی یا تهدید به آن، تعریف شوند و مسببان آن تحت تعقیب قرار بگیرند.

آیا اقدام شهرک‌نشینان صهیونیست هم قابلیت پیگیری حقوقی دارد؟

این حقوقدان خاطرنشان کرد: قوای اشغالگر، حق قانونی دفاع مشروع در برابر مردم سرزمین‌های اشغال شده را ندارد ولی در مورد اقدامات و مسئولیت شهرک‌نشینان، صحبتی نشده و نیازمند توسعه قوانین بین‌المللی هستیم.

به گفته او، ایجاد شهرک در مناطق اشغال شده یک جنایت بین‌المللی است ولی در مورد ورود شهرک‌نشینان و مشارکت آنها باید قوانین بین‌المللی را مورد بازنگری قرار داد.

حملات پی در پی حزب‌الله به مواضع اسرائیل در قلب سرزمین‌های اشغالی

در بخش بعدی، ارتباط زنده تصویری با حسن عظیم‌زاده (خبرنگار اعزامی به جنوب لبنان) برقرار شد؛ او در گفت‌وگو با حسینی مجری به افق فلسطین اظهار کرد: حزب‌الله لبنان 6 بیانیه صادر کرده و از حملات خود علیه پایگاه‌های رژیم صهیونیستی خبر داده است.

عظیم‌زاده افزود: «راهب» یکی از راهبردی‌ترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل در این روزها دو بار و با موشک‌هایی با سر جنگی سنگین مورد هدف قرار گرفته است.

خبرنگار اعزامی صدا و سیما به جنوب لبنان گفت: مجموعه اقدامات حزب الله لبنان سبب عقب‌نشینی استراتژیک صهیونیست‌ها و تغییر مکان پایگاه‌ها شده که البته مراکز جدید هم هدف حمله بوده‌اند البته ارتش اسرائیل نیز حملات متقابلی داشته و 11 حمله هوایی به جنوب لبنان داشته است.

«به افق فلسطین» به تنهایی علمدار حرکت رسانه‌ای در مورد غزه است

فرزاد جمشیدی مجری نام آشنای تلویزیون، مهمان بعدی برنامه بود؛ او با بیان اینکه «به افق فلسطین» به تنهایی جلودار و علم دار یک حرکت بزرگ رسانه‌ای در مورد فلسطین بوده است اظهار کرد: این برنامه اصلا کلیشه‌ای نیست و به عقیده من، یک مقتل اساسی از این روزهای غزه روایت می‌کند.

به گفته جمشیدی، این برنامه کاری کرده که هر شب از ساعت 20، موج همدلی و طرفداری از فلسطین روی شبکه افق متمرکز شود؛ همچنین دعوت از رنگین‌کمانی از سلایق سیاسی و اجتماعی، نشان داد فلسطین یک موضوع واحد برای جامعه حقیقت‌طلب ایرانی است.

این مجری تلویزیون خاطرنشان کرد: برنامه به افق فلسطین، لج بسیاری از شبکه‌های معاند و فارسی‌زبان آن ور آبی را در آورده، اینکه این برنامه صرفا در استودیو اجرا نمی‌شود و ما هم خبرنگاران متعددی را به منطقه تحت درگیری می‌فرستیم و گزارش‌های زنده از آنجا پخش می‌کنیم.

روایت احساسی فرزاد جمشیدی از غم مادران و کودکان غزه

جمشیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: امروز یک مادر 26 ساله ایرانی در یکی از بیمارستان‌های مرکز تهران به خاطر مشکلی که به وجود آمد فوت کرد، یک بیمارستان در غم او سوگوار بود، چگونه می‌شود این همه زن و کودک و نوزاد شیرخواره در غزه کشته شوند، ولی عواطف و احساسات انسانی فوران نکند؟

یک فریب رسانه‌ای بزرگ در مورد جنگ در فلسطین

در بخش انتهایی و بعد از پخش گزارش‌ اختصاصی به افق فلسطین از وضعیت بیمارستان اندونزی در غزه؛ محمد هادی همایون (استاد دانشگاه) در برنامه حضور یافت.

او در گفت‌وگو با سید حسین حسینی اظهار کرد: اشتباه ما این است که فرض کرده‌ایم در فلسطین، جنگ ادیان شکل گرفته در حالیکه موضوع این نیست؛ بلکه بحث جنگ دین با ضد دین است، صهیونیست‌ها در واقع حزب شیطان هستند نه یهودی

به گفته همایون، سردمدار اینها همان شیطان بزرگ است و صهیونیست‌ها هم نماینده‌شان در منطقه؛ فضای غزه آن قدر پر حرارت و مملو از روشنایی و آگاهی است که تمام این اختلافات به ظاهر بین شیعه و سنی و بین ادیان را کنار زده و تمام انسان‌های آزاده جهان را در یک جبهه و یک طرف قرار داده است.

او ادامه داد: غزه با همه مظلومیتش، بار یک جنگ جهانی را بر دوش گرفته و این مردم قهرمان آن قدر قدرت دارند که توانسته‌اند جنگی با این ابعاد را مدیریت کرده و ظرفیت جنگ جهانی سوم را از جبهه مقابل بگیرند.

اسرائیل گوشه رینگ فرآیند ظهور گیر کرده و همه خباثتش را نشان داده است

همایون همچنین گفت: جریان ظهور یک امر تدریجی است و به نظر می‌رسد در طول تاریخ (به خصوص از ابتدای انقلاب اسلامی) آن را دیده‌ایم؛ هر چه صحنه روشن‌تر و شفاف‌تر شود، این فرآیند بیشتر به چشم می‌آید.

به عقیده او، وحدتی که باید بین انسان‌ها شکل بگیرد، یکی از بخش‌های همین فرآیند است به طوری که تمام دسته‌بندی‌هایی که تاکنون شیطان برای انسان ایجاد کرده، در حال فرو ریختن است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز جریان باطل گوشه رینگ گیر کرده و مجبور است همه خباثت خود را به نمایش بگذارد، همین رژیم صهیونیستی که هیچ وقت جرأت نداشت اینگونه دست به جنایت بزند و آشکارا آن را فریاد بزند.

موقعیت بد بایدن در انتخابات به خاطر حمایت از اسرائیل

در برنامه دوشنبه شب به افق فلسطین، ارتباط زنده تصویری با رابرت فانتینا - استاد دانشگاه تورنتو – هم برقرار شد.

او در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه مردم دنیا - فارغ از دولت‌ها - با راهپیمایی و حضور در خیابان، موضع خود را در قبال رژیم صهیونیستی و مردم فلسطین نشان داده‌اند گفت: حمایت بی چون و چرای دولت ایالات متحده از رژیم صهیونیستی، موقعیت بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خطر انداخته است.

این استاد دانشگاه و فعال صلح خاطرنشان کرد: در کشورهای غرب، فشارهای مختلفی بر فعالان صلح وارد می‌آورند؛ تظاهرات حمایتی از فلسطین در فرانسه ممنوع شده و اساتید و روسای دانشگاه‌ها در آمریکا به همین دلیل مجبور به استعفا هستند؛ دولت انگلیس هم سعی می‌کند برگزارکنندگان تجمع محکومیت اسرائیل را مجازات کند.

او تصریح کرد: این تهدیدها کارآمد نیستند و می‌بینیم هر روز مردم بیشتری به خیابان‌ها می‌آیند هر چند ممکن است برخی بترسند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها