مشاهده خبر

جمعه 17 آذر 1402

فلسطینی‌ها؛ نماینده دنیای اسلام در جنگ تمدنی با غرب

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» با محوریت تقابل تمدنی اسلام و غرب و تحلیل آخرین اتفاقات رخ داده در غزه، جمعه شب روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، شیخ ناجی حمادی (فعال حوزه تبلیغات فرهنگی حزب‌الله لبنان) مهمان برنامه بود و با سید حسین حسینی به گفت‌وگو نشست.

او با اشاره به اینکه حزب‌الله ارزش‌هایش را از اسلام اصیل برگرفته که امام خمینی(ره) پایه‌های آن را در دنیای امروز گذاشت و امام خامنه‌ای آن را پرورش داد اظهار کرد: ولایت فقیه همیشه ما را در مراحل سخت، از خطرهای فراوان عبور داد، به خصوص در جریان جنگ 2006، چنگ زدن ما به ریسمان ولایت، موجب قدرت حزب‌الله شد و همچنان می‌تواند با قدرت از حقوق خود در لبنان و سایر مستضعفان در منطقه دفاع کند.

او افزود: گروه‌های مختلف درون حزب‌الله به صورت مستقل ولی هماهنگ با هم فعالیت می‌کنند؛ ماهیت همه آنها روحیه ایمانی و اتکا بر ولایت است.

رمزگشایی از ساختار اداری و فرهنگی حزب‌الله

ناجی حمادی خاطرنشان کرد: اقدامات فرهنگی مختلف در حزب الله منطبق با ماهیت اصلی آن است؛ گروه‌های اداری مشخصی داریم که بر قدرت نخبگانی متکی است و هدف از فعالیت آنها، فرهنگ‌سازی در جامعه لبنان است تا همه اقشار جامعه زیر پوشش قرار بگیرند.

به گفته او، هر سال، اولویت‌های جدید را بر اساس تغییرات رخ داده، تعیین می‌کنیم و برای سال آینده یکی از اولویت‌هایمان طوفان الاقصی خواهد بود.

راز محبوبیت سید حسن نصرالله چیست؟

ناجی حمادی همچنین در پاسخ به سوال حسینی در مورد راز محبوبیت سید حسن نصرالله در میان مسلمانان و غیر مسلمانان گفت: سید حسن نصرالله شخصیت بی نظیری دارد و به خاطر جانفشانی‌هایش، به جایگاهی رسیده که فقط در بین شیعیان محبوب نباشد بلکه همه او را می‌ستایند.

او افزود: صداقت و امانت سید حسن نصرالله به خصوص آنجا که همگان دیدند فرزند او هم در صف نخست مبارزه با صهیونیست‌ها حضور داشت و شهید شد، کاملا به چشم آمد و بنابراین گرایش به او بیشتر شده است.

61 درصد خانه‌های غزه تخریب شده‌اند

در بخشی دیگر نشست خبری زنده یکی از سخنگویان حماس پخش شد.

اهم موارد مطرح شده در این نشست شامل موضوعات زیر بود:

با کمبود شدید مواد غذایی در غزه مواجه هستیم که نشان‌دهنده تداوم سیاست گرسنه نگه داشتن مردم از سوی صهیونیست‌هاست.

بیش از 7870 کودک و 6121 نفر زن تاکنون در غزه به شهادت رسیده‌اند و بر تعداد مفقود الاثرها هم افزوده شده ضمن اینکه 46 هزار نفر در جریان این جنگ مجروح شده‌اند.

تمام جنایات اسرائیل در غزه با تایید واضح آمریکا رخ می‌دهد.

350 هزار (61 درصد) واحدهای مسکونی در غزه نابود شده‌اند ضمن اینکه با تهدید دارویی، غذایی و امنیتی مواجه هستیم و حتی پناهگاه‌ها وضعیت مناسبی ندارند که عامل گسترش بیماری‌های مختلف هم هست.

در بخش بعدی برنامه، علی داوودی از شاعران آیینی کشورمان حضور یافت؛ او با بیان اینکه در جنگ اخیر غزه و حوادثی مثل آن، به لحاظ روحی درگیر جنگ هستیم حتی اگر شامل منطقه جغرافیایی ما نباشد عنوان کرد: به خاطر همبستگی آرمانی و روحی، این احساس را داریم و حس ما به زبان شعر، جلوه‌گری می‌کند.

داوودی افزود: بزرگ‌ترین کاری که شعر می‌تواند بکند، درگیر کردن عواطف و نقاب برافکندن از چهره واقعی دشمنان و جامعه جهانی است.

به گفته او، شعر امکان جابجایی قدرت را ندارد ولی از آنجا که در جنگ‌ها، جان انسان‌ها در میان است، نقش‌آفرینی کرده به همین دلیل قدرتمندان تاریخ همواره در مقابل هنر و شعر قد علم کرده‌اند چون ادبیات قادر است گاهی جان ستمگران را هم منقلب کند.

اسرائیل تهدیدمان کرد بعد از آزادی با رسانه‌های ایرانی مصاحبه نکنیم

ارتباط زنده «به افق فلسطین» با محمد نزار - اسیر آزاد شده فلسطینی، بخش بعدی برنامه بود؛ نزار در این گفت‌وگو اظهار کرد: من 17 سال دارم و بعد از بازداشت اداری، 6 ماه در زندان بودم که قرار بود تمدید شود؛ اتهام اصلی من مقاومت بود!

از دیگر نکاتی که این اسیر آزاده شده فلسطینی عنوان کرد، موضوعات زیر بود:

  • بازداشت اداری همواره با تمدید مجدد مواجه است بدون اینکه دلیلی برای آن ذکر شود.
  • مقاومت حق مشروع ماست؛ کشور ما اشغال شده و تنها راهی که پیش روی ماست، مقاومت است.
  • صهیونیست‌ها موقع آزادی ما را تهدید کردند که با رسانه‌ها مصاحبه نکنیم و نگوییم چه رفتاری با ما داشته‌اند؛ به خصوص در مورد رسانه‌های ایرانی و حزب‌الله تاکید داشتند.

صهیونیسم؛ خوانشی استعماری از یهودیت

در بخش دیگر به افق فلسطین، احمد نادری (نماینده مجلس و استاد دانشگاه تهران) حضور داشت.

او با بیان اینکه صهیونیسم، خوانشی استعماری از دین یهود است، و مبتنی بر مولفه «خود و دیگری» که موجب شده تفکر اصلی آنها، برتری قوم یهود و ضرورت تبعیت دیگر انسان‌ها از آنهاست گفت: بر این اساس شاهد نوعی انسان‌زدایی از فلسطینی‌ها هستیم و این مسئله در تمام دولت‌های صهیونیستی، پروژه اصلی بوده است.

نادری تصریح کرد: صهیونیست‌ها عقیده ندارند که کودکان را می‌کشند، بلکه آنها به خاطر تصویرسازی خودشان، می‌گویند چون اینها در آینده تروریست خواهند شد، صرفا ما زودتر آنها را می‌کشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی حتی نمی‌گوید ما با فلسطین در حال جنگ است، بلکه طرف مقابل خود را «حماس» معرفی می‌کند، گروهی شبیه داعش که نه ملیت دارد و نه هویت خاطرنشان کرد: حتی امانوئل مکرون به این مسئله دامن زده و می‌گوید همان طور که همراهی کردیم تا داعش از بین برود، باید هیولای حماس را نابود کنیم.

به گفته او، نسل ششم و هفتم فلسطینی‌ها که برخی از آنها در اروپا هم زندگی می‌کنند، همچنان خود را فلسطینی می‌دانند و در واقع هویت خود را فراموش نکرده‌اند.

نادری اضافه کرد: تمدن غرب با تمام وجود به جنگ با تمدن اسلامی آمده و حالا، فلسطینی‌ها که با سیستم حافظه جمعی در حال بازتولید هویتی خود هستند و همذات‌پنداری همه مسلمانان را هم با خود دارند، در واقع نماینده دنیای اسلام در این نبرد بزرگ محسوب می‌شوند.

به عقیده او، انسان مقاوم فلسطینی، ذیل محور مقاومت در مقابل تمدن غربی کنشگری می‌کند و البته آینده از آن او و تمدن اسلامی است.

فرق بین صهیونیسم سکولار و صهیونیسم کلاسیک

این استاد دانشگاه تصریح کرد: صهیونیسم سکولار بیشتر روی عناصر غیر یهودی تکیه می‌کند ولی صهیونیسم مذهبی روی عناصر فرهنگی روی یهودیت به معنای یک دین تاکید دارد ولی همه آنها در مجموع با هم هستند اما صهیونیسم کلاسیک عقیده دارد تا ظهور یهودا اساسا تجمعی در سرزمین شام و فلسطین وجود نخواهد داشت.

اسطوره‌سازی برای ساخت دولت - ملت اسرائیل

نادری افزود: ساخت یک دولت - ملت، نیازمند ارکان اسطوره‌ای هم هست که در مورد دولت جعلی اسرائیل، دو نوع اسطوره از اعماق تاریخ بیرون کشیده شده؛ نخست مربوط به قوم برگزیده و ملت رانده شده از ارض موعود و دومی، مسئله هولوکاست؛ تنها زبان مرده دنیا که برای ساخت دولت - ملت صهیونیستی مجددا احیا شد، همین زبان عبری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی عقیده دارند اسرائیل به پایان رسیده است گفت: البته به این معنا که چفت و بستی که می‌خواستند برای ساخت یک دولت به آن بدهند، به نتیجه نرسیده است.

مادر شهید لبنانی: شهادت پسرم مسیری بود که ما برایش ترسیم کردیم یعنی آزادی قدس

بخش پایانی برنامه، به گفت‌وگوی تصویری و زنده با مادر یکی از شهدای لبنانی اختصاص داشت.

زینب حمادی در این ارتباط گفت: فرزندم 20 روز پیش و در سن 23 سالگی به شهادت رسید؛ خدا را شاکرم که در این مسیر یعنی ولایت فقیه و حزب‌الله قرار داریم و به این مسئله افتخار می‌کنم.

او افزود: هر مادری دوست دارد موفقیت‌های فرزندش را ببیند، پسر من هم دانشگاهش را تمام کرده بود ولی مسیری که در پیش گرفت، همان چیزی بود که ما برایش ترسیم کردیم، یعنی آزادی قدس

این زن مقاوم لبنانی خاطرنشان کرد: نمی‌خواستم مادری باشم که صرفا به فکر ازدواج و موفقیت‌های فردی بچه‌هایش باشد، ما باید راه حضرت زهرا(س) را ادامه دهیم و اهداف اسلام را مد نظر داشته باشیم.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها