مشاهده خبر

جمعه 17 آذر 1402

چرا آمریکا تا آخر پای اسرائیل ایستاده است؟

برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین»، پنجشنبه شب و با موضوع اجماع جهانی علیه صهیونیسم و همچنین بررسی آخرین تحولات در غزه، روی آنتن زنده شبکه افق رفت.

0

در بخش نخست، کمی سبا (رهبر انقلابی و ضد صهیونیستی آفریقا) مهمان برنامه بود.

ایران در آفریقا یک کشور تروریست معرفی می‌شود!

او در ابتدای صحبت‌ خود با سید حسین حسینی به این موضوعات پرداخت:

سخنان امام خمینی(ره) که فرمودند هر جا مظلومی باشد، ملت ایران در کنارشان خواهند بود، من را در زمینه فعالیت‌های ضد استعماری فرانسه در آفریقا جذب کرد.

به خاطر رسانه‌های غربی و صهیونیستی، ایران در آفریقا به عنوان یک کشور تروریستی تبلیغ می‌شود، بنابراین تصمیم گرفتم به ایران بیایم تا چشم مردم را در مقابل این تبلیغات باز کنم.

در فلسطین هم مثل بقیه کشورهای استعمارزده، نژادپرستی توسط صهیونیست‌ها جریان دارد ولی سوال این است که چرا همگرایی توسط قربانیان صهیونیسم، صورت نگرفته است؟

استثمار اقتصادی آفریقا توسط فرانسه با فرانک CFA

سبا همچنین گفت: یک واحد پولی توسط فرانسه در آفریقا ایجاد شده نه برای تجارت مستقیم بین کشورها، بلکه برای دزدی بدون کنترل طبقه ثروتمند فرانسوی؛ سود حاصل از تراکنش بین کشورهای آفریقایی بر اساس این پول واحد هم به خزانه فرانسه واریز می‌شود، و بدتر اینکه این مسئله امکان رقابت بین کشورهای آفریقایی را هم از بین برده و همه آنها را مقروض کرده است؛ به همین دلیل سعی کردیم همه مردم را علیه این نوع چپاول‌گری بسیج کرده و به تظاهرات خیابانی بکشانیم.

به گفته او، رئیس جمهور فرانسه برای اولین بار در تاریخ، قبول کرد تغییراتی در زمینه فرانک سی اف ای ایجاد کند که ثمره همه این راهپیمایی‌ها در کشورهای آفریقایی فرانسه‌زبان است.

چرا مردم آفریقا این روزهای غزه را کاملا درک می‌کنند؟

از دیگر موارد مهمی که کمی سبا به آنها اشاره کرد می‌توان به موضوعات زیر اشاره کرد:

ما در آفریقا هر روز با حس تحقیر شدن و استعمار روبرو هستیم، به همین دلیل مردم فلسطین را کاملا درک می‌کنیم؛ باور داریم که این جنایت‌ها، نشان‌دهنده ذات رژیم صهیونیستی است.

وقتی شرکت‌های چند ملیتی و کشورهای غربی، قذافی را سرنگون کردند، لیبی به سمت نابودی رفت، گروه‌های تروریستی به سواحل و شهرهای مختلف حمله و فضا را برای استقرار ارتش‌های غربی فراهم کردند، نیروهایی که به ظاهر برای ایجاد امنیت آمده بودند ولی مأموریت آنها ایجاد امنیت برای شرکت‌های چند ملیتی بود.

امروز با استعمار نو در آفریقا مواجه هستیم، آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، بیش از 500 سال است که در آفریقا جریان دارد.

آیا امکان وتو آمریکا بعد از فعال شدن بند 99 وجود دارد؟

ثمانه اکوان (پژوهشگر روابط بین‌الملل) در بخش دیگر و طی ارتباط زنده با برنامه به میزان اهمیت فعال کردن بند 99 منشور سازمان ملل توسط گوترش پرداخت.

او گفت: بند 99 فصل پانزدهم منشور سازمان ملل می‌گوید اگر دبیرکل به این نتیجه برسد که صلح جهانی در معرض خطر است و شورای امنیت به نتیجه خاصی نرسیده، می‌تواند درخواست جلسه فوری کند تا موضوع بررسی شود.

اکوان با بیان اینکه این ماده برای دبیرکل سازمان ملل، یک ابزار قوی است که نگرانی آنها در مورد صلح جهانی و حقوق بشر را نشان می‌دهد تا جامعه جهانی را وادار به واکنش کند خاطرنشان کرد: تضمینی وجود ندارد که اعضای دائم شورای امنیت، باز هم از حق وتو استفاده نکنند ولی عواقب حقوق بشری زیادی برای آنها به همراه دارد و آبروی آنها را در سطح جهانی می‌برد.

این پژوهشگر روابط بین المل تصریح کرد: مهمترین استفاده از بند 99 در سال 1960 صورت گرفت، قطعنامه‌ای که برای آتش‌بس بین بلژیک و کنگو صادر شد ولی موثر نبود و به کشته شدن پاتریس لومومبا انجامید.

به گفته او، در جریان درگیری پاکستان و هند هم بار دیگر این بند مورد استفاده قرار گرفت که در نهایت منجر به شکل‌گیری کشور بنگلادش شد در جنگ داخلی لبنان هم شورای امنیت خواستار آتش‌بس شد.

چرا آمریکا در این سطح از اسرائیل حمایت می‌کند؟

فؤاد ایزدی (تحلیل‌گر مسائل سیاسی و کارشناس ارشد مسائل آمریکا) دیگر مهمان برنامه بود؛ او با بیان اینکه بایدن رسما اعلام کرده من یک صهیونیست هستم خاطرنشان کرد: رئیس جمهور ایالات متحده نسبت به اسرائیل دغدغه ایدئولوژیک دارد.

ایزدی افزود: اصولا افراد غیر صهیونیست نمی‌توانند در رده‌های بالای سیاسی آمریکا ارتقاء پیدا کنند؛ بایدن هم 50 سال است که در عالم سیاست است و صهیونیست‌ بودن خود را از 30 سالگی مطرح می‌کرد.

به گفته او، کابینه بایدن در زمینه استفاده از صهیونیست‌ها رکورد زده، هم وزیر خارجه، هم معاون سیاسی او، وزیر امنیت داخلی، رئیس نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، قائم مقام او، رئیس دفتر بایدن و هم وزیر خزانه‌داری ایالات متحده او صهیونیست هستند.

ایزدی خاطرنشان کرد: غرب همیشه نیاز دارد سرزمینی با جمعیت غیر مسلمان، پایگاه آمریکا در منطقه باشد، به همین دلیل بایدن می‌گوید اگر اسرائیلی نبود، هم اکنون باید آن را ایجاد می‌کردیم.

چرا بایدن می‌گوید اگر اسرائیلی نبود باید آن را ایجاد می‌کردیم؟

پاسخ ایزدی به این سوال این بود که غرب همیشه نیاز دارد سرزمینی با جمعیت غیر مسلمان، پایگاه آمریکا در منطقه باشد، به همین دلیل بایدن می‌گوید اگر اسرائیلی نبود، هم اکنون باید آن را ایجاد می‌کردیم.

آیا غرب و اسرائیل مجبور به پایان جنگ در غزه می‌شوند؟

از دیگر موضوعاتی که او به آنها اشاره کرد می‌توان به مباحث زیر اشاره کرد:

اگر صهیونیست‌ها نتوانند دستاوردی ارائه دهند، جنگ را متوقف نخواهند کرد مگر اینکه مجبور شوند.

بخشی از این اجبار، به قدرت نرمی بر می‌گردد که فلسطین در سطح جامعه جهانی پیدا کرده است؛ یکی از مهمترین اینها هم بحث نگرانی‌های زیست محیطی و دیگری، مبارزه با نژادپرستی است.

جنبش Me Too که از آمریکا شروع شد، امروز در بحث تجاوز صهیونیست‌ها به زنان فلسطینی هم موضوعیت یافته است و مهم اینکه همه این‌ها، انگشت اتهام به سوی آمریکا گرفته‌اند.

آمریکا هنوز قصد توقف جنگ در غزه را ندارد

مکانیسم شورای امنیت چندان پیچیده نیست و در هنگام نسل‌کشی، نیازی به فعال کردن بند 99 نیست؛ یکی از کشورهای عضو باید قطعنامه بیاورد، در شورا به تصویب برسد و چنانچه دولت متجاوز تمکین نکرد، آن را ذیل بند هفت ببرد.

در مورد لیبی، گفته شد قذافی قرار است به یک شهر حمله کند، آمریکا و برخی دیگر از کشورها ذیل بند هفت به لیبی حمله کردند.

شواهدی نمی‌بینم که آمریکا در این روزها آمادگی توقف ماشین جنگی رژیم صهیونیستی را داشته باشد، چون اصولا این جنگ، جنگ آمریکاست.

بمب‌هایی که بر سر غزه می‌ریزند برای ایران طراحی شده بود

مردم فلسطین در حال حاضر، به جای ما مقاومت می‌کنند؛ بمب‌هایی که امروز بر سر غزه ریخته می‌شود در اصل برای ایران طراحی شده بود.

ایجاد اختلاف میان مردم و حماس، مثل همان نقشه‌ی ایجاد اختلاف میان حاکمیت با مردم در ایران است که در هیچ کجا موفق نشده‌اند.

اگر آمریکا اسرائیل در غزه احساس پیروزی کنند، نوبت حزب‌الله و ایران خواهد بود، بنابراین سطح جنگ در فلسطین باید مدیریت شود؛ اقدامات جمهوری اسلامی هم دفاع از فلسطینی‌هاست و هم دفاع از ایران

آمریکا عامل اصلی لاپوشانی جنایت صهیونیست‌ها

گرگ سیموئن (استاد دانشگاه در سوئد) هم در بخشی دیگر از برنامه و در ارتباط زنده تصویری به گفت‌وگو با حسینی نشست.

او اظهار کرد: با اتفاقاتی که در غزه افتاده، به تدریج کشورهایی که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنند بیشتر می‌شود و در حال حاضر فقط آمریکاست که حامی جدی نسل‌کشی صهیونیست‌هاست.

سیموئن با بیان اینکه حرف‌های دولت‌های غربی در مورد حقوق بشر کاملا متناقض است گفت: اگر در مورد سودان بود، همه به کشتن یک فرد هم معترضند ولی وقتی بحث اسرائیل است، تمام ناهنجاری‌ها، هنجار تلقی می‌شود.

به گفته او، برخی کشورها و در رأس آنها آمریکا، اقدامات اسرائیل را به گونه‌ای دیگر نشان می‌دهند، گویی استثنائاتی وجود دارد که ما از آن بی خبریم.

در زندان اسرائیل همه 17 و 18 ساله بودیم!

طبق روال دیگر شب‌ها، در این برنامه هم با یکی از اسرای تازه آزاد شده فلسطینی ارتباط زنده تصویری برقرار شد.

مروح یاسر نوجوان 17 ساله اهل رام الله در این ارتباط گفت: به خاطر مسائل امنیتی بازداشت شدم، چون در ساعتی که نباید، در حال تردد بودم؛ به 28 ماه زندان محکوم شدم که 11 ماه آن را گذرانده بودم.

او افزود: قبل از هفتم اکتبر، رفتار صهیونیست‌ها عادی بود ولی بعد از آن شرایط سخت شد؛ دست و پاهایمان را می‌بستند و شکنجه‌مان می‌کردند.

این آزاده فلسطینی خاطرنشان کرد: ما از روز اول، از طوفان الاقصی اطلاع پیدا کردیم و از فردایش، رفتار اسرائیلی‌ها تغییر و شروع به کتک زدن زندانی‌ها کردند؛ همه آنهایی که با من زندانی شدند، 17 یا 18 ساله بودند.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها