مشاهده خبر

جمعه 26 آبان 1402

جنگ کریدورها و بقای کشورها

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: تنها کشورهایی در آینده زیست خواهند کرد که در کریدورها نقش داشته باشند. باید کنش‌گری فعالانه داشت و از حق خود دفاع کرد.

0

برنامه به افق فلسطین با موضوع بررسی آخرین تحولات در غزه و با حضور مهمانان و کارشناسان روز پنجشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش اول یکی از سخنگویان حماس توضیحاتی پیرامون آخرین وضعیت موجود در غزه ارائه کرد: وی گفت: آنچه که شاهد آن هستیم این است که صهیونیست‌ها بیمارستان الشفاء را به پادگان نظامی تبدیل کرده‌اند و هر کس که قصد خروج از بیمارستان را دارد، هدف قرار می‌گیرد. جسدهای شهدا در محوطه بیمارستان قرار دارد و کسی نمی‌تواند آن‌ها را دفن کند زیرا به صورت مستقیم  به آن‌ها تیراندازی می‌شود.

در بخش بعدی این برنامه سعید حدادیان، شاعر و مداح اهل بیت مهمان برنامه بود. وی گفت: باور ما این است که مقاومت فلسطینی‌ها، بر اساس شعار عاشورا است. شعارهای امام حسین(ع)، انسانیت را بر می‌انگیزاند، مثل «هیهات من الذله» و اکنون شاهد آن هستیم که فلسطین بعد از  75 سال هنوز هم نمی‌خواهد زیر بار ذلت برود.

وی گفت: بر اساس آیات قرآن کریم چگونه می‌توان دید که پنج هزار کودک کشته می‌شود و هیچ احساسی نسبت به آنان نداشته باشد صرفا به دلیل اینکه مذهب آنان متفاوت است. این موضوع یک موضوع کاملا انسانی است.

حدادیان گفت: در مقابل چشم جهان، ظلم علنی علیه فلسطینی‌ها صورت گرفته و نه آمریکا و نه دیگر کشورهای غربی و نه سازمان ملل، نمی‌توانند از حقوق بشر سخن بگویند.

وی گفت: متاسفانه برخی به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم هستند و از هر ترفندی برای این موضوع استفاده می‌کنند. البته گاهی اوقات هم نباید به حرف‌های برخی اصلا توجهی کرد و نباید سرگرم بحث‌های حاشیه‌ای شد. یک زمانی بر سر یک نفر دو جریان سیاسی مقابل هم قرار گرفتند و امام خمینی فرمود تبلیغ له و علیه دیگری ممنوع است و نباید سرگرم این بحث‌ها شد.

وی گفت: حقیقت رابطه شیعه و سنی ارتباط کاملا درست و سالمی است که مردم با یکدیگر دارند و در کنارهم زندگی می‌کنند و هیچ مشکلی باهم ندارند نه آنچه که رسانه‌های معاند بیان می‌کنند. در یک زمانی یک خانم که اهل سنت کردستان بود را به جرم حمایت از امام خمینی گرفته بودند و به او گفته بودند یک ناسزا به امام بگو تا رهایت کنیم اما او راضی نشد و با فجیع‌ترین حالت ممکن او را کشتند.

در بخش دیگر پیتر فورد، دیپلمات ارشد سابق انگلیس در ارتباط برخط با برنامه گفت: اقتصاد  رژیم صهیونسیتی از هم پاشیده است و روزانه هزینه‌های گزافی برای جنگ می‌دهند و نتانیاهو عملا به بن بست خورده است.

وی گفت: آنچه که رژیم صهیونسیتی در ارتباط با بیمارستان‌ها انجام داد، خود را در تله انداخت و گرفتار کرد و آن‌ها هر روز از مقاومت وحشت بیشتری پیدا می‌کنند.

در بخش بعدی این برنامه علی‌اکبر رائفی‌پور، کارشناس مسائل استراتژیک مهمان برنامه بود. وی گفت: اینکه همه مسائل را به حساب جنون و نفع شخصی نتانیاهو بگذاریم غلط است. او چند روز قبل از شروع حملات از طرحی به عنوان طرح ابراهیم نام برده بود که باید جایگاه آن در وضعیت کنونی دنیا مشخص شود.

وی افزود: جنگ غزه هم پشت پرده اقتصادی دارد. موضوع مهمی که مطرح است بحث کریدورها است که دارای چند لایه است و این مسائل باید در دانشگاه‌ها تدریس شود. رژیم صهیونسیتی می‌خواهد بخشی از نقشه منطقه را تغییر بدهند و در این بین همه بخش‌ها از جمله صنعت، گمرک، اقتصاد، راه و شهرسازی و ... درگیر هستند.

رائفی پور گفت: هر جنگی که رخ می‌دهد ممکن است یک سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد دلاری متوقف شود و کریدوری جدید در نظر گرفته شود و ما شاهد چنین چیزی در جنگ ارمنستان و آذربایجان بودیم.

وی گفت: حذف رقبا یا تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها برای عبور کریدورها از کشورهای هم‌پیمانان غرب، حذف ایران به عنوان نقطه مشترک همه کریدورها فارغ از وجود یا عدم وجود جمهوری اسلامی و ویژه کردن جایگاه رژیم صهیونیستی در کریدورهای جدید، از جمله طرح‌های آمریکاست.

وی افزود: تنها کشورهایی در آینده زیست خواهند کرد که در کریدورها نقش داشته باشند. باید کنش‌گری فعالانه داشت و از حق خود دفاع کرد.

این کارشناس مسائل استراتژیک گفت: آنچه که امروز در حال رخداد است تلاش برای عدم پیوستن ایران به این کریدورها و ارتباط با چین از طریق افغانستان است و ناامن کردن این مسیر برای جایگزینی آن یکی از دستور العمل‌های دشمن است.

محمدرضا باقری، خبرنگار شبکه افق در ارتباط با برنامه گفت: حجم حملات در جنوب لبنان افزایش پیدا کرده است.

در بخش دیگر این برنامه ناصر فیض، شاعر مهمان برنامه بود.

وی گفت: از روز اول این جریان رژیم صهیونسیتی همه جا را پر کرد که حماس به ما حمله تروریستی کرده و ۱۴۰۰ نفر از ما را کشته است در حالی که بعداً مشخص شد که واقعیت چیز دیگری است اما آن‌ها عادت دارند که تاریخ را تحریف کنند.

داریوش سجادی، فعال سیاسی از آمریکا مهمان بعدی این برنامه بود.

وی گفت: در برخی ایالت‌های آمریکا که حتی موافق خشونت هستند تظاهرات گسترده‌ای علیه اقدامات رژیم صهیونسیتی به راه افتاده است.

وی افزود: تا پیش از سال ۲۰۰۵ انحصار اخبار به دست رسانه‌‌های تصویری و روزنامه‌ای بود اما امروزه عمده تجمع‌ها و اعتراضات از طریق فضای مجازی شکل می‌گیرد و این موضوع در دنیا همه‌گیر و گسترده شده است.

آخرین اخبار

مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید پخش «بزرگ راه همت» و «برسد به دست رئیس جمهور» این هفته از شبکه افق دولتی که در فسادستیزی متفاوت بود بررسی دغدغه ذهنی پسرها در مستند «صفر یک» «دومینو» با موضوع همزیستی انسان و سگ روی آنتن می‌رود نقشه‌هایی که غرب برای غرب آسیا داشت اسرائیل در هراس از پاسخ سخت حزب الله زمینه‌سازی برای ظهور در برنامه «بزرگراه همت»

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها