مشاهده خبر

چهار شنبه 17 آبان 1402

با بستن دهان‌ها فضای مجازی حکمرانی نمی‌شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: بر این قائلیم اگر می‌خواهیم حکمرانی فضای مجازی کنیم با بستن دهان‌ها فضای مجازی حکمرانی نمی‌شود بلکه با تغییر اذهان، فضای مجازی مدیریت می‌شود. راه تغییر اذهان راست گفتن و صادق بودن با مردم است.

1

برنامه فرامتن با موضوعات فرهنگی و اجتماعی روز دوشنبه از شبکه افق پخش شد.

در بخش خبرهای خوب و امیدبخش به خبرهای خوب 24 ساعت گذشته در میهن اسلامی ایران پرداخته شد که از جمله آن‌ها می‌توان به این خبرها اشاره کرد: جذب 183 هزار میلیارد تومان سرمایه صنعتی در هرمزگان، شهر رشت تحت پوشش کامل فیبر نوری قرار گرفت، بهره برداری از 131 واحد مسکونی برای مددجویان همدان، خط انتقال گاز به پالایشگاه فجر جم در آستانه بهره‌برداری،افزایش 25 درصدی تولید سیب زمینی در هشترود، خانده‌دار شدن 80 خانواده مددجو در تربت جام خراسان رضوی، کاهش 91 درصدی مشعل‌سوزی در پالایشگاه هشتم پارس جنوبی.

در بخش میز فرهنگ و هنر به موضوع تابلوی نقاشی «پیروزی» پرداخته شد و عبدالحمید قدیریان، نقاش و مدیر هنری سینما به عنوان مهمان این بخش از برنامه بود.

وی گفت: تابلوی پیروزی را من در سال 98 کشیدم در این تابلو تمام نشانه‌هایی که در قرآن برای نابودی رژیم صهیونیستی آمده است را به تصویر کشیدم.

این هنرمند افزود: در دامنه سیاست و نظامی مقاومت وجود دارد ولی در دامنه فضای فرهنگی باید به به سمت فضای تهاجمی برویم و هنرمند گروه مقاومت فقط برای توجیه کردن و یا به تصویر کشیدن اراده سیاسیون ننشیند باید در فضای تهاجم در بعد فرهنگ برود و نوع نگاه را تغییر بدهد.

قدیریان گفت: دین‌زدایی و خدا زدایی از زندگی که خود فرهنگ غرب به آن آلودتر است و ما هم متاسفانه از طریق فضای مجازی تحت تاثیر آن قرار گرفته ایم، تفکر صهیونیسم است. اگر این رژیم غاصب از بین برود آیا تفکر یهود و صهیونیسم هم با آن تمام می‌شود، در واقع خیر. ما باید به فضای فرهنگی برویم در کنار سیاسی و نظامی، گروه فرهنگی باید تفکر ایجاد کند و هنرمند آن را تبدیل به فرم بکند و نوع نگرش دینی ما ارتقا پیدا کند.

بخش بعدی برنامه به موضوع مافیای فروش فیلترشکن‌ها اختصاص داشت و حجت الاسلام جواد نیک‌بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سیدعلیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی و رسانه به عنوان مهمانان برنامه در این باره گفت‌وگو کردند.

 آل داوود گفت: در فضای مجازی چون محیط زیست جدید است ما نمی‌توانیم بدون قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری این فضا را رها کنیم. اما وقتی کشوری مثل آمریکا و رژیمی مثل صهیونیست که کودک‌کشی میکنند در فضای مجازی هم این کودک کشی ممکن است اتفاق بیافتد یعنی تولید محتوایی در بستر این فضا و جنگ ادراکی و شناختی بر بستر این فضا ایجاد شود که هویت کودکان ما را نشانه بگیرد. این مساله است.

وی افزود: داده‌های ما حاوی یک سری اطلاعات بسیار دقیق هستند که تحلیل آنها ذیل علوم داده قرار دارد و بحث شناختی می‌تواند شما را به صورت یک انسان تحلیل رفتاری کند و یک سوالی که ذیل آن مطرح می شود این است که آدمها چطور فکر می‌کنند و چطور می‌توان فکرشان را عوض کرد و از چه راهی؟!

یعنی وقتی که شما بحث حکمرانی داده‌ها را نداشته باشی، در عصری که دنیا از داده ها به عنوان نفت جدید و طلای دیتا یاد می‌کند ، سرت بی‌کلاه می‌ماند. ما میگوییم که حکمرانی دیتا می‌تواند حتی بالاتر از حکمرانی سرزمینی باشد چون با تحلیل و بررسی این داده می توانند بر اذهان و قلوب حکمرانی کنند. یعنی مرزهای جغرافیایی و سایبری هم دیگر مطرح نیست، الان مرزهای شناختی و ادراکی در ذهن و قلوب مردم مساله است.

نیک‌بین گفت: یکی از حقوق مردم استفاده آسان و قانونی از فضای سایبری است. الان حکمرانی فضای مجازی متاسفانه روی فیلتر کردن تمرکز کرده است. با اینکه فیلتر کردن در همه دنیا اگر وجود داشته باشد، محدود به یک زمان و مکان خاص است، مثلا در آمریکا تیک تاک را بخاطر اتفاقاتی که افتاده محدود میکنند، یا مثلا در فلان کشور یک اپلیکیشن را می بنند اما در کشور ما متاسفانه به جایی رسیدیم که مثلا مردم محدود باشند ولی واقعیت این است که تمام مردم از آن مثل سابق استفاده می کنند.

وی افزود: هزینه ای که امروزه در کشور داریم میدهیم واقعا گاف و غیرلازم است. فیلتر شدن فضاهای مجازی وقتی محقق می شود که واقعا فیلتر شود. من معتقدم نویسندگان برنامه‌های فیلترینگ همانهایی هستند که نویسنده های همان برنامه های اصلی هستند گردش مالی فیلترشکن فروش‌ها دست کسانی است که فیلتر می کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ما بر این قائلیم اگر می‌خواهیم حکمرانی فضای مجازی کنیم با بستن دهان‌ها فضای مجازی حکمرانی نمی‌شود بلکه با تغییر اذهان، فضای مجازی مدیریت می‌شود. راه تغییر اذهان راست گفتن و صادق بودن با مردم است.

آل داوود درباره بستن سکوهایی که مردم از آن‌ها درآمد کسب می‌کردند، گفت: پلتفرم های قوی در حوزه های کسب و کار داخلی وجود دارد و دسترنج جوانان ما است و ما نیازی نیست برای مدیر صهیونیست اینستگرام کسب و کار ایجاد کنیم. قطعا پیشرفت‌های خیلی خوبی داریم.

آخرین اخبار

روایتی از کودتای نوژه در مستند «آنچه گذشت» روایتی از امید و توسل در مستند «فرشی برای رُستن» کار جهادی؛ مسیری امتحان پس داده پیش روی دولت چهاردهم شبکه افق در اولین روز محرم سیاه پوش می‌شود فصل اول «نجلا» در قاب افق «خانه‌های نورانی» با روضه‌های سید الشهدا (ع) مستندهای افق رنگ و بوی محرم گرفت مستند «محافظ» با روایتی از زندگی نامه شهید سید مهدی موسوی روایتی متفاوت از سیاست‌ورزی مقتدرانه دولت شهید رئیسی بازخوانی جنایتی که از یاد‌ها نخواهد رفت این نامه برسد به دست رئیس‌جمهور دویست و شصت و هشتمین روز جنگ غزه و مردمی که همچنان مقاومند «پرواز اردیبهشت» امشب روی آنتن شبکه افق «من یک هیولا گرفته‌ام» به پخش افق رسید/ داستانی واقعی؛ از فاسدترین واحد پلیس آمریکا نظم نوین چند قطبی و چالش جدید آمریکا برنامه «انتخاب ایران» برای دور دوم انتخابات به افق رسید «برسد به دست رئیس جمهور» نامه‌ای برای رئیس جمهور آینده ایران شبکه افق با «آوردگاه» به عید مباهله می‌پردازد «آخرین ایست بازرسی» به افق رسید مجلس دوازدهم، دولت چهاردهم و آینده سیاست و اقتصاد ایران گزارش و گفت‌وگوهای اختصاصی «به افق فلسطین» از غزه روایتی از تبعیض نژادی آمریکایی‌ها به آنتن افق رسید ماه بانو در «بزرگراه همت» تازه‌های مستند افق سیما در هفته افشای حقوق بشر آمریکایی مردم در میدان هستند ولی تحول اداری و اقتصادی هم می‌خواهند مواضع نامزدها به افق فلسطین ریشه‌های دینی انتخابات و ضرورت مشارکت حداکثری کابینه جنگی که بلای جان نتانیاهو شده است نقاط عطف فعالیت‌های دولت شهید رئیسی در مستند «برسد به دست رئیس‌جمهور» معیشت مردم و انتخاب چهاردهم دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف در مورد مسئله فلسطین حکمرانی مطلوب و آینده ایران دیدگاه‌های قاضی‌زاده هاشمی در مورد مسئله فلسطین اعلام مواضع نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه «به افق فلسطین» «مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر» روی آنتن شبکه افق بی‌بی ماه در «بزرگراه همت» روایتی از ناگفته‌های انقلاب اسلامی در شبکه افق سیما گروهک منافقین؛ پدیده‌ای متفاوت در اندیشه الحادی دیدگاه‌های سعید جلیلی در مورد مسئله فلسطین وابستگی کاهنده جواب نداد، استقلال بالنده به کار آمد دیدگاه‌های علیرضا زاکانی در مورد مسئله فلسطین مجموعه مستند «یکی بود یکی نبود» روی آنتن شبکه افق / قصه فراموش نشدنی آدم‌ها برنامه «انتخاب ایران» برای کمک به انتخاب آگاهانه و خردمندانه مردم است آنچه باید تا حکمرانی کارآمد پدیدار شود نتانیاهو همه چیز را باخته است؛ هم جنگ و هم کابینه خودش نظرسنجی برنامه «به افق فلسطین» طنین دعای پرفیض عرفه در کربلا از شبکه افق دولت رئیسی، الگویی برای منتخبان جمهور دیدگاه‌های مسعود پزشکیان در مورد فلسطین فصل پنجم «بزرگراه همت» به آنتن افق رسید

ارسال دیدگاه


ارسال

جهت مشاهده دیدگاه های کاربران کلیک نمایید

دیدگاه ها